کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد

چرا دکتر مصدق با احداث خط آهن سراسری مخالف بود؟

کدخبر:۲۹۱۴۸شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۴۴۴۷۴۱ بازدید

مخالفان دکتر مصدق همیشه یک ایراد اساسی به او وارد می‌دانند. او مخالف سرسخت ساخت راه‌آهن سراسری بود. او در تاریخ 20 بهمن 1304 و فقط ...
چرا دکتر مصدق با احداث خط آهن سراسری مخالف بود؟

مخالفان دکتر مصدق همیشه یک ایراد اساسی به او وارد می‌دانند. او مخالف سرسخت ساخت راه‌آهن سراسری بود. او در تاریخ 20 بهمن 1304 و فقط دو روز مانده تا پایان دوره پنجم مجلس شورای ملی، در بحثی سرسختانه با ساخت راه‌آهن برای اولین‌بار مخالفت کرد.

روزنامه وقایع‌اتفاقیه در ادامه نوشت: «این اختلاف در اسفند ۱۳۰۵ و در دوره ششم مجلس نیز ادامه داشت و به کشمکش میان او و نمایندگان دولت منتهی شد اما سؤال این است که چرا مصدق با راه‌آهن مخالف بود؟ بر اساس اسناد به‌ جا مانده و خاطرات دکتر، او دو ایراد اساسی به خط‌ آهن سراسری وارد می‌دانست و مبنای مخالفتش همین دو اصل بود؛ اول این که انتخاب مسیر بندر محمره (خرمشهر) به بندر جز (گز) به نظر او درست نبود و این مسیر بیشتر جنبه نظامی داشت تا حمل بار و مسافر. دلیل دوم او نیز محل تأمین بودجه ساخت راه‌آهن از مالیات بر قند، شکر و چای بود. در کتابی که بعدها به کوشش شادروان ایرج افشار منتشر شد، از زبان دکتر مصدق مبنای این مخالفت بیان شده است:

«و اما درباره راه‌آهن: «مدت سه سال یعنی از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۰۶ هر وقت درباره این راه در مجلس صحبتی می‌شد یا لایحه‌ای جزء دستور قرار می‌گرفت، من با آن مخالفت کرده‌ام زیرا خط خرمشهر ـ بندرشاه خطی است کاملا سوق‌الجیشی و در یکی از جلسات حتی خود را برای هر پیشامدی حاضر کرده، گفتم هر کس به این لایحه رأی بدهد، خیانتی است که به وطن خود نموده است که این بیان در وکلای فرمایشی تأثیر ننمود، شاه را هم عصبانی کرد و مجلس لایحه دولت را تصویب نمود و در بادی‌امر، نظریاتم این بود راه‌آهنی که ترانزیت بین‌المللی ندارد، نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از ممالک دیگر که عده ساکنین آن کم است و اجتماع فشرده ندارند، مفید نیست و احتیاجات کشور را می‌توان به وسیله سرویس‌های منظم باربری تأمین کرد؛ چنان که هم‌اکنون در نقاطی که راه‌آهن نیست این کار می‌شود و از فقدان این راه کسی عدم رضایت ندارد.

مدرک من در آن وقت گزارشی بود که اداره کل طرق و شوارع نسبت به درآمد سه ساله راه‌آهن آذربایجان به مقامات مافوق خود داده بود که در سه سال از این راه بعد از وضع مخارج در حدود ۳۳ هزار تومان عاید دولت شده بود، به این قرار:

سال۱۳۰۰: ۲۰۶۸۳تومان

سال ۱۳۰۱: ۴۵۸۳ تومان

سال ۱۳۰۲: ۷۸۰۶تومان

جمع عوائد سه سال: ۳۳۰۷۲تومان

از تحقیقاتی هم که بعد راجع به این خط نمودم، به این نتیجه رسیدم که طول آن ۳۰ فرسنگ و در هر فرسنگ در حدود ۳۰۰هزار تومان به نرخ روز خرج شده است و جمع کل مخارج به ۹ میلیون تومان بالغ شده بود که از قرار سودی صدی ده، می‌بایست در ظرف سه سال، ۲۷۰ هزار تومان داده باشد که چهار درصد برای سود سرمایه و ۶ درصد دیگر به مصرف مخارج اداری و استهلاک رسیده باشد؛ در صورتی که مجموع عوائد سه سال، ۳۳ هزار تومان بود، به شرحی که گذشت.»

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

hamed: 1395/8/109:41:37،
213
27
روحش شاد
چقدر جای خالی امثال ایشان حس می شود
من من : 1395/8/116:39:35،
55
59
یکم مثبت منفی ها غیر منطقی شده.. بالاخره یا طرف مصدقی یا طرف پهلوی
جفتش باه نمیشه...

رای بدید

مصدق +++++

پهلوی -----
به من من : 1395/8/117:21:09،
61
12
هردوشون یه اشتباه تاریخی بزرگ داشتن واون همکاری ومدارا با افرادی همچون کاشانی بود.....ولی تفاوت اصلی این دو شجاعت بود !
قوم لوط هزاره سوم: 1395/8/109:46:31،
259
6
مصدق الان باید میبود و میدید خیانت یعنی چی!! دکل نفتی و کشتی ومیلیاردها دلار گم میشه وحق ناحق میشه ...واقعا بحثهای اون موقع بچه بازی بوده! البته تو این 37سال هزاران بار تنش تو گور لرزیده...یه زمانی بدون نفت وگاز زیرساخت های کشورو با کمک واعتماد مردم واراق قرضه ساختند ولی حالا اعتماد کیمیا شده
غمگسار: 1395/8/111:20:04،
27
80
داداش اشتباه نکن. اگه مصدق الاناینجا بود دیگه کسی ایشون رو نمیشناخت.یا فرار میکر به اونور اب یا میموند داخل و میشد یکی مثل بابک زنجانی.

یه اصل ناگفته ای هست که میگه تو محیط الوده اگه کسی الوده نشه حتما الوده تر بوده و به عبارتی واکسنه شده !
احسان: 1395/8/109:51:25،
113
18
نظر دكتر مصدق اين بود كه راه اهن به جاي شمال به جنوب غرب به شرق كشيده شود و از شهرهاي مهم و اقتصادي عبور كند تا موجب شكوفايي اقتصادي شود نظر دولت وقت اين بود كه شمال به جنوب كشيده شود و از شهرهاي مهم عبور نكند و به مناطق صعب العبور و دور افتاده برود تا اولا حاكميت دولت بر مناطق دور افتاده را تأمين و بساط خان و خان بازي و حكومت هاي محلي را جمع كند دوما اگه رؤسها به ايران حمله كردند حركتشان به سمت شهرهاي مهم از طريق راه اهن تسريع نشود سوما بشود از غرب امريكا و بريتانيا براي مقابله با شوروي كمك خواست و نيروهايشان را از جنوب به شمال منتقل كرد تا ايران ضميمه روسيه و يكي از جمهوري هاي ان(عطف به قراردادهاي ١٩٠٧/١٩١٥) نشود...دكتر مصدق گاهي هم به منزله تاكتيك پارلماني با هر چيزي مخالفت مي كردن تا دولت را وادار به امتياز دادن در حوزه هاي ديگر بكنند مثلا با لايحه تعريض خيابانها هم مخالفت كردن
ارژنگ: 1395/8/109:59:55،
104
14
جالب اینکه در نهایت این انگلیس و آمریکا بودند که کار پهلوی را یکسره کردند. فوبیای بیش از حد از روسیه باعث شده بود که شاه وقت، خطرات اصلی را نبیند!
: 1395/8/111:08:55،
54
8
در جواب ارژنگ
اشغال ایران توسط انگلیس و روسیه بخاطر حمایت روسها در مقابله جنگ با المان خواه نا خواه اتفاق می افتاد و رضا پهلوی بخاطر روابطی که با آلمان داشت برای جلو گیری از خونریزی در ایران از قدرت کناره گیری کرد
حسین: 1395/8/111:41:15،
38
10
لطفا نام 5 شهر مهم شرق به غرب را نام ببرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام 5 شهر شمال تا جنوب را نام ببرید
رضا: 1395/8/112:50:04،
24
7
در جواب جواب ارژنگ
خيانتهايي كه در ارتش هم صورت گرفت بي تاثير نبود در اشغال. اين اتفاق بعد ها هم تكرار شد.
کورش: 1395/8/109:53:28،
94
14
بزرگترین مشکل کشور ما فقدان انسانهایی مثل مصدق و امیر کبیر و...
: 1395/8/110:58:21،
63
7
کورش جان
انسانهای بزگ واقعا بیشمارند ولی
دوست عزیز مشکل اسلی حق نشناس بود ما مردم است که به بزرگان واقعی خیلی سریع پشت می کنیم و به بهای بسیار بسیار ناچیز انها را تنها میگذاریم.
خوب این تجربه بسیار تلخی است که باعث عدم اعتماد سایر بزرگان میشود.
م: 1395/8/112:28:55،
47
6
همش نشستین به امید یک منجی که بیاد همه چی رو درست کنه!
مشکل از خودمون و افکارمون و هزاران چیز دیگه است. اگر درک کنیم که با درست کردن خودمون و حذف باورهای اشتباه همه چیز درست میشه قدم اول برداشته شده.
اکبر: 1395/8/115:34:57،
23
8
جالبه همه ی اعتراضات ما شده مجازی و جایی هم جز فضای مجازی ندارند، ترسو شدیم و عافیت طلب
نیما: 1395/8/110:15:34،
60
7
هنوز بعد از نزدیک ۱۰۰ سال هنوز خیلی از شهرهای بزرگ ایران به راه آهن متصل نیستند و کماکان ما ادعای ابرقدرتی می کنیم!!
توسعه راه آهن: هزینه حمل و نقل کمتر، کاهش تصادفات، رونق اقتصادی و گردگشگری و......
ناصر: 1395/8/110:30:03،
18
151
از خیانتهای پهلوی به ایران هرچقدر بنویسیم کم گفتیم.روح دیکتاتوری و دروغ و ریا رو در ایرانیها پایه گذاری کردن که این خیانت بس است.چنتا کارخانه و راه رو که با پول نفت کشیدن، الان و اینده میشد ایجاد کرد ولی فرهنگ یک ملت اگر درجهت اصلاح گام بردارد، 5-6 نسل زمان میبرد.البته منظورم تایید الان نیست.الان وضعیت تقریبا در تمام زمینه ها بدتر شده.ولی فرهنگ اونزمان از الانم بدتر بود
احمدرضا: 1395/8/114:32:48،
42
9
شما جایش هست حتما سفرنامه جهانگردهای خارجی به ایران را تا قبل از پهلوی مطالعه کنید و با فرهنگ ملت ما بیشتر آشنا شوید و بعد هم زحمت مطالعه سفرنامه جهانگران معاصر را بکشید و بعد بیایید نظر کارشناسی بدهید. فراموش نکنید که همه آنهایی که در جنگ تحمیلی حضور داشتند تربیت شده های فرهنگی هستند که امثال شما زیر سئوال می برید. قصد تایید یا تکذیب پیش از انقلاب را ندارم اما مردم ما آن زمان چیز دیگری بودند که نه در دوران های قبل ترش آنگونه بودند و نه هم اکنون در این دوران.
ایرانی: 1395/8/110:34:43،
59
9
کسی که با افتخار تاریخ گذشته ایران را ورق زد و یک وطن دوست و حافظ منافع ایرانی بود و هرگز سازش نکرد
و همیشه در کنار افتخارات ایران تا ابد نامش زنده است / مرد نکو نام نمیرد هرگز
انقلاب: 1395/8/111:36:12،
58
7
مصدق کجایی که ببینی مملکت دست چه کسانی افتاده...
آریا: 1395/8/112:41:45،
25
50
مصدق السلطنه یک شازده قجری بود و این همه سنگ اندازی در مسیر اقدامات پهلوی ها ناشی از انزجار ذاتی قجرها از آنها بوده والا بسیاری اقدامات وی جای دفاع باقی نمیگذارد
ایرانجیب جان!نگو که میخواهی اینبار هم مثل نظر اولیه ام کامنت مرا منتشر نکنی!!
رضا: 1395/8/112:59:05،
19
7
جناب اريا
اشكال ما اصلي ما ايراني ها اينست كه زياد خود شيفته و متوهم هستيم! هر چند بارها از اين موضوع ضربه خورديم اما متاسفانه درس عبرت نگرفتيم مصدق و ... همه انسانهايي خوب و شريف و وطن پرست بودن اما در كل سياستمدارهاي خوبي نبودن و اشتباهاتي كردند كه امروز ما و منطقه چوب اون اشتباهات رو ميخوريم. اي كاش تاريخ جوري ديگه رقم ميخورد و ما الان تو دنياي بهتري زندگي ميكرديم.


به فکر آینده ای بهتر: 1395/8/112:45:56،
21
76
دیکتاتوری پهلوی ضربه ای سخت بر پیکره ی ایران وارد کرد.نمونش کاری که با مصدق زمان نخست وزیرش کردند.تاریخ چراغ راه آینده است بیاییم اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.
ایران ما: 1395/8/122:29:10،
9
7
ژاپن کشوری بودکه بااستفاده ازعلم دیگرکشورهاخودش رابه جای رساندکه قدرتهای بزرگ دنیا دیگرنتوانستندجلوی پیشرفتش رابگیرندوازآن زمان دیگرنگذاشتندکشورهای دیگرخودرابه کشورهای جهان اول یاپیشرفته برسندودرهرکشوری نابغه ووطن پرستی مثل مصدق و...پیداشدفوری باکودتاوبرهم زدن اوضاع کشورشان جلوی پیشرفتش رامی گیرندتاعلم وتکنولوژی درکشورخودشان بماند
راه آهن: 1395/8/123:38:21،
8
6
اگربه جای اینکه درهرشهرسایت تولیدپرایدتاسیس می کردندراه آهن راگسترش می دادنداینهمه کشته وزخمی ومعلول ازتصادفات جاده ای روی دست دولت وخانواده هانمی ماندوبازهم دنبال خودرویی هستندبنام رنوکوییدکه برای کشوری بنام هندوستان طراحی شده نمی رفتندبخاطرسودسرشاروچندین برابرنصیب تولیدکننده ودیگران برای تولیداین خودرووای کاش فوایدراه آهن رامی دانستند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا