کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وقتی کف دست سفته‌بازان می‌خارد


کد خبر : ۲۸۹۱۵دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۳:۴۷۱۳۱۳ بازدید

مجموعه سیاست‌های پولی نشان می دهد سال آینده در بازارهای موازی و بازارهایی که معمولا دستخوش سفته‌بازی هستند تحولات تازه‌ای رخ خواهد داد.
وقتی کف دست سفته‌بازان می‌خاردوقتی کف دست سفته‌بازان می‌خارد

مجموعه سیاست‌های پولی نشان می دهد سال آینده در بازارهای موازی و بازارهایی که معمولا دستخوش سفته‌بازی هستند تحولات تازه‌ای رخ خواهد داد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فرصت‌امروز، بررسی سیاست های پولی نشان می دهد پس از تک رقمی شدن تورم دولت تصمیم گرفته است با فاصله گرفتن از سیاست های انقباضی پولی به سمت انبساط پول در اقتصاد حرکت کند.

گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در این باره نشان می دهد در چهار ماهه نخست سال ۹۴ حجم نقدینگی به طور متوسط ماهانه ۱۸.۶ درصد رشد داشته است، همچنین در چهار ماهه ابتدای امسال، حجم نقدینگی به طور متوسط ماهانه ۱۹.۲ درصد رشد نشان می دهد. براساس این گزارش سهم سپرده های غیردیداری از نقدینگی که درفروردین ماه ۱۳۹۵ نسبت به اسفند ۹۴ افزایش یافته بود، در ماه های تیر و خرداد ۱۳۹۵ دوباره روند نزولی را در پیش گرفته و سهم پول از نقدینگی رو به افزایش است.این در حالی است که در چهار ماهه نخست سال ۹۴، حجم پول به طور متوسط ماهانه ۰.۵ درصد کاهش داشته؛ در حالی که در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۵، حجم پول به طور متوسط ماهانه حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

متوسط سرعت رشد سپرده های غیردیداری نیز در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.حجم سپرده های غیردیداری در چهار ماه نخست سال جاری به طو متوسط ماهانه حدود ۱.۸ درصد رشد کرده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل به طور متوسط رشد ماهانه ای حدود ۲.۲ درصد داشته است.

مسکن، گزینه قدرتمند سفته بازان

در نتیجه این سیاست میزان تسهیلات دهی بانک ها به متقاضیان در قالب طرح های مختلفی افزایش یافته است.نتیجه این رویکرد آن شده است که میزان نقدینگی در دست مردم بیشتر و به عبارت دیگر قدرت خرید مردم رو به افزایش نهاده است.

این موضوع در حالی است که سرعت گردش و انتقال پول در بازار هم رو به افزایش است. پیش از این چرخی در بازارهای مختلف نشان می داد که عمده فعالان بازار دلیل اصلی رکود ایجاد شده در اقتصاد را گردش نداشتن پول در دست مردم و بخش های مختلف می دانستند.این موضوع از آنجا ناشی می شد که بانک مرکزی با فیلتر گذاری در گردش پول از سرعت آن کاسته و به این طریق باوجود افزایش میزان نقدینگی از سرعت گردش آن کاسته و موجب اثر کاهنده روی تورم شد.

اما در حاال حاضر تعداد این فیلترها کمتر شده و سرعت جابه جایی و دست به دست شدن نقدینگی در بازار رو به افزایش گذاشته است. این موضوع در حالی است که در بازارهای موازی هم شاهد تحریکاتی هستیم.به طور مثال در بازار مسکن شاهد افزایش ورود نقدینگی بیشتر نسبت به گذشته هستیم. اگرچه در بازار مسکن تهران به دلیل حجم وسیع و سنگین آن نشانه های رونق با کندی بیشتری نسبت به سایر شهرها نمایان می شود اما با این وجود تفاوت را می شود کاملا احساس کرد.

بازار جذاب طلا

در بازار طلا هم تحت تاثیر بازارهای جهانی، پول بیشتری به سوی این بازار حرکت کرده است.بازارجهانی طلا در چند ماه گذشته محرکی بسیار قدرتمند در بازارهای داخلی بوده است و سفته بازی در این بازار را جذاب کرده است.به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که اقتصادهای بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند طلا و سکه در سال آینده هم همچنان یکی از گزینه های مهم سفته بازی در بازار داخلی خواهد بود.البته در این میان نباید بازار سهام را فراموش کرد.

در یک سال گذشته با وجود برخی افت و خیزها در بازار سهام شاهد تحرکات مثبتی هستیم و به دلیل بازدهی مناسب این بازار شاهد ورود سرمایه های بیشتری در یک سال گذشته به این بازار هستیم. بازار سهام توانسته است با هر بار کاهش نرخ سود بانکی که نتیجه سرعت گرفتن خروج نقدینگی از بانک ها بوده است سبد خود را از این نقدینگی افزایش دهد.

پول بیشتری به سوی بازار سهام می رود

این در حالی است که بسیاری از شرکت های بورسی هنوز با تبعات رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و در صورتی که دولت دست از کنترل قیمت ها بردارد، پرتفوی سهم های بورسی جذابیت بسیار بیشتری برای سفته بازان و سرمایه های بیشتر خواهد داشت.تجربه نشان داده است به دلیل پیچیدگی های بازار سهام، سرمایه گذاران هنگامی روی به این بازار می آورند که شاخص کل با رکورد شکنی های پی در پی رو به صعود می گذارد. این رکوردشکنی ها سرمایه گذاران محتاط را متقاعد می سازد که دیگر وقت سرمایه گذاری در بورس فرا رسیده است. بنابراین انتظار می رود با شکسته شدن مقاومت مهم 89 هزار واحد در بورس، سفته بازی در این بازار به اوج خود برسد و سرمایه های بیشتری راهی بازار شوند که این موضوع در یک سال آینده دور از ذهن نیست.

البته بازار ارز خوشبختانه با مدیریت صحیح بانک مرکزی از نوسانگیری سفته بازان به دور مانده است اما یکسان سازی نرخ ارز می تواند فرصت های مناسب را برای سفته بازی در اختیار آنها قرار دهد و به این ترتیب بانک مرکزی باید آمادگی خود را برای این موضوع حفظ کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها