کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزانترین لوکس بازار ایران


کد خبر : ۲۸۷۵دوشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶:۵۵۱۳۹۴۵ بازدید

این روزها برای خرید یک لوکس فول آپشن سایز بزرگ و قدرتمند، باید حداقل یک میلیارد تومانی کنار بگذارید. اما شاید بشود با نصف این مقدار هم، همان امکانات را به دست آورد. البته همان امکانات با یک چیزهایی کمتر...
ارزانترین لوکس بازار ایرانارزانترین لوکس بازار ایران

اگر بگوییم بازار خودروی ایران عجیب‌ترین در دنیاست، بیراه نگفته‌ایم. تنها در خیابان‌های ایران است که می‌شود محصولات 30 ساله و از رده‌ خارج آسیایی را در کنار تولیدات 2014 اروپایی مشاهده کرد. تنها در بازار ایران است که می‌شود لوکس‌های میلیاردی را در کنار اتول‌های سه چهار میلیونی یکجا دید. کره‌ای‌ها کنار آلمانی‌ها، چینی‌ها کنار ایتالیایی‌ها، آلمانی‌ها کنار سوئدی‌ها. زندگی مسالمت‌آمیز. از فوق لوکس تا درِ پیت! همه چیز هست. از شاسی بلندهای قد و نیم قد تا پیکاپ‌های دو کابین و تک‌ کابین، از کوپه‌های دو نفره تا روبازهای چهار نفره، از سدان‌هایی با 10 ایربگ تا سدان‌هایی بدون ایربگ.

خلاصه که جنس بازار، جور است. یعنی کافی ست به هر چیزی غیر از قیمت فکر کنید، آن وقت سیلی از انتخاب‌ها برایتان رژه می‌روند. اما این معادله به یک جاهایی که می‌رسد، هنگ می‌کند. یک جاهایی که شما پولش را دارید، ولی نمی‌دانید چه می‌خواهید. دقیقاً همان جاهایی را می‌گوییم که بین دو مدل بدجور گیر کرده‌اید. بین یکی که از نظر اسم و رسم و «دهان پرکنندگی» سرآمد است ولی امکانات خاصی ندارد و یکی که از نظر آپشن تقریباً پوز کل بازار را می‌زند ولی از نظر «دهان پرکنندگی» نمی‌تواند‌ جواب‌گوی جماعت باشد. امروز به یک همچین گیری خورده‌ایم ما و شما.


رولزرویس با طعم هیوندای

هیوندای سال 1999 میلادی پروژه‌ای را آغاز کرد که شاید اگر یکی دو سال دیگر صبر نمی‌کرد، تا امروز دیگر اثری از آثارش باقی نمانده بود. اواخر دهه 90 میلادی با اینکه این شرکت کره‌ای توانسته بود بین بزرگان برای خودش جایگاهی هرچند شکننده باز کند ولی باز با این حال خیلی زود بود که وارد بازی فوق لوکس‌ها شود. حداقل که خودش این‌طور فکر می‌کرد. در اقدامی ناگهانی تحت تاثیر جو دادن‌های دوست و رفیق قدیمی‌اش میتسوبیشی قرار گرفت و بلند داد زد که می‌خواهد محصولی تولید کند برای رقابت با مرسدس‌بنز Sکلاس و ب‌ام‌و سری 7. راستش صدای هیوندای از اولسان کره هم خارج نشد. چه برسد به اینکه گوش سلاطین اشتوتگارت و مونیخ را جر بدهد.

آن‌ها با تولید یک سدان سایز بزرگ به اسم Centennial (یا با نام دیگرش Equus) به صورت هیجان‌زده‌ای خودشان را در صدر کلاس اشرافی‌ها دیدند. البته خیلی زود از اینور و آنور بهشان گفتند که آقاجان تخفیف بدهید. همین شد که هیوندای کمی پا روی غرورش گذاشت و سنتنیال را رقیب سانگ‌یانگ چیرمن نامید. یک کره‌ای دیگر که او هم درگیر شیزوفرنی «خود مرسدس‌بنز بینی» داشت. این خودرو سال 2001 خیلی آرام و بی‌خطر آمد و در نمایشگاه نیویورک به نمایش گذاشته شد. آن ایام تعداد محدودی‌ را به اسم LZ450‌ در بازار آمریکا به فروش رساند. شاید این خودرو اصلاً در حد و اندازه‌های رقابت با بزرگان اروپایی و آمریکایی نبود ولی همان اوایل نشان داد که می‌توان یک سدان 5.1 متری با پیشرانه 4.5 لیتری باشی و خیلی هم گران نشوی. یعنی اگر کادیلاک یا بلا به دور مرسدس‌بنز می‌خواست چنین خودرویی با چنین فاکتورهایی تولید کند،‌ قیمتش سر به فلک می‌زد. خلاصه که نسل اولش با چنگ و دندان خودش را به سال 2009 رساند. دیگر نشریه‌ای نبود که نقدی به آن نکرده باشد. ولی هیوندای آرام بود و آرام ماند.

تا اینکه در همان سال نسل دومش را رو کرد. حالا دیگر قضیه فرق داشت. غول‌های بازار از این نمی‌ترسیدند که یک تازه‌وارد بیاید و از نظر فنی،‌ کیفی و مهندسی بخواهد برایشان شاخ شود. آن‌ها هول این برداشته بود که مشتری‌اشان گول آن همه آپشن و آن قیمت ناچیزش را بخورد. همین بود که سنتنیال تبدیل شد به گران‌ترین و بزرگ‌ترین خودروی هیوندای. چهره‌اش باوقار و پرابهت بود. با اینکه زیر پوستش هنوز می‌شد آن فانتزی‌های کره‌ای پسند را دید ولی به طرز قابل احترامی زیبا بود.


99b71818sbjl6cmgtjkh.jpg

 

درباره‌اش بیشتر بدانیم

هیوندای برای این فرزندش دل را به دریا و خودش را به سیم آخر زد و برایش پیشرانه‌های 5 و 5.5 لیتری هم در نظر گرفت. آن موقع که تازه آمد بود چنین حجم‌هایی را می‌شد فقط روی لامبورگینی و جیپ‌های گرندچیروکی دید. البته در جریان هستید که نمونه وارد شده به ایران، از این سری نبود. سال 2010 مجله معتبر فوربس آن را در لیست 10 خودروی هیجان‌انگیز خود قرار داد. شاید هیوندای با جنسیس خود نشان داده بود که می‌توان در چنین کلاسی هم فعالیت کند ولی سنتنیال یک چیز دیگر بود. واقعاً یک چیز دیگر. بد نیست بدانید نسخه Limo (لیموزین) آن اکنون به عنوان اتومبیل شخصی رئیس جمهور کاستاریکا استفاده می‌شود.چالش اصلی برای هیوندای سرِ طراحی آن، با چالشی بزرگ روبه‌رو بود. چالش به اسم دفرنسیال. فکر نکنید سدان لوکس بزرگ ساختن به همین راحتی است. همینکه اندازه فاصله محوری و نوع انتقال قدرت عملکرد صحیحی داشته باشد، پیر مهندس طراحش را در می‌آورد.


گوشه‌ای از امکانات

این خودرو جمعاً 9 ایربگ دارد. برای سرنشینان جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی. در کاتالوگش گفته شده از سیستم‌هایESC - VSM - ABS - BAS - TCS - CBC - EBD - EPB - AVH SCC بهره می‌‌برد. حالا ما که نمی‌دانیم خیلی از این عبارات یعنی چه ولی هرچه هست حتماً یک چیز واقعی است. برای این خودرو یک سیستم صوتی حرفه‌ای با برند Lexicon مجهز به 16 بلندگو، آمپلی فایر و ساب ووفر در نظر گرفته شده است. چنجر آن 6 خشابه با قابلیت پخش DVD است. نمایشگر 8 اینچی را هم از یاد نبرید. قابلیت‌هایی مثل کنترل الکتریکی کمک فنرها با امکان تغییرحالت اسپرت و اتوماتیک، تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دستی و اتوماتیک، سیستم کنترل کیفیت هوا، سنسور کنترل دمای اتاق، تنظیم صندلی‌ها به همراه حافظه، سرد کن و گرم‌کن صندلی‌ها، ماساژور، یخچال، مانیتور (برای سرنشینان عقب)، چراغ زیر صندلی، دوربین نقطه کور، گرم‌کن غربیلک فرمان، آینه های داخل و کناری الکتروکرومیک، سنسورهای باران و پارک، سیستم وکیوم درب‌ها و قرارگیری باطری در کف صندوق عقب برای ایمنی بیشتر چیزهایی است که مشتری لوکس‌پسند را خیلی بیشتر برای خرید قلقلک می‌دهد.


درباره رقبا

با 360 میلیون خیلی گزینه دیگر روی میز وجود دارد. از ب‌ام‌و 528 فول 325 میلیونی تا 335 کروک 350 میلیونی. از مرسدس‌بنز E200 فول 2014 که 355 میلیون می‌ارزد تا سدان اسپرت C350 جدید که 340 میلیون قیمت دارد. شاید قابل مقایسه نباشد ولی با این پول می‌شود رقت یک پورشه کیمن S هم خرید که تازه 345 میلیون خرید و فروش می‌شود. تقریباً همین امکانات و پیشرانه روی لکسوس LS460 هم نصب شده ولی این ژاپنی زیر 530 میلیون در بازار نیست. حال آنکه نزدیک‌ترین رقیب قیمتی تولیدات لکسوس به سنتنیال، ES350 سدان است که 335 میلیون می‌ارزد.

 

m69dsjagbdd3g7essiys.jpg

 

نظر نهایی

برخی از شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند چینی در تبلیغاتشان به چیزهایی اشاره می‌کنند که راستش هیچ‌رقمه در کت آدم نمی‌رود. حاضرید سه یا حتی چهار برابر پول بدهید و محصولی نام‌داری را بخرید که حداقل درباره چیزهایی که ندارد، اطمینان دارید. نمی‌گوییم سنتنیال از این جور موارد است. ولی خُب بالاخره کره‌ای است. اگر نبود که با این قیمت فروخته نمی‌شد. این خودرو واقعاً به درد سواری می‌خورد. سوارش شوید و از چیزهایی که دارد لذت ببرید. از قلب قدرتمندش بهره بگیرید و نسبت به ایمنی‌اش مطمئن باشید.

نگران پولتان نباشید، بیش از چیزی که پرداخت کرده‌اید، گیرتان آمده. ولی فقط یک نکته؛ حتی یک در تریلیون هم خودتان را با مرسدس‌ها و ب‌ام‌وها و لکسوس‌ها مقایسه نکنید. اگر کارتان به خرابی بکشد آن وقت می‌فهمید که بهشت کره‌ای چیست و جهنم آلمانی و ژاپنی چیست. اگر سالم ماند که ماند. اگر نه، همان جا، کنار اتوبان بگذارید و بروید. سایت‌های خارجی که این خودرو را درازمدت تست کرده‌‌اند، می‌گویند یکی از دغدغه‌های اصلی راننده، زود تمام شدن لوازم مصرفی‌اش است. استهلاک قطعاتش شدیداً بالاست. رانندگی با سنتنیال، رانندگی با سدانی است که تنها یکی دو نقطه روشن دارد. مابقی هرچه هست،‌ نقطه کور برای راننده است. سعی کنید وقتی می‌خریدش دوستش داشته باشید، وگرنه کارتان زار است.

 

مشخصات فنی Hyundai Centennial
حجم پیشرانه (cc) 4627
حجم هر سیلندر (cc) 578.3
آرایش هشت سیلندر Vشکل
قدرت (hp*rpm) 385 در 6500
بازده قدرت (hp*lit) 83.2
گشتاور (nm*rpm) 452 در 3500
بازده گشتاور (nm*lit) 97.6
قطر سیلندر (mm) 92
نسبت تراکم 10.4 بر یک
شتاب صفر تا 100 (sec) 6.7
سرعت نهایی (km/h) 250
جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک
فاصله دو محور (mm) 3045
نوع انتقال قدرت RWD - محور متحرک عقب
طول، عرض و ارتفاع (mm) 5160-1890-1491
اندازه تایر (in) جلو: 245.45 عقب:275.40 - 19
فضای سرنشین (lit) 3095
فضای قسمت بار (lit) 480 -990 (تغییر حالت)
گردش فرمان (mm) 12
اندازه ترمز (in)  جلو: 345 عقب: 315
وزن (kg) 2018
توان کششی (kg) 907
حجم باک (lit) 77
مصرف میانگین (lit) 13.1
قیمت داخل: 360 میلیون تومان
  خارج: 65 هزار دلار


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها