کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

بی‌ام و i3 هیبریدی؛ گزینه‌ای مناسب برای شهر تهران + قیمت

کدخبر:۲۹۱۵۱شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۳۸۸۳۵۰ بازدید

بی ام و i3 به همراه برادر بزرگترش یعنی i8 اولین قمار بزرگ بی ام و برای قدم گذاشتن در زمینه خودروهای تمام الکتریکی به شمار می رود. این دو محصول ...

دیجیاتو- بی ام و i3 به همراه برادر بزرگترش یعنی i8 اولین قمار بزرگ بی ام و برای قدم گذاشتن در زمینه خودروهای تمام الکتریکی به شمار می رود. این دو محصول به قدری به نسبت دیگر مدل های بی ام و متفاوت بوده اند که سروصدای بسیاری را به راه انداختند و بی ام و را در کانون توجهات اکثر رسانه های موتوری و غیر موتوری قرار داد.

تقریبا دو سال از عرضه این خودرو می گذرد و اکثر نقاط قوت و ضعف آن مشخص شده است. به همین دلیل بی ام و مدل سال 2017 را با باتری های قوی تر که پیمایش بیشتر را به همراه داشته، معرفی و روانه بازارهای جهانی (به غیر از بازار آمریکای شمالی) کرده است. پس تا این جای کار مشخص شد که با چه خودرویی روبه رو هستیم.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

یک وسیله نقلیه بسیار متفاوت که برای شهرهای بسیار شلوغ و پرترافیک طراحی شده و البته در حد برند لوکسی چون بی ام و ظاهر می شود. برادر بزرگ تر آن در تعداد به نسبت جالبی به کشورمان وارد شد و البته قیمت گذاری آن که رقم های عجیب میلیاردی برای یک خودروی 140 هزار دلاری را طلب می کرد خود به یکی از تیترهای داغ رسانه ای تبدیل شده بود. با توجه به این که این خودروها هیچ گونه منع قانونی برای عرضه در کشورمان را ندارند و می توانند آن طور که از قوانین پیداست با عوارض بسیار کم گمرکی وارد کشورمان شوند در ادامه به بررسی برادر کوچک تر بی ام و i8 یعنی i3 خواهیم پرداخت.


بزرگ ترین تغییر را در بخش باتری ها پیدا خواهید کرد

بی ام و با همکاری شرکت سامسونگ که وظیفه ساخت این باتری ها لیتیوم یونی را بر عهده گرفته است و دقیقا در کف اتاق اتومبیل جای گذاری شده اند، توانسته میزان چگالی انرژی را بیش از 50 درصد افزایش دهد و این بسته باتری های 33KWh  جدید میزان برد را از  188 کیلومتر به 312 کیلومتر به تنهایی افزایش داده است. شارژ سریع DC عرضه شده برای این مدل جدید می تواند در عرض تنها 40 دقیقه باتری ها را تا 80 درصد شارژ کند البته یک کابل شارژ استاندارد تایپ2 برای زمانی که پریز برق DC در دسترس نیست به همراه آن عرضه می شود.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

در حالت عادی باتری ها برای رسیدن به حداکثر میزان قابل شارژ شدنشان که 80 درصد است به 8 ساعت زمان نیاز دارند. مدل مورد بررسی از نوع  Range Extender است که مجهز به یک موتور بنزینی 2 سیلندر به حجم 650 cc که به عنوان یک ژنراتور به شارژ باتری ها می پردازد. با این حربه بی ام و به صورت رسمی توانسته میزان برد خودرو را به بیش از 390 کیلومتر برساند، پک باتری توسط بی ام و شامل 8 سال یا 100 هزار کیلومتر گارانتی است.
 
بی‌ام و i3 هیبریدی

تمام این ها در حالی بدست آمده که بی ام و مدعی است 95 درصد این اجزای این خودرو قابلیت بازیافت دارد. برای مثال پس از عمر مفید باتری ها می توان از آن به عنوان باتری ذخیره در منازل استفاده کرد. باک این موتور تنها 9 لیتر گنجایش دارد، چرا که i3 در هر 100 کیلومتر تنها به 0.6 لیتر سوخت نیاز خواهد داشت.


ظاهری که از سر درون خبر می دهد

باید اغراق کرد که ظاهر خودرو بسیار آینده نگرانه و متفاوت است و قطعا توجهات بسیاری را به سوی خود جلب می کند. این طراحی ظاهری باعث شده تا حس کنجکاوی مخاطب به سمت داخل اتاق هم کشیده شود و با مشاهده متریال های قابل بازیافت و تریم چوب که در سرتاسر داشبورد کار شده به کلی شگفت زده شوید.

بی ام و فضای به نسبت خوبی برای 4 سرنشین بزرگسال فراهم کرده که با توجه به کلاس خودرو، در سفرهای درون شهری مشکلی از بابت فضا نخواهید داشت. درهای رو به هم بازشونده هم میزان کاربری خودرو را به صورت مخصوصی افزایش می دهند. صندوق عقب در حدود 260 لیتر فضا به شما می بخشد و زیر کاپوت جلو هم 35 لیتر فضا برای قرار دادن وسایل به نسبت کوچک فراهم است.

بی‌ام و i3 هیبریدی
 

سامانه اطلاعات و سرگرمی بی ام و که با نام iDrive خوانده می شود بر روی صفحه نمایش LCD  10.2 اینچی نقش می بندد و با یک موس مخصوص که در کنار دست راننده قرار گرفته کنترل می شود. صفحه نمایش دیگر هم در مقابل چشمان راننده قرار داد که همانند دیگر خودروهای امروزی اطلاعات مهم و آماری از وسیله نقلیه را به راننده می دهد. همانند خودروهای قدیمی دسته دنده بی ام و در سمت راست، پشت فرمان قرار دارد. اما این دسته دنده هیچ گونه شباهتی به خودروهای نوستالژیک دوران کودکی شما ندارد و بسیار آینده نگرانه طراحی شده است.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی
 

برای روشن و خاموش کردن خودرو دکمه ای در این بخش قرار دارد و همینطور ترمز دستی برقی هم بر روی این دسته دنده تعبیه شده است.

در زمینه آپشن های عرضه شده می توان به سیستم صوتی harman/kardon  با 12 خروجی اشاره کرد که قدرتی معادل 360W دارد. رینگ های 20 اینچی، گرم کن صندلی، چراغ های LED ، پمپ حرارتی که نقش یک گرمن با عملکرد بسیار بهینه را بازی می کند و…اشاره کرد.


تجربه رانندگی با بی ام و i3،شگفت انگیز و خاص در سطح شهر

به بخش اصلی مطلب رسیده ایم. رانندگی با بی ام و i3 چگونه است؟ اولین مسئله ای که به ذهنتان می رسد این است که آیا همانند تسلا خبری از رانندگی خودکار در این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه الکتریکی هست یا خیر. باید عنوان کرد که این بی ام و به دلیل این که در کلاس متفاوتی به نسبت تمامی مدل های عرضه شده توسط تسلا قرار دارد،  در آن خبری از رانندگی خودکار نیست.

 

کابین بی‌ام و i3 هیبریدی

زیرا همانطور که می دانید محصولات تسلا تنها در اتوبان ها و بزرگراه ها به حالت رانندگی تمام خودکار سوییچ می شوند و از آن جایی که این مدل در کلاس خودرو های مخصوص عبورمرور شهری است، بی ام و سیستم های کمک راننده ای که در سری 7 و سری 5 خود به کار می برد را در این مدل استفاده نکرده است.

موتور الکتریکی این خودرو توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت را دارا است که این میزان قدرت از بسیاری از نمونه های 4 سیلندر بنزین سوز بیشتر است.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

گشتاور این موتور هم به عدد 250 نیوتن متر می رسد و به وسیله یک جعبه دنده تک سرعته، قدرت را به چرخ های عقبی می فرستد. موتور احتراق داخلی کار شده در این مدل، یک موتور موتورسیکلت به حساب می آید که با حجم 650 cc و دو سیلندر توانایی تولید 37 اسب بخار را دارد. این موتور تنها در نقش ژنراتور ظاهر می شود و بی ام و به جای استفاده از باتری های بیشتر که وزن خودرو را به طور سرسام آوری افزایش می دهند، به این موتور با مصرف بسیار کم سوخت روی آورده است.
 
بی‌ام و i3 هیبریدی

وزن مدل مجهز به موتور بنزینی به 1365 کیلوگرم می رسد و در زمینه شتاب به دلیل سنگین تر بودن به نسبت مدل تمام الکتریکی کمی کندتر است.

8.1 ثانیه زمان برای گذر از سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز است. حداکثر سرعت واقعی این خودرو هم به 150 کیلومتربرساعت می رسد که از حداکثر سرعت قانونی تمامی جاده های بزرگراهی بیشتر است. اگر بخواهیم به صورت تیتر وار حس تجربه رانندگی مان با این وسیله نقلیه را شرح دهیم باید گفت که:

1.جایگاه سرنشینان به نسبت بالاست و انگار سوار یک کراس اور سایز کوچک شده اید.

2.دید رو به بیرون در هر سه جهت اصلی بسیار خوب است این مورد با میزان چرخش دایره ای 9.86 متری نیز هموار تر می شود.

3.با طولی کمتر از 4 متر، مشکلی بابت جای پارک و ترافیک های شهری نخواهید داشت.

4.سیستم بازیابی انرژی در حین کاهش سرعت در اکثر اوقات فعال است پس می توانید بدون ترمزگیری کاهش سرعت را تجربه کنید. این سیستم با بازیابی انرژی به برد باتری ها کمک می کند.
 

بی‌ام و i3 هیبریدی

5.خودرو به سرعت به فشار پدال گاز واکنش نشان می دهد. در حالت رانندگی راحت (Comfort) هم بهترین عکس العمل را از قوای محرکه دریافت خواهید کرد و هیچ گونه مشکلی بابت سبقت گیری های ناگهانی و دستیابی به سرعت های بزرگراهی نخواهید داشت.

گرچه در حالت رانندگی EcoPro اوضاع چندان جالب نخواهد بود و تنها در زمان هایی که میزان شارژ باتری ها بسیار کم است، استفاده از این مورد پیشنهاد می شود.

6.در اکثر لحظات رانندگی صدای خاصی از این خودرو به گوش نمی رسد و در سرعت های بالا همانطور که واضح است تنها کمی صدای باد به داخل اتاق نفوذ می کند.

در زمانی که سطح شارژ باتری ها به زیر 75 درصد برسد، احتمال به کار افتادن موتور برقی وجود دارد که بازهم نمی تواند اخلالی در آرامش موجود در کابین ایجاد کند.

7.هندلینگ این خودرو می تواند به مثابه دو روی سکه باشد. لاستیک های جلو به دلیل این که بسیار باریک هستند (155 mm پهنا) کمبود میزان چسبندگی در سرعت های بالا  و کم فرمانی بر سر پیچ های آن ها مشهود است.

8.برای بهبود هرچه بیشتر آیرودینامیک خودرو که با خود مصرف کمتر سوخت را به همراه دارد، میزان نیروی رو به پایین در سطح خودروهای کوچک شهری است و به همین دلیل شاید سواری در سرعت های بالا به خصوص در جاده های برون شهری چندان قابل توجه نباشد.

9.سواری مدل مجهز به موتور بنزین سوز به نسبت مدل تمام الکتریکی کمی سفت و سخت تر است. که آن را هم می توان در استفاده از چرخ های 20 اینچی عنوان کرد.


آیا بی ام و i3 ارزش خرید دارد؟

I3 با حداقل قیمت 27 هزار پوندی در مدل تمام الکتریکی، که با بخشودگی مالیاتی در کشوری چون انگلستان عرضه و تبدیل به دومین خودروی پرفروش الکتریکی در این بازار شده است.

بی ام و i3 رقبایی همچون شورلت بولت، نیسان لیف و فولکس واگن گلف-e و به دلیل این که بی ام و به عنوان یک برند لوکس شناخته می شود و از آن جا که بی ام و پلت فرم جدیدی را در این زمینه ساخته است و همانند مدلی همچون گلف نیست که نسخه تمام بنزینی و تمام برقی داشته باشد، سطح قیمتی بالاتری هم دارد.

بی‌ام و i3 هیبریدی

بی ام و با فروش بسیار خوب این مدل به هدف خود رسیده است و در حال حاضر مشغول ارتقا این مدل در تمام سطوح است و در آینده هم به احتمال بسیار زیاد یک خودروی کامپکت خانوادگی را نیز عرضه خواهد کرد و سری i خود را بیش از گذشته گسترش خواهد داد. بخشودگی های مالیاتی که شامل خودروهای الکتریکی و هیبریدی در اکثر کشورهای توسعه یافته که نظام بسیار سخت گیرانه ای در زمینه پرداخت مالیات دارند، یکی از راهکارهای این کشورها برای توسعه این گونه وسایل نقلیه است.

در کشور ما تعرفه واردات خودروهای هیبرید رقم 4 درصدی را نشان می دهد، اما تعرفه های مالیاتی و عوارض گوناگون برای اکثر ارگان ها دخیل، گواهی خودروهای اسقاطی و…این میزان را به رقمی در حدود 20 تا 25 درصد ارزش ارزی این گونه خودروها می رساند و البته همچنان سود وارد کننده و هزینه های حمل و نقل و بسیاری از مسائل دیگر را نیز باید جدای این ارقام محاسبه کرد.

 
بی‌ام و i3 هیبریدی
 

در هر صورت  این گونه خودروها را می توان مخصوص شهرهای با جمعیت بالا و تراکم پایین دانست که از آن با نام کلان شهر در زبان ما یاد می شود.

کشور ما به دلیل وسعت بسیار بیشتری که به نسبت کشورهای اروپایی دارد کم از این کلان شهر ها ندارد، و تجربه آن طور که نشان داده با زیرساخت و خدمات مناسب به چنین خودروهایی، می توان انتظار موفقیت برای آن ها را داشت.

 

کابین بی‌ام و i3 هیبریدی

به همین دلیل، خودروسازان بسیاری دست به تولید این گونه خودروها زده اند. حال باید دید که آیا مسئولان مربوطه برنامه ای برای مقابله با آلودگی های افسار گسیخته در سطح این کلان شهر ها دارند یا خیر، یا همچنان این معضل که گریبان گیر تمام اقشار جامعه خواهد بود و قرار است تهران هر ساله رکوردهای خودش را در زمینه میزان آلودگی های زیست محیطی افزایش دهد.

به هرحال در شرایطی که تویوتا پریوس با قیمت 150 میلیون تومان خودرو چندان محبوبی در بازار این روزهای کشورمان نیست، واردات خودروهای لوکس هیبریدی و برقی با برندهای شاخصی چون بنز و ب ام و می تواند به تغییر سلیقه مشتریان ثروتمند و نگرش کلی جامعه نسبت به خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست منجر شود.

به خصوص که i3 هیبریدی به عنوان یکی از کم آلاینده ترین خودروهای جهان، تنها چند هزار پوند از پریوس گران قیمت تر است و عرضه گسترده آن با رقمی در حدود 170 میلیون تومان در بازار ایران می تواند به فروش جالب توجهی برای این دوستدار لوکس محیط زیست منجر شود.
کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مزدک: 1395/8/110:18:25،
119
8
ایران بیاد نه تنها مالیات نمیگرند، بلکه کلی مالیات، گمرک و عوارض میبندن بهش مثل کمری و پریوس هیبرید که الآن هم موجوده!!!
Mouris: 1395/8/111:44:38،
46
12
بهترین گزینه است با این مبلغ یه ماشین لوکس جدید 2017 سوار شی،هایبریدی اونم ب ام و دیگه عالیه
قیمت : 1395/8/112:13:46،
51
8
این میشه حدود 220
کجاش برا ما خوبه؟
تازه سود اقازادگان هم باید اضافه کنیم.
چند درصد مردم میتونن بخرن؟؟
تاد: 1395/8/112:33:06،
40
21
سامسونگ اگه باطری ساز بود یه باطری درست و درمون واسه گوشی های خودش میساخت اینجوری آبروش نره!!!!
رضا: 1395/8/113:44:18،
20
9
i3 اونور دنیا 170-180ت قیمتش هست، اینجا بیاد خیلی راحت و خوشبینانه ترین حالت 50% روش اضافه میشه و به قیمت نزدیک 250-260تومان نزدیک میشه...
دوچرخه سوار: 1395/8/117:58:27،
13
7
این ایران بیاد سایپا و ایرانخودرو تو مرز جلوشو میگیرن و میگن برادر مگه ما داریم صابون درس می کنیم؟ از تولید ملی حمایت و.... از این حرفا
من فرمون همین 2چرخمو سف بچسبم بهتره آی تری هم چیزی جز توهم نیس فراموشش کنید شاید نوه هاتون
سالار : 1395/8/110:19:57،
114
10
برای ما ایرانی ها همین پراید ایده آل ترین ماشین دنیاست...
آخه خودمون خواستیم که محور مقاومت باشه!!
محمد : 1395/8/110:22:31،
58
7
بیاد ایران همچین قیمتی میزارن که فقط مایه دارها بتونن سوار بشن، کلا این خودروها برای 90% جامعه ایران حرام محسوب میشه
رضا: 1395/8/110:23:07،
55
7
ب ام و i3 گزینه مناسب برای شهر تهران!!؟اما مسولین
باهوش صنعت کشور نظر دیگری دارند!!انها تولید سمند و
پارس و 405 و..را که دو برابر میانگین جهانی مصرف سوخت
دارند را تشویق و افزایش تولید انها را هم با افتخار
در جراید اعلام می کنند!!
آرش: 1395/8/123:52:32،
7
6
رو شیشه جلو 405 زده با افتخار مصرف سوخت d!!!
آرش: 1395/8/110:23:53،
36
21
بعیده کسی 170بده به این! حالا هرچی میخواد باشه
ABAS: 1395/8/110:26:37،
32
16
پول خود ماشین به کنار ، پول برقش چی؟
پت و مت : 1395/8/112:20:38،
29
8
پول ماشين و برقو ولش كن ، اگه كنتور برق و پريز برق منفجر نشه صلوات بلند ختم كن.
خریدار: 1395/8/110:31:20،
29
9
خیلی خوبه اگر ورودش بدون تعرفه باشه
از ماشینهای ایرانی آلودگی خیلی کمتری داره و اگر دولت به فکر سالم بودن هوای تهران و ایران هستند باید به واردات این نوع خودرو اقدام کند و به مردم کمک کند برای خرید با تسهیلات ارزان.
محسن: 1395/8/111:34:56،
22
8
اگر دولت به فکر سالم بودن هوای تهران و ایران باشد که متاسفانه نیست!!
حمید: 1395/8/110:35:11،
25
6
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
آریا: 1395/8/110:38:55،
37
7
ب ام و پیشکش!شما بذارید پریوس و سوناتا هیبریدی با قیمت جهانیش بدست ملت برسه نیازی نیست قمپز در کنید که ب ام و I3 گزینه مناسبی برای رانندگی در تهرانه!!میگفتن هیبریدیها با تعرفه صفر وارد میشن ولی من نمیدونم چرا هرجور حساب میکنم بهای هیبریدیهای موجود در بازار حتی با این قیمت دلار بیشتر از رقم واقعیش میفته؟!؟یا ما سواد ریاضیمون ته کشیده یا...!
شروین: 1395/8/110:43:22،
20
6
مقاله جالبی بود
اما نتیجه گیری بسیار عجیبی داشت
انتظار داشتم در پایان این مقاله درخواست برداشتن مالیات و عوارض برای خودروهای الکتریکی مکتوب شده باشه! اینکه آرزوی 20 30 میلیون ارزان تر شدن آن!
Tesla: 1395/8/110:45:45،
23
8
چرا هیچ گزارشی جرات ابراز اسم تسلا رو ندارند. تنها خودروی جدی تو این زمینه، تسلا مدل اس هست که با یک بار پیمایش، 700 کیلومتر میره، شتابش زیر 4 ثانیه هست و 1300 لیتر فضای صندوق در اختیار میذاره با قیمت 65000 دلار

مدل ارزونترش با قیمت 35 هزار دلار و پیمایش 400 کیلومتر که باتریش با پک توربو شارژر باتری، ظرف 45 دقیقه شارژ میشه

بعیده کسی بتونه به گرد پای ایلان ماسک نابغه برسه که لا اقل یک دهه از تمامی غولهای این صنعت، جلوتره
خودشم: 1395/8/111:31:35،
16
8
تسلا که انقلابی در ضمینه خودروهای برقی ایجاد کرده و خودرو هاش لوکس و گرون به حساب میان
محمد: 1395/8/110:51:59،
30
7
مفته بخدا

حقوق یک ماه یه ایرانیه,از کمیته امداد
Ehsan: 1395/8/110:55:00،
15
9
مشکل این است که شبکه برق ما و فشار زیاد برآن اجازه نصب ایستگاههای شارژ را نمی دهد.
اسدالله : 1395/8/111:10:03،
15
7
جلل خالق!!!
خورشید امروز از کدوم ور طلوع کرده ک رفتین سراغ ماشینای آلمانی؟؟؟؟
مگه چین و هند چشون بود؟؟؟؟؟
ناشناس: 1395/8/111:21:50،
15
8
ببخشید برقش از کجا باید تامین بشه مثلا تو پارکینگ آپارتمان از برق مشاعات؟ بعد پول برقش خدا تومن میشه که این! ما یه سشوار به برق میزنیم کمرمون میشکنه عزیز جون اونی که خودروی هیبریدی تو کشورش داره نیروگاه اتمی یا برق ارزون داره خیلی ارزون!
fab: 1395/8/111:26:38،
14
7
باید اغراق کرد???
يا اقرار كرد؟
sasa: 1395/8/111:46:56،
35
6
با توجه به پول برقش كه زياد ميشه چند وقت ديگه ميبيني توي شهر يه i3 زير تير برق پارك كرده يه كابل 7-8 متري انداخته بالا داره از برق امام استفاده زيست محيطي ميكنه!!!
Majii: 1395/8/112:20:00،
14
7
منه جوون 30 ساله هم بگم خدایا شکرت، آلمانی ها هم بگن خدایا شکرت ؟؟؟؟؟؟؟؟
محمدخان: 1395/8/114:55:00،
9
7
اگر نگاه مالی و سرمایه ای به موضوع نشه کنار اومدن باورود این خودروها خیلی ساده خواهد بود .
فریدون: 1395/8/115:54:21،
9
7
دوستان عرض کنم که شرکت سایپا و ایران خودرو بعد از انتشار این خبر فورا اقدام به تولید همچین خودرویی کردن...و قرار بر این شد که دو قرن دیگه خط تولید ان شروع بشه البته بدون تست و امتحان.حتی باطریشم قرار شد شرکت موبایل جی ال ایکس میزنه.بلههههه
mohsen: 1395/8/119:18:17،
10
10
اینجانب 16 روز به سوئد رفته بودم که این مدل بی ام دبلیو اونجا زیاد به چشم میخوره
خسرو: 1395/8/120:36:58،
9
6
با سلام، لينك هاى تلگرامتون به دليل استفاده شكلك در لينكها غير قابل استفاده است.
راجع به اين ماشين فوق العاده ام بايد بگم من چشمم آب نميخوره بى ام و ٢٠١٧ با اين همه تكنولوژى و جذابيت طراحى رو كمتر از حداقل ٣ برابر قيمت جهانى به مردم بفروشن، دولت هم اگه جلوى واردات اينارو باز بگذاره، از اون جايى كه ما ايرونيا بيشتر از هر قشرى در دنيا عادت به ضربه زدن به مردم خودمون داريم، هيچ وارد كننده اى قيمت معقول نميفروشه و سود تخفيف گمركش فقط ميره تو جيب وارد كننده ها و واسطه گرها (واسطه گرگها).

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا