کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیب صادراتی چه قیمتی دارد؟


کد خبر : ۲۹۰۰۴سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵:۳۱۳۳۵۹ بازدید

سیب یکی از محصولات باغی صادراتی است که در نیمه نخست امسال صادرات آن به کشورهای مختلف 300 درصد افزایش پیدا کرده اما قیمت صادراتی ...

سیب یکی از محصولات باغی صادراتی است که در نیمه نخست امسال صادرات آن به کشورهای مختلف 300 درصد افزایش پیدا کرده اما قیمت صادراتی این محصول بسیار کاهش یافته و به کیلویی حدود هزار تومان رسیده است در حالیکه مصرف‌کنندگان ایرانی برای خرید این محصول قیمتی بسیار بیشتر از این میزان پرداخت کرده‌اند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، در شش ماهه نخست امسال ۱۶۷ هزار و ۲۹۶ تن سیب به ارزش ۵۷ میلیون و ۴۴۸ هزار دلار به ۱۱ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۳۰۲.۲ درصد و از نظر ارزشی ۲۲۰.۵۳ درصد نسبت به شش ماهه گذشته افزایش یافته است.

پاکستان، گرجستان، آذربایجان، افغانستان، امارات، ترکمنستان، عراق، روسیه، قزاقستان، کویت و هند ۱۱ مشتری سیب ایرانی در نیمه نخست امسال بوده‌اند که در این میان کشورهایی مانند عراق، امارات، افغانستان و پاکستان بیشترین سهم را در بازار سیب داشته‌اند. البته قیمت هر کیلوگرم سیب صادراتی نسبت به شش ماهه سال گذشته حدود ۳۰۰ تومان ارزان‌تر شده است و به کیلویی حدود ۱۰۳۰ تومان رسیده است که البته هیچ‌گاه ایرانی‌ها سیب را کیلویی هزار تومان خریداری نکرده‌اند در حالی که این محصول با قیمتی کمتر از یک‌پنجم قیمت بازار داخلی صادر می‌شود که با توجه به معیارها و شاخص‌های اقتصاد آب و مصرف ۷۰ لیتری برای تولید هر کیلوگرم سیب به نظر می‌رسد صادرات این محصول صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

چرا که در شش ماهه نخست سال گذشته هر کیلوگرم سیب به طور متوسط ۴۳۰ سنت معادل حدود ۱۲۹۲ تومان به کشورهای مختلف صادر شده بود که امسال با کاهش قیمت به کیلویی ۳۴۳ سنت معادل ۱۰۳۰ تومان در نیمه نخست امسال رسید.

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که صادرات کالاهای غیرنفتی در صورتی که با قیمت پایین و بدون صرفه اقتصادی باشد نباید انجام شود چراکه به گفته عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی نباید به نام صادرات کالاهای غیرنفتی، آب را صادر کنیم. چراکه به عنوان مثال با صادرات محصولاتی مانند سیب‌زمینی و هندوانه که توجیه اقتصادی ندارد دو میلیارد مترمکعب آب شیرین نیز به کشورهای هدف صادر کرده‌ایم.

بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی و سیاست‌گذار تولید و تجارت محصولات کشاورزی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا نه‌تنها قیمت صادراتی سیب در راستای منافع صادرکنندگان و تولیدکنندگان افزایش پیدا کند، بلکه قیمت آن را در بازار داخلی نیز باید با بازار صادراتی آن تطبیق دهد تا مردم نیز به عنوان مصرف‌کنندگان داخلی رقبت بیشتری برای خرید و مصرف این محصول باقی داشته باشند که البته در این میان با توجه به مشکلات بحران آب در کشور و اهمیت مسائل مرتبط با اقتصاد آب و صادرات آب مجازی باید به صادرات انواع محصولات کشاورزی از منظر میزان آب مصرفی برای تولید آنها و قیمت صادراتی این محصولات بیش از پیش توجه شود تا سرمایه‌ها و منابع استراتژیک کشور (آب و خاک) بیهوده هدر نرود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها