کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گردش مالی صنعت گردشگری در ایران امروز


کد خبر : ۲۸۷۶۴پنجشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۴۷۱۰۳۰ بازدید

براساس سند چشم انداز 20 ساله، ایران باید در سال 2025 درآمدی معادل 30 میلیارد دلار از حضور گردشگران در داخل کشور به دست آورد که ...
گردش مالی صنعت گردشگری در ایران امروزگردش مالی صنعت گردشگری در ایران امروز

براساس سند چشم انداز 20 ساله، ایران باید در سال 2025 درآمدی معادل 30 میلیارد دلار از حضور گردشگران در داخل کشور به دست آورد که براساس آمار تنها 50درصد این مهم محقق شده است. به گزارش ایسنا ، برای رشد 13درصدی گردشگری و رسیدن به سند چشم انداز 20 ساله نقش دولت بیش از پیش پررنگ می شود.

مسئولان نظام باید با اقدامات مناسب زمینه معرفی هر چه بیشتر ایران به جهانیان و جذب گردشگر را فراهم کنند. باید دید آنان برای رونق این صنعت تا به حال چه کاری کرده‎اند و چه اقداماتی مدنظر دارند، چراکه گردشگری باعث افزایش تبادلات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی و سرمایه‎گذاران بخش خصوصی شده که نتیجه این موارد افزایش رویکردها، هنجارها و کاهش بزه اجتماعی و به عبارت دیگر هدایت شهر به بهترین نقطه ایده‎آل است.

 

از مهمان‎نوازی مان استفاده کنیم تا در گردشگری دست بالایی داشته باشیم

دکتر فکوری، یکی از سرمایه‎گذاران حوزه گردشگری در این باره گفت: اینکه صنعت گردشگری لرستان رشد کرده در آن شکی نیست، اما در تبدیل شدن استان به مقصد گردشگری تا چه اندازه توانسته‎ایم موثر باشیم. آیا توانسته‎ایم لرهای مقیم مناطق دیگر را به استان بیاوریم یا باعث سرمایه‎گذاری آنان در استان شده‎ایم؟ وی با بیان اینکه شهر برتر گردشگری بودن با رشد نرخ گردشگری متفاوت است، افزود: آیا بعد از ایام نوروز گردشگری در استان باز رونق دارد یا تنها مختص به این زمان‎های محدود است؟

فکوری ادامه داد: کسی که علاقه به صنعت گردشگری دارد و سرمایه خود را در این بخش می‎‎آورد شاید قبل از این‎که بخواهد سرمایه‎ای را جمع کند بیشتر عاشق این رشته است. او در صنعتی می‎رود کار می‎کند که بعد از مدتی گرفتاری‎های خاص خود را دارد، باید به این فرد بها داد.

این سرمایه‎گذار اظهار کرد: به عنوان کسی که چند سال پیش در صنعت گردشگری وارد شد باید بگویم خرم‎آباد به لحاظ صنعت گردشگری خیلی رشد کرده که این هم به خاطر زحمات مسئولان بوده است، اما باید کمی افق دیدمان را بالاتر ببریم. درست است به نقطه ای رسیده و رشد کرده‎ایم، اما این کفایت نمی‎کند، نگاه به گردشگری باید به کل عوض شود.

وی تصریح کرد: این دید تنها به استان مربوط نمی‎شود و مربوط به کل کشور است. ما به عنوان کسی که در ایران زندگی می‎کنیم باید بدانیم کشور ایران در منطقه به لطف نظام جمهوری اسلامی دارای ثبات بوده و جزیره امن منطقه است. با وجود ناامنی‎های فراوان، ما در امنیت کامل به سر می‎بریم.

فکوری بیان کرد: باید از این فرصت بهره‎برداری کنیم. در کشور همه چیز هست، ولی متاسفانه در مدیریت کردن آنها مقداری نواقص داریم. این سرمایه‎گذار خاطرنشان کرد: در کشورهای همسایه مسلمان مان توریست‎ها می‎آیند و مشکلی هم ندارند، باید دید مشکل ما در کشور کجاست. وقتی می‎خواهیم 5میلیون گردشگر به 20میلیون برسند، باید نوع گردشگری خود را تغییر دهیم. اگر بخواهیم با این دید حرکت کنیم در 10 و حتی 100 سال آینده نمی‎توانیم به این نتیجه برسیم. 

وی اظهار کرد: باید تنگناها را بشناسیم و یک حرکت منسجم وجود داشته باشد، همچنین باید بخش خصوصی به طور اخص مشارکت داده شود تا بتواند اتفاقی بیفتد. در حال حاضر باور و تفکر مردم بالا رفته و مانند قدیم نیست. می‎دانند وقتی یک گردشگر می‎آید با خود پول می‎آورد و گردش پول باعث رونق اقتصادی در منطقه می‎شود. در این راستا باید شروع کنیم و ضعف‎هایی را که هست برطرف کنیم.

فکوری با بیان اینکه فقط از خود تشکر کردن فایده‎ای ندارد و اگر می‎خواهیم به جایی برسیم باید بتوانیم پذیرای انتقادهای سازنده باشیم، گفت: هزینه‎های هتلداری در خرم‎آباد با شهرهای دیگر فرقی نمی‎کند، اما در شهرهای دیگر درآمد هست.

این سرمایه‎گذار ادامه داد: در آینده خیلی نزدیک نفت و گاز نداریم و به دلیل تنبلی که در وجود ما ایرانیان است نمی‎توانیم صنعتگر خوبی مانند آلمانی‎ها باشیم. باید از این مهمان نوازی مان استفاده کنیم تا در گردشگری دست بالایی داشته باشیم. ما طبیعت و آب خاصی داریم، پس روی این موضوع باید بیشتر کار و دقت کنیم.


نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش در اقامت داشته ایم

دیانوش چراغی، معاون گردشگری میراث فرهنگی لرستان نیز گفت: روز جهانی گردشگری هر ساله با بیان یک شعار پیگیری می شود که امسال «گردشگری برای همه و همه برای گردشگری» است.

وی با بیان اینکه برنامه های زیادی در این راستا در استان پیگیری شده است، افزود: طبق آماری که به دست آمده، شش ماهه امسال 8میلیون مسافر به استان وارد شده اند که حدود یک میلیون نفر از آنان در هتل، رستوران، مهمان پذیرها، خوابگاه ها و سایر اماکن خدماتی استان اقامت داشته اند.

چراغی تصریح کرد: نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش در اقامت داشته ایم و با توجه به اینکه خرم آباد جزو هفت  شهربرتر گردشگری کشور معرفی شده است، امیدواریم این آمار در سال های آینده بیشتر شود.

معاون میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری 53 پروژه نیمه تمام داریم که طی سه سال 200 میلیارد تومان تسهیلات به آنها تعلق گرفته و حجم کل اعتبار آنها 459 میلیارد تومان است. با اجرایی شدن آنها 1200 شغل ایجاد می شود.

وی به وجود 25 پروژه عمرانی در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بحث صدور مجوزهای اولیه بیش از 100 متقاضی داریم.

قرار است آمار گردشگران خارجی ایران در افق 2020 به 20 میلیون نفر برسد

غلامرضا سلیمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: امروز با توجه به پتانسیل هایی که در کشور و مخصوصا استان لرستان وجود دارد، بحث گردشگری به عنوان موضوع مهم در ایجاد اشتغال کشور مطرح شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا و با توجه به هدف گذاری هایی که شده قرار است آمار گردشگران خارجی را از 5میلیون و 200هزار نفر در افق 2020 به 20میلیون نفر برسانیم که این برنامه رشد 4برابری در این حوزه را نشان می دهد.

سلیمانی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به صورت مفصل در مورد گردشگری صحبت شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از 16 کشور هدف گردشگری در نشریات خارجی آورده شده و این نشان می دهد که استقبال برای بازدید از کشور بالا رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: استان 5هزار اثر تاریخی و میراث فرهنگی دارد که از این تعداد 2300 مورد آنها به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم اندک لرستان از گردشگر به علل متعدد ازجمله کمبود تبلیغات سنوات گذشته در این راستا بوده است، گفت: در حال حاضر به رغم محدودیت های مالی که داریم در حال ایجاد زیرساخت های لازم هستیم. 17 دستگاه اجرایی در موضوع گردشگری دخیل هستند که باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

سلیمانی به وجود امنیت در کشور اشاره کرد و افزود: رشد گردشگری در جهان 4درصد بوده و این آمار در کشور بیش از دو برابر و حدود 10درصد است.

باید دانست که امروزه مدیریت صنعت پیچیده‎ای چون صنعت توریسم- تنها محدود به یک ساختار متمرکز- یک سازمان یک وزارتخانه یا یک هیات مدیره نیست، بلکه تمامی اقشار جامعه به نوعی در مدیریت چنین سازمان‎هایی درگیر و سهیم هستند و تنها با مشارکت این گروه و تمامی مصرف کنندگان و ارائه دهندگان خدمات است که می‎توان پویایی و هماهنگی این صنعت را در سطح کلان تضمین کرد.

در این راستا باید اقداماتی از جمله افزایش زمان ویزای فرودگاهی، افزایش تعداد فرودگاه های کشور با تلاش وزارت راه و شهرسازی، ایجاد شرایط و زمینه مساعد برای صدور ویزای الکترونیک با همکاری وزارت امور خارجه، صدور سفرکارت در فرودگاه برای گردشگران به جای کردیت کارت، آموزش افراد در حوزه گردشگری به منظور ارائه هر چه بهتر خدمات به گردشگران، ایجاد دفاتر جذب و اطلاع رسانی در کشورها، تهیه و تدوین دستورالعملی به عنوان همراه سفر شامل تمامی ملاحظاتی که گردشگران ورودی به ایران باید آنها را رعایت کنند و افزایش تعداد هتل های 4 و 5 ستاره از طریق ایجاد تسهیلات، حمایت از سرمایه گذاران خارجی و تامین زمین مورد نیاز در شهرهای هدف صورت گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها