کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نکاتی کاربردی برای خرید اقتصادی یک لپ‌تاپ دانشجویی


کد خبر : ۲۸۵۲۶پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸:۴۷۲۴۰۳ بازدید

با آغاز سال تحصیلی، محصلان و به ویژه دانشجویان زیادی برای خرید لپ تاپ اقدام می کنند. از این منظر، این محصولات را از لحاظ کاربری ...
نکاتی کاربردی برای خرید اقتصادی یک لپ‌تاپ دانشجویینکاتی کاربردی برای خرید اقتصادی یک لپ‌تاپ دانشجویی

با آغاز سال تحصیلی، محصلان و به ویژه دانشجویان زیادی برای خرید لپ تاپ اقدام می کنند. از این منظر، این محصولات را از لحاظ کاربری می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد. گروه اول ویژه رشته های تحصیلی فنی و طراحی و گروه دوم ویژه رشته های غیر فنی و با کاربری های عمومی است. در حال حاضر، برای گروه اول می توان لپ تاپ تا سقف حدود 4 میلیون تومان و برای گروه دوم، لپ تاپ با کف قیمتی 1 میلیون تومان را در بازار یافت. البته لازم است که در این رابطه به برخی نکات هنگام خرید توجه کرد. در این گزارش سعی شده است که با اطلاعات میدانی، حتی الامکان به نکاتی کاربردی در این خصوص اشاره شود.

برای خرید اقتصادی، CPU و کارت گرافیک را دریابید

به طور کلی، ویژگی های فنی، سری محصول، نام برند و همچنین نوع خدمات پس از فروش و گارانتی، عوامل تعیین کننده قیمت یک لپ تاپ هستند. در ادامه، مهم ترین نکاتی که می تواند به خرید یک لپ تاپ مناسب دوران تحصیل کمک کند را مرور می کنیم.

از مهم ترین ویژگی های فنی می توان به نوع قطعاتی همچون پردازشگر (CPU)، کارت گرافیک،  RAM و دیسک سخت (HARD DISK) نمایشگر اشاره کرد.

CPU: در حال حاضر، اکثر CPU لپ تاپ های بازار ساخت شرکت اینتل هستند.  این سی پی یو ها دارای نسل های مختلفی هستند . در هر نسلی که اینتل این سی پی یو ها را عرضه می کند سری های celeron ،pentum، corei5و  corei7 عرضه می شود کهi7ها بالاترین سری از هر نسل هستند. مثلاً می توان دو لپ تاپ با پردازشگر corei5 منتهی با دو نسل متفاوت 5 یا 6 در بازار یافت. با توجه به این نکته باید گفت الزاماً هر سی پی یو core i7 از هر core i5 سریعتر نیست. ضمن این که نسل های بالاتر سی پی یو امکان پشتیبانی از سایر سخت افزار های لپ تاپ با فناوری بالاتر را فراهم می کنند.

کارت گرافیک: قطعه قابل توجه دیگر در هنگام خرید یک لپ تاپ، کارت گرافیک است. این قطعه، همانگونه که از نام آن پیداست، وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارد. در کارت گرافیک نیز عمده توجه ها معطوف به حجم حافظه این قطعه است. با این حال، باید توجه داشت که در این قطعه، یک پردازشگر وجود دارد که اهمیت آن در سرعت کارت گرافیک، بیشتر از حجم حافظه آن است. نام این قطعه، GPU است. به عنوان مثال قدرت پردازش کارت گرافیک Geforce 950  با حافظه 4 گیگ از قدرت پردازش Geforce 920 با همین حافظه بیشتر است.

(HARD DISK دیسک سخت): قطعه اصلی دیگر هنگام خرید یک لپ تاپ، حافظه دائمی یا اصطلاحاً هارد است. عمده ویژگی مطرح برای این قطعه مربوط به حجم آن می شود. هم اینک هارد لپ تاپ های مناسب تحصیل، از 500 گیگا بایت تا 2 ترا بایت فضا دارد. البته در لپ تاپ های گران قیمت تر، انواع جدیدتری از هارد دیسک تحت عنوان SSD (درایو حالت جامد) بکارگرفته شده اند. این فناوری موجب می شود تا هارد دیسک در مقابل ضربه و تکان شدید که برای لپ تاپ اتفاق می افتد مقاوم تر شود. ضمن این که سرعت بالاتری هم نسبت به هارد های معمولی دارد.

RAM: قطعه مهم دیگر، رم لپ تاپ است. این قطعه پیچیدگی کمتری داشته و در لپ تاپ های کنونی، عمدتاً نسل DDR3 و DDR4 این قطعات به کار گرفته می شود. حجم آن ها نیز یک فاکتور تعیین کننده است که در حال حاضر از 2 گیگابایت تا 6 گیگابایت برای لپ تاپ های مناسب تحصیل به کار گرفته می شوند.عبدالحسینی کارشناس حوزه سخت افزار، توصیه می کند که اگر می خواهید خرید اقتصادی تری داشته باشید، می بایست توجه داشته باشید که سی پی یو و کارت گرافیک، از اجزای غیر قابل ارتقای لپ تاپ ها هستند. لذا حتی الامکان لپ تاپی انتخاب کنید که از نظر این دو قطعه، ویژگی های بهتری داشته باشد اما قطعاتی مانند RAM و HARD قابل ارتقا بوده و حتی می شود هارد دیسک های جانبی خریداری کرد.

مانیتور: با توسعه تکنولوژی نمایشگر ها، مانیتور لپ تاپ ها هم دستخوش تغییرات زیادی شده است. مانیتور ها را عمدتاً با سطح وضوح تصویر (رزولوشن) و اندازه متمایز می کنند. در حال حاضر، فناوری های بالاتر از FULL HD مانند 4k (رزولوشن: 4 برابر فول اچ دی) در مانیتور لپ تاپ ها هم به کار گرفته می شوند. از نظر اندازه نیز لپ تاپ های ویژه تحصیل عمدتاً ابعادی تا 15 اینچ دارند. از منظر پنل مانیتور نیز، این قطعات به دونوع دارای تصویر مات و براق قابل دسته بندی هستند که انواع مات به دلیل خستگی کمتر چشم، مطلوبیت بیشتری دارند. ضمن این که برخی از این مانیتور ها هم امکان کار از طریق لمس صفحه تصویر را دارند.

سری محصول: یک فاکتور کمکی که شما را می تواند به خرید بهینه لپ تاپ هدایت کند، توجه به سری محصول است که در برخی برند ها، برای کاربری های مختلف با یک نام یا حرف لاتین مشخص شده است. به عنوان مثال در برند ایسوس، سری G مخصوص لپ تاپ های بازی است که جهت اجرای بازی های سنگین ویژگی های سخت افزاری بالایی دارد. سری N مخصوص کاربری های چند رسانه ای است که از نظر بلندگو، نمایشگر و کارت گرافیک و... قوی تر است. سری U و S برای لپ تاپ های سبک (مناسب برای خانم ها) و باریک تعریف شده اند. سری K و X هم برای کاربری عام تعریف شده اند.البته این تقسیم بندی در لپ تاپ های دیگر به نام های دیگری صورت می گیرد. بدین ترتیب می توان ضمن پی بردن به مشخصات کلی، تا حدودی محدوده قیمتی یک لپ تاپ را حدس زد. به عنوان مثال با توجه به موارد فوق، لپ تاپ های سری G و N، نسبتاً قیمت های بالاتری و سری K و X قیمت های نسبتاً پایین تری دارند.

لپ تاپ مناسب تحصیل، از یک تا 4 میلیون تومان

در حال حاضر، علاوه بر مراکز خرید عمده (به عنوان مثال مجتمع های تک و تابان در مشهد) فروشگاه های اینترنتی هم توسعه زیادی پیدا کرده اند که بر خلاف فروش اینترنتی برخی محصولات، قیمت های قابل رقابتی با مراکز رسمی ارائه می دهند. بنابراین اولین گام برای خرید یک لپ تاپ، بررسی فروشگاه ها هم در فضای مجازی و هم در مراکز عمده فروش سطح شهر است.

بر این اساس، بررسی ما نشان می دهد که برای خرید یک لپ تاپ مناسب تحصیل، بسته به نوع کاربری، لازم است بین یک تا حدود 4 میلیون تومان پول کنار بگذارید. در این میان دانشجویان رشته هایی مانند مهندسی که از نرم افزار های محاسباتی پیچیده تر استفاده می کنند و همچنین دانشجویان رشته های هنر و گرافیک و معماری که نرم افزار های گرافیکی سطح بالاتر را به کار می گیرند، بیشتر از سایر گروه ها به لپ تاپ های مجهزتر نیاز دارند که طبیعتاً قیمت آن بیشتر است و نیاز سایر دانشجویان را لپ تاپ های ارزان تر که عمدتاً نرم افزار هایی مانند آفیس و نرم افزار های وب گردی را به کار می گیرند، تامین می کند. بر این اساس و به عنوان نمونه می توان لپ تاپ های زیر را با ویژگی ها و قیمت های یادشده، در بازار یافت.



- روزنامه خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها