کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بی‌ام و i3 هیبریدی؛ گزینه‌ای مناسب برای شهر تهران + قیمت


کد خبر : ۲۹۱۵۱شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۳۸۱۰۱۱۵ بازدید

بی ام و i3 به همراه برادر بزرگترش یعنی i8 اولین قمار بزرگ بی ام و برای قدم گذاشتن در زمینه خودروهای تمام الکتریکی به شمار می رود. این دو محصول ...

دیجیاتو- بی ام و i3 به همراه برادر بزرگترش یعنی i8 اولین قمار بزرگ بی ام و برای قدم گذاشتن در زمینه خودروهای تمام الکتریکی به شمار می رود. این دو محصول به قدری به نسبت دیگر مدل های بی ام و متفاوت بوده اند که سروصدای بسیاری را به راه انداختند و بی ام و را در کانون توجهات اکثر رسانه های موتوری و غیر موتوری قرار داد.

تقریبا دو سال از عرضه این خودرو می گذرد و اکثر نقاط قوت و ضعف آن مشخص شده است. به همین دلیل بی ام و مدل سال 2017 را با باتری های قوی تر که پیمایش بیشتر را به همراه داشته، معرفی و روانه بازارهای جهانی (به غیر از بازار آمریکای شمالی) کرده است. پس تا این جای کار مشخص شد که با چه خودرویی روبه رو هستیم.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

یک وسیله نقلیه بسیار متفاوت که برای شهرهای بسیار شلوغ و پرترافیک طراحی شده و البته در حد برند لوکسی چون بی ام و ظاهر می شود. برادر بزرگ تر آن در تعداد به نسبت جالبی به کشورمان وارد شد و البته قیمت گذاری آن که رقم های عجیب میلیاردی برای یک خودروی 140 هزار دلاری را طلب می کرد خود به یکی از تیترهای داغ رسانه ای تبدیل شده بود. با توجه به این که این خودروها هیچ گونه منع قانونی برای عرضه در کشورمان را ندارند و می توانند آن طور که از قوانین پیداست با عوارض بسیار کم گمرکی وارد کشورمان شوند در ادامه به بررسی برادر کوچک تر بی ام و i8 یعنی i3 خواهیم پرداخت.


بزرگ ترین تغییر را در بخش باتری ها پیدا خواهید کرد

بی ام و با همکاری شرکت سامسونگ که وظیفه ساخت این باتری ها لیتیوم یونی را بر عهده گرفته است و دقیقا در کف اتاق اتومبیل جای گذاری شده اند، توانسته میزان چگالی انرژی را بیش از 50 درصد افزایش دهد و این بسته باتری های 33KWh  جدید میزان برد را از  188 کیلومتر به 312 کیلومتر به تنهایی افزایش داده است. شارژ سریع DC عرضه شده برای این مدل جدید می تواند در عرض تنها 40 دقیقه باتری ها را تا 80 درصد شارژ کند البته یک کابل شارژ استاندارد تایپ2 برای زمانی که پریز برق DC در دسترس نیست به همراه آن عرضه می شود.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

در حالت عادی باتری ها برای رسیدن به حداکثر میزان قابل شارژ شدنشان که 80 درصد است به 8 ساعت زمان نیاز دارند. مدل مورد بررسی از نوع  Range Extender است که مجهز به یک موتور بنزینی 2 سیلندر به حجم 650 cc که به عنوان یک ژنراتور به شارژ باتری ها می پردازد. با این حربه بی ام و به صورت رسمی توانسته میزان برد خودرو را به بیش از 390 کیلومتر برساند، پک باتری توسط بی ام و شامل 8 سال یا 100 هزار کیلومتر گارانتی است.
 
بی‌ام و i3 هیبریدی

تمام این ها در حالی بدست آمده که بی ام و مدعی است 95 درصد این اجزای این خودرو قابلیت بازیافت دارد. برای مثال پس از عمر مفید باتری ها می توان از آن به عنوان باتری ذخیره در منازل استفاده کرد. باک این موتور تنها 9 لیتر گنجایش دارد، چرا که i3 در هر 100 کیلومتر تنها به 0.6 لیتر سوخت نیاز خواهد داشت.


ظاهری که از سر درون خبر می دهد

باید اغراق کرد که ظاهر خودرو بسیار آینده نگرانه و متفاوت است و قطعا توجهات بسیاری را به سوی خود جلب می کند. این طراحی ظاهری باعث شده تا حس کنجکاوی مخاطب به سمت داخل اتاق هم کشیده شود و با مشاهده متریال های قابل بازیافت و تریم چوب که در سرتاسر داشبورد کار شده به کلی شگفت زده شوید.

بی ام و فضای به نسبت خوبی برای 4 سرنشین بزرگسال فراهم کرده که با توجه به کلاس خودرو، در سفرهای درون شهری مشکلی از بابت فضا نخواهید داشت. درهای رو به هم بازشونده هم میزان کاربری خودرو را به صورت مخصوصی افزایش می دهند. صندوق عقب در حدود 260 لیتر فضا به شما می بخشد و زیر کاپوت جلو هم 35 لیتر فضا برای قرار دادن وسایل به نسبت کوچک فراهم است.

بی‌ام و i3 هیبریدی
 

سامانه اطلاعات و سرگرمی بی ام و که با نام iDrive خوانده می شود بر روی صفحه نمایش LCD  10.2 اینچی نقش می بندد و با یک موس مخصوص که در کنار دست راننده قرار گرفته کنترل می شود. صفحه نمایش دیگر هم در مقابل چشمان راننده قرار داد که همانند دیگر خودروهای امروزی اطلاعات مهم و آماری از وسیله نقلیه را به راننده می دهد. همانند خودروهای قدیمی دسته دنده بی ام و در سمت راست، پشت فرمان قرار دارد. اما این دسته دنده هیچ گونه شباهتی به خودروهای نوستالژیک دوران کودکی شما ندارد و بسیار آینده نگرانه طراحی شده است.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی
 

برای روشن و خاموش کردن خودرو دکمه ای در این بخش قرار دارد و همینطور ترمز دستی برقی هم بر روی این دسته دنده تعبیه شده است.

در زمینه آپشن های عرضه شده می توان به سیستم صوتی harman/kardon  با 12 خروجی اشاره کرد که قدرتی معادل 360W دارد. رینگ های 20 اینچی، گرم کن صندلی، چراغ های LED ، پمپ حرارتی که نقش یک گرمن با عملکرد بسیار بهینه را بازی می کند و…اشاره کرد.


تجربه رانندگی با بی ام و i3،شگفت انگیز و خاص در سطح شهر

به بخش اصلی مطلب رسیده ایم. رانندگی با بی ام و i3 چگونه است؟ اولین مسئله ای که به ذهنتان می رسد این است که آیا همانند تسلا خبری از رانندگی خودکار در این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه الکتریکی هست یا خیر. باید عنوان کرد که این بی ام و به دلیل این که در کلاس متفاوتی به نسبت تمامی مدل های عرضه شده توسط تسلا قرار دارد،  در آن خبری از رانندگی خودکار نیست.

 

کابین بی‌ام و i3 هیبریدی

زیرا همانطور که می دانید محصولات تسلا تنها در اتوبان ها و بزرگراه ها به حالت رانندگی تمام خودکار سوییچ می شوند و از آن جایی که این مدل در کلاس خودرو های مخصوص عبورمرور شهری است، بی ام و سیستم های کمک راننده ای که در سری 7 و سری 5 خود به کار می برد را در این مدل استفاده نکرده است.

موتور الکتریکی این خودرو توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت را دارا است که این میزان قدرت از بسیاری از نمونه های 4 سیلندر بنزین سوز بیشتر است.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

گشتاور این موتور هم به عدد 250 نیوتن متر می رسد و به وسیله یک جعبه دنده تک سرعته، قدرت را به چرخ های عقبی می فرستد. موتور احتراق داخلی کار شده در این مدل، یک موتور موتورسیکلت به حساب می آید که با حجم 650 cc و دو سیلندر توانایی تولید 37 اسب بخار را دارد. این موتور تنها در نقش ژنراتور ظاهر می شود و بی ام و به جای استفاده از باتری های بیشتر که وزن خودرو را به طور سرسام آوری افزایش می دهند، به این موتور با مصرف بسیار کم سوخت روی آورده است.
 
بی‌ام و i3 هیبریدی

وزن مدل مجهز به موتور بنزینی به 1365 کیلوگرم می رسد و در زمینه شتاب به دلیل سنگین تر بودن به نسبت مدل تمام الکتریکی کمی کندتر است.

8.1 ثانیه زمان برای گذر از سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز است. حداکثر سرعت واقعی این خودرو هم به 150 کیلومتربرساعت می رسد که از حداکثر سرعت قانونی تمامی جاده های بزرگراهی بیشتر است. اگر بخواهیم به صورت تیتر وار حس تجربه رانندگی مان با این وسیله نقلیه را شرح دهیم باید گفت که:

1.جایگاه سرنشینان به نسبت بالاست و انگار سوار یک کراس اور سایز کوچک شده اید.

2.دید رو به بیرون در هر سه جهت اصلی بسیار خوب است این مورد با میزان چرخش دایره ای 9.86 متری نیز هموار تر می شود.

3.با طولی کمتر از 4 متر، مشکلی بابت جای پارک و ترافیک های شهری نخواهید داشت.

4.سیستم بازیابی انرژی در حین کاهش سرعت در اکثر اوقات فعال است پس می توانید بدون ترمزگیری کاهش سرعت را تجربه کنید. این سیستم با بازیابی انرژی به برد باتری ها کمک می کند.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

5.خودرو به سرعت به فشار پدال گاز واکنش نشان می دهد. در حالت رانندگی راحت (Comfort) هم بهترین عکس العمل را از قوای محرکه دریافت خواهید کرد و هیچ گونه مشکلی بابت سبقت گیری های ناگهانی و دستیابی به سرعت های بزرگراهی نخواهید داشت.

گرچه در حالت رانندگی EcoPro اوضاع چندان جالب نخواهد بود و تنها در زمان هایی که میزان شارژ باتری ها بسیار کم است، استفاده از این مورد پیشنهاد می شود.

6.در اکثر لحظات رانندگی صدای خاصی از این خودرو به گوش نمی رسد و در سرعت های بالا همانطور که واضح است تنها کمی صدای باد به داخل اتاق نفوذ می کند.

در زمانی که سطح شارژ باتری ها به زیر 75 درصد برسد، احتمال به کار افتادن موتور برقی وجود دارد که بازهم نمی تواند اخلالی در آرامش موجود در کابین ایجاد کند.

7.هندلینگ این خودرو می تواند به مثابه دو روی سکه باشد. لاستیک های جلو به دلیل این که بسیار باریک هستند (155 mm پهنا) کمبود میزان چسبندگی در سرعت های بالا  و کم فرمانی بر سر پیچ های آن ها مشهود است.

8.برای بهبود هرچه بیشتر آیرودینامیک خودرو که با خود مصرف کمتر سوخت را به همراه دارد، میزان نیروی رو به پایین در سطح خودروهای کوچک شهری است و به همین دلیل شاید سواری در سرعت های بالا به خصوص در جاده های برون شهری چندان قابل توجه نباشد.

9.سواری مدل مجهز به موتور بنزین سوز به نسبت مدل تمام الکتریکی کمی سفت و سخت تر است. که آن را هم می توان در استفاده از چرخ های 20 اینچی عنوان کرد.


آیا بی ام و i3 ارزش خرید دارد؟

I3 با حداقل قیمت 27 هزار پوندی در مدل تمام الکتریکی، که با بخشودگی مالیاتی در کشوری چون انگلستان عرضه و تبدیل به دومین خودروی پرفروش الکتریکی در این بازار شده است.

بی ام و i3 رقبایی همچون شورلت بولت، نیسان لیف و فولکس واگن گلف-e و به دلیل این که بی ام و به عنوان یک برند لوکس شناخته می شود و از آن جا که بی ام و پلت فرم جدیدی را در این زمینه ساخته است و همانند مدلی همچون گلف نیست که نسخه تمام بنزینی و تمام برقی داشته باشد، سطح قیمتی بالاتری هم دارد.

بی‌ام و i3 هیبریدی

بی ام و با فروش بسیار خوب این مدل به هدف خود رسیده است و در حال حاضر مشغول ارتقا این مدل در تمام سطوح است و در آینده هم به احتمال بسیار زیاد یک خودروی کامپکت خانوادگی را نیز عرضه خواهد کرد و سری i خود را بیش از گذشته گسترش خواهد داد. بخشودگی های مالیاتی که شامل خودروهای الکتریکی و هیبریدی در اکثر کشورهای توسعه یافته که نظام بسیار سخت گیرانه ای در زمینه پرداخت مالیات دارند، یکی از راهکارهای این کشورها برای توسعه این گونه وسایل نقلیه است.

در کشور ما تعرفه واردات خودروهای هیبرید رقم 4 درصدی را نشان می دهد، اما تعرفه های مالیاتی و عوارض گوناگون برای اکثر ارگان ها دخیل، گواهی خودروهای اسقاطی و…این میزان را به رقمی در حدود 20 تا 25 درصد ارزش ارزی این گونه خودروها می رساند و البته همچنان سود وارد کننده و هزینه های حمل و نقل و بسیاری از مسائل دیگر را نیز باید جدای این ارقام محاسبه کرد.

 
بی‌ام و i3 هیبریدی
 

در هر صورت  این گونه خودروها را می توان مخصوص شهرهای با جمعیت بالا و تراکم پایین دانست که از آن با نام کلان شهر در زبان ما یاد می شود.

کشور ما به دلیل وسعت بسیار بیشتری که به نسبت کشورهای اروپایی دارد کم از این کلان شهر ها ندارد، و تجربه آن طور که نشان داده با زیرساخت و خدمات مناسب به چنین خودروهایی، می توان انتظار موفقیت برای آن ها را داشت.

 

کابین بی‌ام و i3 هیبریدی

به همین دلیل، خودروسازان بسیاری دست به تولید این گونه خودروها زده اند. حال باید دید که آیا مسئولان مربوطه برنامه ای برای مقابله با آلودگی های افسار گسیخته در سطح این کلان شهر ها دارند یا خیر، یا همچنان این معضل که گریبان گیر تمام اقشار جامعه خواهد بود و قرار است تهران هر ساله رکوردهای خودش را در زمینه میزان آلودگی های زیست محیطی افزایش دهد.

به هرحال در شرایطی که تویوتا پریوس با قیمت 150 میلیون تومان خودرو چندان محبوبی در بازار این روزهای کشورمان نیست، واردات خودروهای لوکس هیبریدی و برقی با برندهای شاخصی چون بنز و ب ام و می تواند به تغییر سلیقه مشتریان ثروتمند و نگرش کلی جامعه نسبت به خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست منجر شود.

به خصوص که i3 هیبریدی به عنوان یکی از کم آلاینده ترین خودروهای جهان، تنها چند هزار پوند از پریوس گران قیمت تر است و عرضه گسترده آن با رقمی در حدود 170 میلیون تومان در بازار ایران می تواند به فروش جالب توجهی برای این دوستدار لوکس محیط زیست منجر شود.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها