کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وانت نیسان‌ها را باید بخریم و بسوزانیم!


کد خبر : ۲۹۲۴۴دوشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۳:۴۷۵۴۷۴ بازدید

بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان این‌که مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور بسیار بالاست، می‌گوید: هم اکنون متوسط مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور ...

بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان این‌که مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور بسیار بالاست، می‌گوید: هم اکنون متوسط مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور حدود 20 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش است. او تأکید دارد: اگر وزارت نفت پول داشته باشد کل وانت‌نیسان‌های کشور را باید بخرد و تحویل ذوب‌آهن بدهد و بسوزاند. وزیر نفت با اشاره به از رده خارج‌شدن کل وانت‌نیسان‌های کشور تأکید کرد كه از دور خارج شدن نیسان‌ها باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت خودروها می‌شود و حتی امکان افزایش صادرات سوخت از کشور فراهم می‌شود. البته براساس اعلام شرکت زامیاد تمام وانت‌نیسان‌هایی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند، حدود ٧٠٠‌ هزار دستگاه هستند که این تعداد کمتر از ٢٥‌درصد کل خودروهای فرسوده کشور را تشکیل می‌دهد.

با وجود اين فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌و‌گو با «شهروند» به عمر ٤٥ ساله نیسان‌های آبی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید این خودرو دیگر در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود و عمر خط تولید یک خودرو در دیگر کشورهای دنیا کمتر از ١٠‌ سال است.

نیسان‌های 45 ساله خیابان‌های ایران

براساس اعلام وزارت نفت روزانه ١٦‌ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که براساس اعلام معاونت نوسازی ناوگان در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ٤‌ میلیون خودروی فرسوده ایران روزانه ١١‌میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف می‌کنند که با این حساب حدود ٦٩‌ درصد بنزینی که روزانه وارد می‌شود توسط خودروهای فرسوده استفاده می‌شود. از این میان نیسان‌های آبی با جمعیت حدود ٧٠٠‌ هزار دستگاه در ایران کمتر از ٢٥‌ درصد خودروهای فرسوده کشور را تشکیل می‌دهند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درحالی‌که مصرف سوخت وانت‌نیسان‌ها را ٢٠ الی ٣٠‌ درصد بالاتر از حد استاندارد می‌داند، به «شهروند» گفت: خودروهای مشابه وانت‌نیسان‌ها معمولا به صورت دیزلی تولید می‌شود و تولید بنزینی آن دیگر هیچ توجیهی به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد.

او با بیان این‌که در حال حاضر در هیچ جای دنیا چنین خودروهایی تولید و نمونه مشابه آن در هیچ بازاری پیدا نمی‌شود، افزود: بیش از ٤٥‌ سال از تولید نیسان‌های آبی زامیاد در ایران سپری می‌شود. در حالی‌که عمر خط تولید یک خودرو در دیگر کشورهای دنیا کمتر از ١٠‌ سال است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که معمولا آمار دقیقی از مصرف سوخت این خودروها در کشور داده نمی‌شود یا اگر هم داده شود با واقعیت موجود تفاوت بسیاری دارد، اضافه کرد: مصرف سوخت این خودرو وقتی عجیب‌تر می‌شود که برخی رانندگان اضافه بر میزان استاندارد این خودرو بار می‌زنند.

زاوه در حالی‌که راهکار حل معضلاتی از این دست را واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور می‌داند، ادامه داد: گرچه چند سالی هست که صحبت از پادرا برای جانشینی نیسان به گوش می‌رسد و تولید این خودرو هم آغاز شده اما ظاهرا سود در تولید نیسان آبی‌های قدیمی بیشتر است که هنوز مسئولان شرکت سایپا و زامیاد قید تولید آن را نمی‌زنند. به گفته او در حالی‌که کشورهایی همچون آلمان و نروژ از توقف تولید خودروهای احتراقی بعد از ‌سال ٢٠٢٥ میلادی سخن می‌گویند، ایران همچنان به تولید خودروهایی با حجم بالای مصرف سوخت بنزین اقدام می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها