کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات بزرگ‌ترین رسوایی‌های مالی جهان در سال 2015


کد خبر : ۲۹۲۹۱دوشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳:۴۷۱۹۸۵ بازدید

مجله فورچون طی گزارشی فضاحت بارترین رسوایی های کمپانی ها و بزرگ ترین اتهامات تقلب در سال 2015 را منتشر کرد و نوشت: سال 2015 سالی بود که ...

مجله فورچون طی گزارشی فضاحت بارترین رسوایی های کمپانی ها و بزرگ ترین اتهامات تقلب در سال 2015 را منتشر کرد و نوشت: سال 2015 سالی بود که از نظر ثبت رسوایی های بزرگ مالی روسفید بیرون آمد.

ماجرای دیزل گیت شرکت فولکس واگن و رشوه خواری های سپ بلاتر، رئیس سابق فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) از بزرگ ترین رسوایی های مالی جهان در سال ۲۰۱۵ بوده اند.

از سران فیفا تا شرکت دارویی تورینگ

شاید پرسروصداترین رسوایی مربوط به شرکت فولکس واگن باشد که آن زمان که مهندسانش را در آگهی های تجاری مانند فرشتگان جلوه می داد، مقامات این کمپانی در حال جعل استادانه اسناد برای دور زدن کنترل آلایندگی خودروها بودند تا به این وسیله مشتریان خود را فریب دهند.

مجله فورچون که یک مجله معتبر آمریکایی است و به رتبه بندی سالانه ثروتمندان جهان می‌پردازد، طی گزارشی فضاحت بارترین رسوایی های کمپانی ها و بزرگ ترین اتهامات تقلب سال 2015 را منتشر کرد.

رسوایی آلایندگی خودروهای فولکس واگن

1- رسوایی آلایندگی خودروهای فولکس واگن

بزرگ ترین رسوایی را شرکت فولکس واگن رقم زد. در حالی که همه فکر می کردند موتورهای محصولات این شرکت مثل فرشته ها دقیق و درستکارند، کارگران این شرکت در حال کار گذاشتن سیستم های پیچیده در خودروهای این شرکت برای دروغ گفتن به مشتریان و دور زدن تست های میزان تولید آلایندگی بودند. زمانی که شرکت خودروسازی فولکس واگن در ماه سپتامبر اعلام کرد نرم افزاری در میلیون ها خودروی تولیدی اش به منظور فریب ماموران کنترل گازهای گلخانه ای آژانس حفاظت از محیط زیست نصب کرده است تا نشان دهد که این خودروها بیش از آنچه نشان می دهند، دوستدار محیط زیست هستند، سرمایه گذاران این شرکت را ترک کردند.

فولکس واگن تقریبا 20 میلیارد دلار از سرمایه بازار خود را از دست داد، چراکه سرمایه گذاران از درخواست غرامت مشتریان ترسیدند. این شرکت نه تنها با غرامت مشتریان بلکه با جریمه از سوی ناظران و همچنین خراب شدن سابقه خود مواجه است که به شدت بر سهمش از بازار خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

2- رسوایی فساد فیفا

دیگر فرد متقلبی که دستش در این سال رو شد، سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) بود. در این اتهام «فساد» کم اهمیت ترین جنبه است چرا که مقامات فیفا مدت هاست درگیر اتهامات دریافت رشوه برای حق پخش تلویزیونی یا اعطای میزبانی رویدادهای خاص مانند جام جهانی به برخی کشورهای خاص هستند.

اف بی آی در همان زمان پنج مدیر بازاریابی ورزشی را نیز تحت تعقیب قرار داد. همچنین این رسوایی برخی شرکت های بزرگ آمریکایی مانند کوکاکولا و مک دونالد را که در زمره حامیان مالی فیفا بودند، نگران کرد. این شرکت ها از هیأت رئیسه فیفا خواستند مدیران فاسد را برکنار کنند و دست به اصلاحات اساسی بزنند.

برخی شرکت های ورزشی از جمله نایک نیز متهم هستند که در قبال پرداخت رشوه به مقامات فیفا، امتیاز تبلیغات رسمی در بازی های جام جهانی را به دست آورده اند.

تنها واقعیت عجیب در ماجرای اتهام اخاذی، کلاهبرداری و سایر جرائم به فیفا از سوی اف بی آی این بود که این اتهامات را آمریکا مطرح کرد؛ کشوری که محبوبیت فوتبال در آن نسبت به سایر کشورها کمتر است.

3- رسوایی حسابداری توشیبا

رسوایی دیگر، مربوط به رسوایی حسابرسی شرکت الکترونیکی توشیبا بود. گویا فهرست هیچ شرکتی بدون یک رسوایی حسابداری قدیمی خوب کامل نمی شود. در ماه سپتامبر، شرکت الکترونیکی توشیبا اعتراف کرد طی هفت سال گذشته درآمدهای خود را نزدیک به 2میلیارد دلار بیش از حد واقعی اعلام کرده است که بیش از چهار برابر برآورد اولیه خود در ماه آوریل است.

پس از افشای این رسوایی هیسائو تاناکا، مدیرعامل و رئیس شرکت از سمت خود استعفا داد و نتایج تحقیقات مستقل انجام شده نشان داد که در توشیبا یک فرهنگ کاری مرسوم است که در تصمیمات مدیریتی نمی توان چالشی ایجاد کرد و کارمندان از طریق به تعویق افتادن گزارش های زیان یا انتقال برخی هزینه ها به سال های بعد، برای حسابرسی های غلط و نادرست تحت فشار قرار می گرفتند.

4- بخش مخفی شرکت داروسازی والینت (Valeant)

در ماه اکتبر اندرو لفت، یک کارگزار بورس شرکت داروسازی، والینت را به استفاده از یک شرکت داروسازی دیگر به نام فیلیدور برای بزرگ جلوه دادن تصنعی فروش های خود متهم کرد. افشای این رسوایی موجب از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به این شرکت شد.

والینت این اتهام را رد کرد اما این حقیقت که این شرکت هرگز درباره روابط نزدیکش با فیلیدور صحبتی به میان نیاورد، سوال های زیادی را درخصوص فروش این دو شرکت برانگیخت.

تعدادی از اعضای کنگره خواستار تحقیقات در مورد شیوه های قیمت گذاری داروهای این شرکت شده اند. این شرکت در اوایل اکتبر تایید کرد که احضاریه دادگاه فدرال را دریافت کرده است.

5- شرکت دارویی تورینگ و مارتین شکرلی

پنجمین رسوایی مربوط به شرکت داروسازی تورینگ بود. مارتین شکرلی از زمانی که شرکتش تورینگ، قیمت داروی بیماران ایذر را 5 هزار درصد افزایش داد، به عنوان پسر بد صنعت داروسازی شناخته شد. شرکت داروسازی تورینگ قیمت یک دارو را که برای مداوای مبتلایان به اچ آی وی (ایدز) مورد استفاده قرار می گرفت از برگه ای 13.5 دلار به 750 دلار رساند.

در اواسط ماه دسامبر دولت آمریکا شکرلی را به اتهام کلاهبرداری در فعالیت هایش زمانی که وی قبل از شرکت تورینگ در شرکت رتروفین کار می کرد بازداشت کرد. این مدیر مالی به استفاده از سهام شرکت رتروفین برای پرداخت پول به سرمایه گذارانی که به دلیل مدیریت بد وی در گذشته پول خود را از دست داده بودند، متهم شد. اما شکرلی همچنان معتقد است که بی گناه است زیرا مدارک کمی مبنی بر کلاهبرداری او وجود دارد و سرمایه گذاران وی پول خود را از دست نداده اند.
 


مترجم / فاطمه مرادی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها