کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جایگاه ارتش ایران در رده‌‌بندی جهان


کد خبر : ۲۹۱۳۱جمعه، ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵:۴۶۶۷۴۳ بازدید

موسسه گلوبال فایرپاور در آماری که اخیرا منتشر کرده اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه 21 جهان قرار گرفته است و این در حالی می‌باشد که این ...

موسسه " گلوبال فایرپاور " در آماری که اخیرا منتشر کرده اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه 21 جهان قرار گرفته است و این در حالی می‌باشد که این آمار پیشرفت ایران را در زمینه نظامی ثابت می‌کند.

ارتش ایران

در رتبه‌بندی ارتش‌های کشورهای مختلف عواملی همچون میزان هزینه‌های صرف شده برای تجهیز قوای نظامی، تعداد تجهیزات و ادوات در اختیار یگان،معیشت، تولید ناخالص داخلی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها، تعداد هواپیماها و هلی کوپترها، تعداد تانک‌ها و نفربرها و شرایط جغرافیایی حاکم بر کشور مورد نظر و مواردی از این دست نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و موسسه " گلوبال فایرپاور " نیز بر همین اساس کشورهای مختلف دنیا را در بعد نظامی رتبه‌بندی کرده؛ البته شرایط ایران در این رتبه‌بندی مقداری متفاوت است.


** ایران بیست و یکم ارتش جهان بدون " سپاه " و " بسیج "

موسسه " گلوبال فایرپاور " در رزوهای گذشته آمار جدیدی را از رتبه‌بندی ارتش‌های دنیا منتشر کرده که در این آمار ایران به رتبه 21 جهان رسیده و این موضوع در حالی رخ داده که کشورهایی مانند آلمان و یا ارتش ترکیه که تا دندان به سلاح‌های روز دنیا مجهز هستند از رتبه خود در میان 10 ارتش برتر دنیا سقوط کرده اند.

رتبه‌هایی که در بعد نظامی به ایران در تمام موسسه‌های معتبر نظامی تاکنون داده شده فقط براساس توان نطامی ارتش ایران است و توان رزمی " سپاه پاسداران " و " بسیج " هیچگاه در آمارهای این موسسات به حساب نیامده است که با توجه این مطلب اگر این موسسات توان رزمی " سپاه " را مخصوصا در زمینه " موشکی " وارد کند و اگر میزان نیروهای نظامی که در " بسیج " در حال دفاع از ایران هستند را حساب کنند، جایگاه ایران نه تنها در میان در " 10 ارتش " برتر دنیا است بلکه احتمالا جزء " 5 کشور " برتر نظامی خواهد شد.


** مشخصات جغرافیایی ایران

ایران یکی از کشورهای مهم و استراتژیک منطقه غرب آسیا می‌باشد که جمعیتی بالغ بر 81 میلیون و 824 هزار نفر دارد که 47 میلیون نفر نیروی انسانی آماده به کار هستند که از این میان 1 میلیون و 400 هزار نفر هر ساله در این کشور به سن نظامی می‌رسند که 545 هزار نفر از آنها نیروهای حاضر در خطوط مقدم و 1 میلیون و 800 هزار نفر دیگر به عنوان نیروی ذخیره می‌باشند. ایران 1 میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مساحت دارد که 880 کیلومتر آن خط آبی و 5 هزار و 894 کیلومتر از مرزهای ایران نیز مشترک است و این کشور 2 هزار و 440 کیلومتر خط ساحلی دارد.

کشور ایران به دلیل موقعیت خود یکی از مهم‌ترین و استراتژیکترین کشورهای جهان است و به همین دلیل به ایران " دروازه آسیا " و همچنین " چهارراه جهان " اطلاق می‌شود؛ این کشور از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه ‌است و همچنین از شمال به " دریای خزر " و از جنوب به " خلیج فارس " و " دریای عمان " محدود می‌شود، که دو منطقهٔ نخست از مناطق مهم استخراج " نفت " و " گاز " در جهان هستند.

این کشور سالانه به طور میانگین 6 میلیارد و 300 میلیون دلار برای بخش نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرد که بخشی از این مبلغ را از طریق فروش نفت خود که قادر است روزانه 3 میلیون و 326 هزار بشکه تولید کند؛ تامین می‌کند. کشور ایران از لحاظ ذخایر ارزی و طلا 93 میلیارد و 950 میلیون دلار ذخایر در اختیار دارد که از این ذخایر به همراه فروش نفت باعث افزایش توان نظامی ایران شده است و از آنجایی که ایران همیشه به عنوان اولین کشور در مقابله تندروی‌ها و اعمال تروریستی ایستاده اکنون نیز بخش از توان نظامی خود را به عنوان " نیروی مستشاری " برای از بین بردن تروریست‌های تکفیری به سوریه و عراق اعزام کرده است.


** توسعه جهشی قدرت نظامی ایران در یکسال اخیر

ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان رژیم پهلوی به طور کامل وابسته به کشورهای غربی بود و تمام تجهیزات خود را از آنها با صرف مبالغ زیادی خریداری می‌کرد؛ اما پس از پیروزی " انقلاب اسلامی " ارتش ایران که دچار دگرگونی و تحول شده بود توانست در زمان " جنگ تحمیلی " با غنیمت‌هایی که از جنگ گرفته بود و با روش " مهندسی معکوس " تجهیزات خود را بازسازی و یا از نو بسازد؛ این روش ادامه داشت تا اینکه نیروهای متخصص ارتش دست به کار عظیمی زدند و طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی را در دستور کار خود قرار دادند.

نیروهای ایرانی در تمامی یگان‌های ارتش دست به کار شدند و ساخت تجهیزات را آغاز کردند و با سرعت به کار خود ادامه دادند تا جایگاه ایران را در بعد نظامی با بالاترین سطح ممکن برسانند. نیروهای متخصص در " نیروی‌زمینی " ارتش در حال حاضر 1 هزار و 658 دستگاه تانک؛ 1 هزار و315 دستگاه انواع خودروهای ترابری؛ 1 هزار و 320 قبضه سلاح خودکششی؛ 2 هزار و 78 قبضه انواع توپخانه و 1 هزار و 474 قبضه سیستم‌های چند موشکی را در اختیار دارد که بخش اعظم آنها توسط نیروهای ایرانی ساخته شده است.

" نیروی‌هوایی " ارتش ایران از زمان آغاز به کار خود تا کنون 479 فروند هواپیما به خدمت گرفته که 137 فروند آن جنگنده/رهگیر و 137 فروند هواپیمای بال ثابت و 203 فروند از آنها هواپیمای ترابری و 80 فروند جنگنده آموزشی می‌باشند و این یگان 128 فروند از انواع بالگردها را در اختیار دارد که تعداد 12 فروند از آنها بالگردهای تهاجمی هستند.

این یگان بعد از پیروزی " انقلاب " با کارشکنی مستشاران خارجی که تا آن زمان به " نیروی‌هوایی " کمک می‌کردند مواجه شد؛ اما جوانان غیور ایران دست به کار شدند و در قدم اول به " اورهال " جنگنده‌ها پرداختند و در گام دوم که موجب شد تا تعجب دنیا برانگیخته شود کار طراحی و تولید جنگنده را در دستور کار قرار دادند و جنگنده‌های " صاعقه " را در دو مدل جنگنده تهاجمی و آموزشی و جنگنده " آذرخش " را برای جنگ هوایی طراحی کردند و اکنون هم به طراحی جنگنده‌های پیشرفته پرداختند که موجب شد تا جنگنده‌های " شفق " و " قاهر 313 " طراحی و در خط تولید قرار بگیرد.

سومین یگان در ارتش ایران که بعد از " انقلاب اسلامی " و در زمان " جنگ تحمیلی " توانست از کشور دفاع کند و بعد از پایان جنگ نیز به سرعت در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نظامی وارد عمل شود " نیروی‌دریایی " ارتش است که تاکنون این یگان توانسته 389 فروند از انواع ناوها، شناورهای تندرو و تجهیزات جدید دریایی را در ختیار بگیرد که 6 فروند از آنها ناوچه، 3 فروند ناوچه سبک، 33 فروند زیردریایی، 245 فروند شناور گشتی و 5 قبضه مین دریایی می‌باشد.

" نیروی‌دریایی " ارتش نیز مانند " نیروی‌زمینی " و " نیروی‌هوایی " در سالهای اخیر در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نظامی روند چشم‌گیری را پیدا کرده و ساخت انواع ناوها را در دستور کار خود قرار داده و توانسته ناوچه‌هایی همچون " جماران " و " دماوند " را با دانش بومی خواهد تولید کند و طبق گفته فرماندهان " نیروی‌دریایی " این یگان قابلیت ساخت " ناوهواپیمابر " را نیز دارد و فقط منتظر دستور هستند تا ساخت آن را نیز آغاز کنند.

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ساخت ناوهواپیمابر و به کارگیری آن در دریاها گفت: توانمندی ساخت ناو هواپیمابر وجود دارد و جوانان این مرز و بوم این پتانسیل را دارند ولی نیاز و دستور ساخت باید صادر شود و قطعا در آب های آزاد دنیا نیاز به ناوشکن وجود دارد و بحث ساخت ناوهای بزرگتر مطرح است.


امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توانمندی ایران در ساخت ناو هواپیمابر اظهار داشت: چرا فکر می‌کنید که ما نیاز به ناو هواپیمابر داریم و قصد ساخت آن را داریم؟ ما متناسب با سیاست دفاعی کشور گام بر می‌داریم و سیاست دفاعی نیروهای مسلح مبتنی بر بازدارندگی است. یعنی دشمن را طوری جای خود بنشاند که به خود اجازه حمله را ندهد و این سیاست ماست و باید نیروهای مسلح بسیار قوی داشته باشیم تا بتوانیم این دکترین را اجرا کنیم.


** " سپاه پاسداران "؛ یکی از ابرقدرت‌های موشکی دنیا

" سپاه پاسداران " انقلاب اسلامی بعد از پیروزی " انقلاب اسلامی " در سال 1357 به فرمان " امام راحل (ره) " برای مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب تشکیل شد و بعد از آن نیز با آغاز " جنگ تحمیلی " نیروهای خود را برای مقابله با دشمن متجاوز راهی جبهه‌ها کرد و در آن زمان با تشکیل یگان‌های زمینی و دریایی پیروزی های مهمی را در جنگ تحمیلی کسب کرد.
این یگان در زمان جنگ با وجود تحریم‌های که کشورهای غربی علیه ایران و برای شکست " انقلاب " وضع کرده بودند با جوانان غیور خود دست به کار شد و با طراحی و تولید تجهیزات نظامی بخشی از نیازهای یگان‌های رزمی ایران را تامین کرد اما این پایان فعالیت‌های " سپاه " نبود؛ نیروهای متخصص آن برای دفع حملات موشکی رژیم بعث عراق واحد " هوافضا " را به فرماندهی " شهید حسن تهرانی مقدم " تشکیل داد و ساخت انواع موشک‌ها را در دستور کار خود قرار داد؛ این یگان کار خود را ادامه داد اما در سالهای اخیر نیروهای متخصص در واحد " هوافضای سپاه " توانستند با ساخت انواع موشک‌های " کوتاه برد "، " میان برد " و " دوربرد " علاوه بر بالا بردن توان رزمی ایران تعجب جهانیان را نیز برانگیزند.

واحد " هوافضای سپاه پاسداران " از زمان آغاز " جنگ تحمیلی " تاکنون علاوه بر به روزآوری موشک‌ها توانسته انواع موشک‌های با برد کوتاه، متوسط و بلند را ساخته و به تولید انبوه برساند که از نمونه‌های " کوتاه‎برد " آن می‌توان به موشک " شهاب 1 و 2 "، " فاتح 110 " و موشک‌های " زلزال " و از نمونه‌های " میان‌برد " آن می‌توان به " شهاب 3 "، " فجر 3 "، " قدر 110 " و " سجیل 1 و 2 " و "عماد" اشاره کرد؛ در این مورد همچنین فرماندهان نظامی ایران بر افزایش توان موشکی کشور تاکید کرده‌اند و گفتنه‌اند که برنامه موشکی ایران صرفا " دفاعی " است و هیچکس و کشوری نمی‌تواند در این مسئله دخالت کند.

سردار سرتیپ "سیدمسعود جزایری" معاون ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به تلاش‌های آمریکایی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آزمایش‌های اخیر موشکی گفت: همانگونه که بارها از قبل اعلام شده بود برنامه گسترش توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران ارتباطی به برجام نداشته و تلاش اخیر آمریکایی‌ها نیز پرده‌ای از عمق کینه‌توزی آنها علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است.

سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پیرامون بحث موشکی اظهار داشت: امروزه آمریکایی‌ها درباره قدرت موشکی ما بحث می‌کنند و می‌خواهند آن را تحریم کنند و ما نیز در پاسخ به آنها می‌گوییم تا زمانی که تجاوزات و غارت‌گری‌های شما ادامه دارد و تا زمانی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنید ما نیز توان موشکی خود را افزایش می‌دهیم و ملت غیور ایران بدانند که ما امروز انبارهای موشکی و تونل‌های طویلی از موشک‌های آماده پرتاب داریم و برای مابقی موشک‌هایی که تولید می‌کنیم دچار کمبود فضا هستیم ولی با این وجود توان موشکی خود را افزایش می‌دهیم.


سرلشکر "محسن رضایی" فرمانده اسبق کل سپاه درباره توانمندی موشکی ایران عنوان داشت: همان‌طور که سیلی بیست هزار سانتریفیوژی، آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره کشاند و موجبات به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی کشورمان را فراهم ساخت، امیدوارم که با حمایت رئیس جمهور به‌زودی برد موشک‌های ایران نیز از مرز پنج هزار کیلومتر عبور کند.

در زمان " جنگ تحمیلی " واحد " نیروی‌دریایی " سپاه نیز برای مقابله با حملات دریایی دشمن و کمک به نیروی‌دریایی ارتش تشکیل شد و در کنار واحد " هوافضا " به مقابله با دشمن پرداختند البته این پایان کار در نیروی‌دریایی سپاه نبود و این یگان بعد از جنگ نیز ساخت شناورهای تندرو گشتی را در دستور کار خود قرار داد که حاصل آن تولید شناورهای تندرو مانند شناور " عاشورا " و " ذوالفقار " شد و در کنار آنها نیز به تولید تجهیزات ضد کشتی پرداختند.


** " بسیج " ارتشی مردمی

سازمان " بسیج مستضعفین " در سال 1358 با هدف تامین نیروی نظامی جبهه‌های جنگ تشکیل شد و اساس کارش بر این مبنا بود که نیروهای مردمی که می‌خواستند برای دفاع از ایران به جبهه‌ها بروند را جذب کند و آموزش نظامی بدهد که این کار را انجام داد و در سال 1359 نیز به صورت رسمی به عنوان پنجمین واحد از واحدهای " سپاه پاسداران " وارد میدان شد. بسیج در حال حاضر بیش از 20 میلیون نفر نیروی رزمی دارد که نیروهای خود را به صورت تخصصی آموزش داده تا در برابر حملات احتمالی به ایران وارد عمل شوند.

آمار موسسه " گلوبال فایرپاور " که مربوط به سه ماهه نخست سال 2016 میلادی می‌باشد نشان می‌دهد که ارتش ایران روند روبه رشدی را در پیش گرفته و با تولید تجهیزات پیشرفته و تجهیز یگان‌های خود به این سلاح‌ها می‌تواند جایگاه قبلی خود که رتبه 12 جهان بود را دوباره بدست آورد البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در این رتبه‌بندی فقط قدرت ارتش ایران محاسبه شده و اگر توان رزمی " سپاه پاسداران " مخصوصا در زمینه " موشکی " اعمال شود و اگر تعداد نیروهای نظامی " بسیج " محاسبه شود ایران نه تنها در میان 10 ارتش برتر خواهد بود بلکه میان 5 کشور برتر نظامی خواهد بود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها