کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزان‌ترین و گران‌ترین نرخ بنزین مربوط به کدام کشورهاست؟


کد خبر : ۲۸۹۶۰دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳:۴۷۳۷۷۶ بازدید

پس از ایران و ونزوئلا، کمترین قیمت فروش بنزین متعلق به کشورهای غیر اروپایی همچون ایالات متحده و مکزیک است، با این حال 15 درصد از کل قیمت ...

پس از ایران و ونزوئلا، کمترین قیمت فروش بنزین متعلق به کشورهای غیر اروپایی همچون ایالات متحده و مکزیک است، با این حال 15 درصد از کل قیمت بنزین در کشورهای یادشده مربوط به مالیات است.

 

به گزارش ایران‌جیب به نقل از خبرآنلاین، به طور کلی جذابیت در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی وابستگی بالایی به قیمت عرضه حامل‌های مختلف انرژی به ویژه فرآورد‌ه‌ای نفتی دارد. در همین رابطه، قیمت‌گذاری مناسب بنزین در بخش حمل و نقل علاوه بر توجیه‌پذیرتر ساختن طرح‌های بهینه‌سازی، منجر به ترغیب مصرف کننده برای استفاده از سوخت جایگزین گازطبیعی می‌شود و تاثیر قابل ملاحظه‌های نیز در کاهش میزان قاچاق این فرآورده ارزشمند به کشورهای همجوار خواهد داشت.

باتوجه به این که طرح مصوبِ تک نرخی بودن بنزین می‌تواند کمک شایانی به مدیریت مصرف کند و به واسطه اجرای آن می‌توان اشراف بیشتری بر سامانه‌های توزیع سوخت داشت، بنابراین موضوع تک‌نرخی شدنِ بنزین فرصت خوبی برای تعیین نرخ مناسب عرضه آن نیز به شمار می رود و اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد.

sjpcvmnaba9sveofc4f.jpg

 نمودار ١. قیمت بنزین در سال ٢٠١٣ (دلار بر لیتر)

بر اساس گزارش شانا مقایسه اجمالی قیمت بنزین در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد که یکی از علل اصلیِ تفاوت قیمتِ فروش بنزین به ویژه در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، میزان درصد مالیات متعلقه است.

در نمودارهای مربوطه همانگونه که ملاحظه می‌شود، مالیات یکی از شاخصه‌های اصلی تشکیل دهنده قیمت به شمار می رود.

در میان کشورهای مورد مطالعه پس از ایران و ونزوئلا، کمترین قیمت فروش بنزین متعلق به کشورهای غیر اروپایی همچون ایالات متحده و مکزیک است، با این حال 15 درصد از کل قیمت بنزین در کشورهای یادشده مربوط به مالیات است.

در کشورهای اروپایی نیز تا حدود 60 درصد از قیمت بنزین مربوط به سهمِ مالیات است که این موضوع سبب شده این کشورها گرانترین قیمت بنزین را داشته باشند.

lhlomlvikabkgm7rbsmp.jpg
نمودار ٢. درصد مالیات در سال ٢٠١٣ از قیمت کل بنزین

افزون بر بررسی یاد شده، گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که قیمتهر لیتر بنزین در سراسر دنیا در شرایط قیمت کنونی نفت خام در آگوست 2016، معادل 97.0 دلار است (جدول).

zwvpeobsovhj5ybhkk3k.png

نحوه قیمت‌گذاری بنزین نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت فروش هر لیتر بنزین در برخی کشورهای تولیدکننده نفت و کشورهای آفریقایی کمتر از قیمت میانگین جهانی و در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، بیش از مقدار میانگین جهانی تعیین شده است.

jk2p09caz072xvldydw7.jpg

 نمودار ٣. قیمت بنزین (دلار بر لیتر)

در همین باره به منظور کنترل قاچاق سوخت از یکسو و عرضه داخلی بنزین با هزینه‌های جهانیِ تولید به منظور ایجاد رقابت‌پذیری نسبت به سوخت‌های جایگزین به ویژه گاز طبیعی از سوی دیگر، محدوده 6.0 دلار بر لیتر به عنوان حداقل قیمت بنزین در سطح کشورهای همسایه تا 97.0 دلار بر لیتر به عنوان قیمت میانگین پایه بنزین در دنیا  برای عرضه بنزین تک نرخی منطقی است؛ همچنین افزون بر ضرایب مربوط به عوارض، کارمزد و مالیات ارزش افزوده، برنامه‌ریزی به منظور ایجاد سازوکار قانونی وضع مالیات مستقیم بر بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به عنوان بخشی از درآمدهای دولت نیز ضروری به نظر می‌رسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها