کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک‌ها به اندازه منابع وام ازدواج به کارمندان خود وام دادند


کد خبر : ۲۹۱۵۴شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۲۳۱۴۵۶ بازدید

بانک مرکزی علاوه بر اینکه آمار شفافی از منابع و مصارف قرض الحسنه در نظام بانکی را منتشر نکرده است و نمی کند، میزان صف وام ازدواج و تعداد کسانی که ...
بانک‌ها به اندازه منابع وام ازدواج به کارمندان خود وام دادندبانک‌ها به اندازه منابع وام ازدواج به کارمندان خود وام دادند

جوانان کماکان در دریافت وام ازدواج 10 میلیون تومانی با مشکلاتی روبرو هستند. تقاضای بانک‌ها برای بیش از یک ضامن، کسر مبلغ زیادی از وام تحت عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام، تعیین شعبه نشدن جوان‌ها در بعضی استان‌ها و صف‌های طولانی مدت وام ازدواج مشکلاتی است که جوانان در دریافت وام ازدواج دارند.

یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکلات، تخلف بانک مرکزی در ارائه بخشنامه به بانک ها بوده است. در قانون مجلس، سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز به عنوان منبع اعطای وام ازدواج تعیین شده است که اختصاص آنها، می توانست به سرعت صف وام ازدواج را برچیند اما بانک مرکزی در یک تخلف بزرگ در بخشنامه خود، از سپرده های جاری چشم پوشی کرد و تنها سپرده های قرض الحسنه پس انداز را به عنوان منبع اعطای وام ازدواج در نظر گرفت.

حجم سپرده های جاری در نظام بانکی حدود 80 هزار میلیارد تومان است که با تنها 10 هزار میلیارد تومان از آن می شد پرونده وام ازدواج را به خوبی به سرانجام رساند. با این حال بانک مرکزی این تخلف بزرگ را مرتکب شد و با اینکه وعده اصلاح آن را داد اما هنوز این کار را انجام نداده است.

همچنین اخیرا آماری منتشر شد که نشان می داد بانک ها در تخلفی تاریخی، معادل اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به 1 میلیون و 200 هزار نفر را از منابع قرض الحسنه مردم به مدیران و کارکنان خود وام داده اند.

این اتفاق در شرایطی افتاد که بانک مرکزی قرار بود بانک ها را ملزم نماید تا برای اعطای وام قرض الحسنه به مدیران و کارکنان خود، به منابع مردم دست اندازی نکنند؛ منابعی که برای اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به همه جوانان کافی است و این تخلفات بانک ها و عدم پیگیری بانک مرکزی است که باعث شده این منابع به جای اینکه به جوانان برسد، به بانک ها و مدیرانشان وام داده شود.

در این شرایط، واقعا مشخص نیست که قرار است تخلفات بانکی را چه مرجعی رسیدگی نماید و چه کسی قرار است مسائل جوانان در دریافت وام ازدواج 10 میلیونی تومانی، آن هم از منابع قرض الحسنه ای که خود مردم در بانک ها سپرده گذاری نموده اند را حل کند.

بانک مرکزی علاوه بر اینکه آمار شفافی از منابع و مصارف قرض الحسنه در نظام بانکی را منتشر نکرده است و نمی کند، میزان صف وام ازدواج و تعداد کسانی که توانسته اند وام ازدواج 10 میلیون تومانی دریافت کنند را نیز مشخص نکرده و این باعث شده است نتوان عملکرد این نهاد را در این مسئله مورد سنجش قرار بود.

با این حال بانک ها کماکان برای اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی، بهانه‌ی نداشتن منابع قرض الحسنه دارند و طبق آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس بانک مرکزی، در حال حاضر حدود 700 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.

همچنین به جز یک بخشنامه برای تعیین سقف اعطای وام به کارمندان بانکی، بانک مرکزی هنوز هیچگونه اقدامی در مقابل این تخلف بانک ها برای بازگرداندن این منابع، جهت اعطای آن به مردم و مصارفی از جمله وام ازدواج انجام نداده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها