کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه از ترابرد شماره موبایل خود انصراف دهیم؟


کد خبر : ۲۹۲۰۲یکشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۴۷۱۳۱۶ بازدید

طرح جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره تلفن یا ترابردپذیری (Mobile Number Portability) روشی است که با آن مشترکان می توانند با ...

کسانی که از درخواست خود برای ترابردپذیری (تغییر اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره) در هر مرحله منصرف می شوند با اعلام تقاضای انصراف خود در سامانه اپراتور جدید می توانند به اپراتور پیشین بازگردند.

طرح جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره تلفن یا ترابردپذیری (Mobile Number Portability) روشی است که با آن مشترکان می توانند با حفظ شماره تلفن، اپراتور خود را تغییر داده و از خدمات یک اپراتور دیگر استفاده کنند. ترابردپذیری شماره تلفن همراه در جهان بیش از 15 سال پیشینه دارد و اکنون در بیش از 70 کشور انجام می شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران از سال 1393 مقدمه های لازم برای اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داد و اپراتورهای سه گانه تلفن همراه کشور را برای همکاری در اجرای طرح فراخواند.

این اپراتورها یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل برای اجرای طرح ملی جابجایی دست در دست یکدیگر داده و با انعقاد تفاهمنامه ای خود را برای اجرا آماده کردند. طرح جابجایی اپراتور بدون نیاز به تغییر شماره در سال 1394 وارد مرحله اجرای آزمایشی بین خود اپراتورها شد تا آمادگی لازم برای آنها ایجاد شود. فروردین ماه امسال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران (رگولاتوری) اعلام کرد ترابردپذیری شماره تلفن همراه مرحله آزمایش نهایی را می گذراند و قرار است جابجایی شماره تلفن همراه به صورت الکترونیکی اجرا شود.

سی و یکم مردادماه امسال ترابردپذیری شماره تلفن همراه وارد مرحله تجاری شد و همه مشترکان تلفن همراه به آن دسترسی یافتند.

در مراسم آغاز تجاری سازی ترابردپذیری «علی اصغر عمیدیان» رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، این طرح را برای افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه مهم برشمرد و گفت: ترابردپذیری یک طرح مهم ملی و به نفع مشترکان متقاضی است که رقابت را میان اپراتورها برای ارایه بهتر خدمات افزایش می دهد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم آغاز تجاری سازی ترابردپذیری خواست اپراتورهای تلفن همراه با همکاری و همراهی یکدیگر به مردم خدمات مطلوب بدهند.

«محمود واعظی» به اجرای پروژه جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون نیاز به تغییر شماره (ترابردپذیری) اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه چندان مهم نیست اما با انجام آن اپراتورها یاد می گیرند چگونه با یکدیگر همکاری کنند و افزون بر اینکه با هم رقیبند، باید توسعه کشور و منافع مشترکان را نیز در نظر بگیرند. اکنون مدتی است امکان جابجایی شماره های تلفن همراه در اپراتورهای مختلف تلفن همراه فراهم شده است و می توان شماره کنونی را بر اساس فرآیندی مشخص به شبکه ای دیگر منتقل کرد.

ترابردپذیری شماره ها امکان مهاجرت بین اپراتوری را فراهم می کند؛ به این شکل که اگر مشترک همراه اول به شمار می روید اما از خدمات این اپراتور رضایت ندارید، می توانید با همان شماره ای که دارید به اپراتور دیگری مانند ایرانسل بروید یا اگر از مشترکان ناراضی ایرانسل باشید، می توانید به اپراتور دیگری که از اعتبار بالاتری نزد شما برخوردار است، بروید.

متقاضیان ترابرد شماره می توانند به تارنمای اپراتور مورد نظر (اپراتوری که قصد مهاجرت به آن را دارند) مراجعه و پس از پر کردن فرم مربوط به ترابرد، درخواست خود را ثبت کنند. پس از ثبت درخواست از سوی متقاضی مراحل انجام جابجایی از سوی اپراتور پایه و پذیرنده یک به یک انجام شده و در نهایت مهاجرت صورت می گیرد.

مشترکان تلفن همراه که با انجام ترابردپذیری به اپراتور جدید مهاجرت می کنند و از خدمات اپراتور جدید نیز راضی نیستند می توانند به اپراتور پایه خود برگردند یا ترابرد جدیدی انجام دهند.

مشترکان در صورت انصراف از درخواست خود هنگام طی مراحل ترابرد می توانند تا پیش از آغاز فرآیند اجرا یعنی 15 دقیقه پیش از قطع سیمکارت پیشین، با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خود را اعلام کنند.

گزینه انصراف از ترابرد و برگشت به اپراتور پایه در سامانه ترابردپذیری هر سه اپراتور تلفن همراه کشور طراحی شده و در اختیار مشترکان قرار گرفته است.
در صورت انصراف پس از ترابرد، مشترک می تواند درخواست بازگشت به اپراتور پیشین را با مراجعه به آن اپراتور به عنوان ترابرد جدید انجام دهد که در این صورت مشترک می تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور پیشین بازگردد.

گزینه انصراف برای مشترک از طریق کد رهگیری تا زمان فرآیند اجرا روی درگاه اپراتور پذیرا فعال است.

در صورتی که اپراتور پیشین اپراتور پایه مشترک نباشد، محدودیت شمار ترابرد در سال (2 بار در سال) رعایت می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دهم مهرماه امسال ترابردپذیری را حقی برای مردم دانست و گفت: مردم می توانند به محض نارضایتی از کیفیت خدمت دهی هر اپراتور، از این حق استفاده کنند.

واعظی در پاسخ به ایرنا ادامه داد: کیفیت و سرعت ارایه خدمات ویژگی اپراتورهای ارتباطی است که در صورت تخلف از آن، اکنون مردم می توانند با تغییر اپراتور از خدمات بهتر استفاده کنند. واعظی تاکید کرد اپراتورهای ارتباطی باید برای جذب مشترکان خدمات مطلوب ارایه دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها