کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چطور از جرایم رانندگی خود به صورت آنلاین مطلع شویم؟


کد خبر : ۲۸۹۷۷سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶:۵۱۱۷۷۸۶ بازدید

برخی رانندگان اینطور ایراد گرفته‌اند چرا پلیس راهور جریمه‌های رانندگی تخلفاتی که با دوربین ثبت می‌شود را درست اطلاع‌رسانی نمی‌کند.
چطور از جرایم رانندگی خود به صورت آنلاین مطلع شویم؟چطور از جرایم رانندگی خود به صورت آنلاین مطلع شویم؟

اطلاع یافتن از تخلفات رانندگی که برای آن جریمه در نظر گرفته می شود، یکی از حقوق اصلی رانندگان است. با این حال برخی از مخاطبان عنوان کرده‌اند برای اطلاع گرفتن از این تخلفات، با مشکل مواجهند.

یکی از مخاطبان در این‌باره نوشته: اگر راست میگویید این نوشته را با اصلاحاتی که خودتون می دانید منعکس کنید. قانون رسیدگی به جرایم رانندگی در بند چهارش می گوید تخلفاتی که توسط دوربین به ثبت می رسد راهنمایی و رانندگی باید به نحو مقتضی صاحب خودرو را اگاه کند . اکنون این کار انجام نمی‌گیرد و رانندگانی که اگاهی نسبت به یک تخلف ندارند بارها از طریق دوربین جریمه می شوند بدون انکه بدانند . تا زمانی که جریمه هایش میلیونی می‌شود انوقت یک پیامک برایت با این مضمون که شما دارای تخلفات بالاتر از یک ملیون هستید می رسد که در جا میخکوب می‌شوید. اگر هدف از جریمه کردن اصلاح فرهنگ رانندگی و کاهش ترافیک وتصادفات باشد چرا راننده را از تخلف خودش آگاهش نمی‌کنید. مگر اینکه هدفتان فقط افزایش درآمد باشد نه اصلاح امور ترافیک.

 دراین باره، بد نیست نگاهی به ماده 4 قانون اخذ جرایم رانندگی داشته باشیم. در این ماده عنوان شده: به مأموران موضوع ماده (2) این قانون اجازه داده می‌شود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرائم متوقف نمایند و مشخصات وسیله نقلیه و راننده، زمان و محل وقوع تخلف و نوع آن و نیز مشخصات خود را در قبض جریمه درج و به راننده متخلف تسلیم نمایند. در صورتی‌که متخلف از دریافت قبض جریمه خودداری نماید قبض صادر شده به منزله ابلاغ قانونی تلقی شده و ضمیمه سوابق نزد اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه نگهداری می‌شود. چنانچه وسیله نقلیه در محل غیر مجاز متوقف باشد یا در صورت عدم حضور متخلف، قبض جریمه به بدنه خودرو الصاق می‌شود. در صورتی‌که متوقف ساختن وسیله نقلیه مقدور نباشد یا تخلف توسط تجهیزات الکترونیکی ثبت شده باشد مراتب به نحو مقتضی به اطلاع دارنده وسیله نقلیه می‌رسد.

همچنین در تبصره ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 نیز اینطور عنوان شده بود: درصورتیکه مبلغ جریمه خودرویی به ده میلیون ریال 10.000.000 برسد، پلیس راهنمایی ورانندگی موظف است مراتب رابه مالک خودرواعلام وچنانچه ظرف مدت یکماه ازتاریخ ابلاغ ،مالک خودرونسبت به پرداخت جریمه یااعتراض به واحدمندرج درماده5این قانون اقدام ننماید ،راهنمایی ورانندگی مکلف به توقیف خودروتاپرداخت جریمه می باشد.درصورت اعتراض ،واحدمزبورموظف است درخصوص این مواردظرف یک هفته تعیین تکلیف نماید.

لذا به نظر می رسد پلیس در هر دو صورت یعنی در صورت ثبت تخلف با تجهیزات الکترونیک و افزایش جریمه ها به بیش از یک میلیون تومان، باید راننده خودرو را آگاه کند، ولی مشکل اینجاست که در بسیاری موارد، راننده خودرو با شخص دارنده پلاک، یک نفر نیستند. به بیان دیگر، پلاک به نام شخص دیگری (مالک رسمی) است و راننده یا مالک فعلی برای سیستم پلیس شناخته شده نیست. اینجاست که باید راننده یا مالک خودرو برای پلیس راهور احراز هویت شود.


اطلاع رسانی از جریمه های دوربینی با موبایل

یکی از امکاناتی که یکی دو سال است راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی راه اندازی کرده، ارسال تخلفات ثبت شده با دوربین‌های پلیس از طریق پیامک است. اما سوال اینجاست که چطور تخلفات ثبت شده با دوربین‌های پلیس برای ما پیامک خواهد شد؟

برای ثبت تخلفات باید ابتدا کد VIN خودروی مورد نظر را داشته باشید. این کد یک رشته 17 کاراکتری است که در سمت راست پشت کارت خودرو ثبت شده است. این کد با IR شروع شده و دارای حروف انگلیسی و عدد است.


VIN کارت خودرو
 

     چطور از جرایم رانندگی خود به صورت آنلاین مطلع شویم

حالا شماره VIN خود را به شماره 11012020 پیامک کنید. پس از اینکه کد شما تایید شد از شماره 11010 یا 9811010 پیامکی حاوی متن زیر به شماره موبایل‌تان ارسال می‌شود.
 

چطور از جرایم رانندگی خود به صورت آنلاین مطلع شویم

- خبرآنلاین


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها