کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید 37 میلیون دلاری دکل 5 میلیون دلاری!


کد خبر : ۲۹۱۸۷یکشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲:۳۰۲۰۶۴ بازدید

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کشفیاتی در عملکرد دولت قبل در حوزه نفت و انرژی ایران صورت گرفت که مسبوق به سابقه نبوده ...

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کشفیاتی در عملکرد دولت قبل در حوزه نفت و انرژی ایران صورت گرفت که مسبوق به سابقه نبوده است. تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های بین‌المللی موجب شده بود که دولت ایران به اسم اشخاص نفت بفروشد. یکی از این اشخاص بابک زنجانی است که میلیون‌ها دلار از درآمدهای نفتی ایران را هنوز پس نداده است؛ هرچند محاکمه شده است و در صورت تایید حکم وی مشخص نیست دلارهای نفتی ایران چگونه به اقتصاد بازخواهد گشت.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از آرمان، ازسوی دیگر در پرونده‌ای دیگر چندین دکل نفتی ایران دردولت گذشته گم شده بود، به این معنا که برای خرید این دکل‌های نفتی مبالغی پرداخت شده، اما هیچگاه به ایران منتقل نشدند. از سوی دیگر برخی از خبرها از واگذاری بدون قرارداد چند نفتکش ایرانی به یک دلال غیرایرانی در آن زمان حکایت داشت. این دسته اخبار همواره درباره عملکرد دولت قبل درحوزه نفت به گوش می‌رسد و بعید هم نیست درآینده گوشه دیگری از این‌گونه تخلفات رو شود. اما بهرام پارسایی، سخنگوی‌کمیسیون اصل۹۰ از خرید دکل نفتی مکزیکی منهدم‌شده توفان کاترینا در دولت گذشته به قیمت 37 میلیون دلار خبرداد.

78 میلیون دلار بدون ضمانت

سخنگوی کمسیون اصل ‌۹۰مجلس با اشاره به بررسی پرونده دکل نفتی گمشده در این کمیسیون گفت: دو پرونده دکل گمشده نفتی درکمیسیون باز شده است که درباره پرونده دکل فورچونا هیچ دکلی خریداری نشد. تنها موضوع محدود به پرداخت ۷۸ میلیون دلار بدون هیچ ضمانت و سندی به یک شرکت واسطه بوده است. نماینده مردم شیراز در مجلس، با بیان اینکه اسامی شرکت واسطه‌ای و خریداران در پرونده کمیسیون اصل ۹۰ موجود است، افزود: تا زمانی که حکم قضائی مشخص نشود نمی‌توان اسامی افراد را منتشر کرد، امیدواریم که قوه قضائیه سریع‌تر به این پرونده رسیدگی و احکام افراد متخلف را صادر کند.

دکل منهدم‌شده خریداری شده بود

پارسایی با بیان اینکه در سال۲۰۰۷ دولت وقت یک دکل منهدم‌شده در توفان کاترینای مکزیک را خریداری و برای نگهداری و ترمیم به سواحل شارجه منتقل کرد، ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۷میلیون دلار هزینه نگهداری این دکل شده است و اخیرا شرکت نگهدارنده درمکاتبه با مقامات کشوراظهار داشته که دکل درحال نابودی است و اگر انتقال نیابد، قطعا غرق می‌شود.

خرید دکل 5 میلیون دلاری به‌قیمت 37 میلیون دلار

پارسایی یادآور شد: کارشناسان برای دکلی که ۳۷میلیون دلار خریداری شده و ۷میلیون دلارهزینه نگهداری آن شده است، حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری کرده‌اند. سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس با بیان اینکه بخشی از ۷۵میلیون دلار درآمد نفتی دولت گذشته در این زمینه‌ها به هدر رفته است، تصریح کرد: پرونده این دکل نیز در کمیسیون اصل۹۰ باز است و اگر دیده شود که رسیدگی به پرونده‌های کلان فساد اقتصادی به‌ویژه دو دکل نفتی دچار گذشت زمان شده است، کمیسیون اصل۹۰ از وزارت نفت گزارش می‌خواهد و اسامی این افراد را منتشر می‌کند.

نماینده مردم شیراز قبلا نیز اشاره کرده بود: درحالی درچند ماه گذشته انتقادهای فراوانی درباره فیش‌های حقوقی نامتعارف مطرح شده که کل مبلغ این دریافتی‌ها حدود ۲۰میلیارد تومان است، اما درباره تخلف‌های محرز در پرونده دکل‌های نفتی که تخلفی بالغ بر ۱۳۷میلیون دلار انجام شده، هیچ‌گونه اقدامی انجام نمی‌شود. این درحالی است که دولت در جریان حقوق‌های نامتعارف مبالغی را به برخی مدیران خود در ازای کاری که انجام دادند، پرداخت کرده و مهم‌تر اینکه این پرداخت‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های قانونی صورت گرفته و درصورتی که بعضا تخلفی باشد نیز قابل پیگیری است، اما در پرونده دکل‌های نفتی مبالغ هنگفتی به چند فرد خاص پرداخت شده و در ازای این پول نیز هیچ کالایی دریافت نشده و این پرداخت‌ها از پشتوانه قانونی برخوردار نبوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها