کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران به قطب منطقه‌ای صادرات برق تبدیل می‌شود


کد خبر : ۲۸۵۲۰پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۳:۴۷۹۲۸ بازدید

المانیتور طی گزارشی نوشت: ایران «قطعا در حال تبدیل شدن» به یک قطب منطقه ای تولید برق است که می تواند در سال های آینده به ...

المانیتور طی گزارشی نوشت: ایران «قطعا در حال تبدیل شدن» به یک قطب منطقه ای تولید برق است که می تواند در سال های آینده به میزان قابل توجهی برق صادر کند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از المانیتور، در ماه گذشته میلادی، ایران و روسیه پروژه ای را برای احداث 2 راکتور جدید هزار مگاواتی دیگر برای تولید برق هسته ای آغاز کردند. نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر پس از چندین نوبت تاخیر و بروز مشکلات فنی در سپتامبر 2011 به شبکه برق ملی ایران متصل شد.

ایران با جمعیتی بیش از 80 میلیونی، دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است. اما به رغم برخورداری از این منابع عظیم هیدروکربنی، تهران به دنبال پروژه هایی به منظور ساخت راکتورهای بیشتر است تا وابستگی خود به منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهد.

بر اساس این سیاست، ایران در سال های گذشته اقداماتی را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق خود از طریق منابع بادی، خورشیدی و ژئوترمال انجام داده است. اما پیش بینی رسیدن ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدید پذیر ایران به 5000 مگاوات در طی 5 سال آیده، کمتر از چشم انداز برنامه توسعه 5 ساله این کشور است که بر اساس آن باید تولید برق از انرژی های تجدید پذیر باید به 26 هزار مگاوات برسد.

برنامه ششم توسعه همچنین دولت را ملزم می سازد تا برای حفاظت از محیط زیست روی انرژی های پاک تمرکز کند. پیک تیووین، مدیر پروژه انرژی های تجدیدپذیر شرکت سولار پلازا در ایران در این باره گفت، ایران یکی از حدود 200 کشوری است به پیمان آب و هوایی پاریس 2015 متعهد شده است. این پیمان به دنبال کاهش میزان آلایندگی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی است.

تیووین گفت: «اگر شما بتوانید انرژی بادی و انرژی خورشیدی تولید کنید، پاک تر از روش های قدیمی تولید برق خواهد بود و شما علاوه بر هزینه کمتر می توانید سوخت های فسیلی تان را که که نیاز ندارید به سایر کشورها صادر کنید.»

تیووین همچنین معتقد است، انرژی های تجدیدپذیر به ایران کمک می کند تا سرمایه گذاری خارجی جذب کند که این هم به نفع صنعت داخل است و هم موجب ایجاد فرصت های شغلی می شود. با توجه به اینکه ایران شروع به جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه انرژی های تجدید پذیر کرده، وی معتقد است که ایران «قطعا در حال تبدیل شدن» به یک قطب منطقه ای تولید برق است که می تواند در سال های آینده به میزان قابل توجهی برق صادر کند.

دولت ایران به منظور سرعت بخشیدن به تولید انرژی های تجدیدپذیر و رسیدن به اهداف تعیین شده، مققرات سرمایه گذاری را تسهیل کرده و مشوق هایی را برای تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت همکاری در بخش انرژی های تجدید پذیر پیشنهاد کرده است. حمید چیت چیان، وزیر نیروی ایران در ماه جولای اعلام کرد که به منظور حمایت بیشتر از تولید داخلی، دوره تضمین خرید از 5 سال به 20 سال افزایش می یابد، و قیمت خرید تضمینی برای شرکت هایی که از تکنولوژی و تجهیزات داخلی استفاده می کنند، 30 درصد افزایشخ واهد یافت. جعفر محمدنژاد سیگارودی، یک مقام ارشد سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران نیز مشوق های دیگری را برای سرمایه گذاران اعلام کرده است.

به نظر می رسد که اقدامات دولت ایران توانسته سرمایه گذاران خارجی را به سمت تولید انرژی های تجدید پذیر در این کشور جذب نماید، به نحوی که به گفته مقامات ایرانی حضور سرمایه گذاران خارجی در این بخش پس از توافق هسته ای افزایش یافته است. شرکت های اروپایی از کشورهای آلمان، ایتالیا و دانمارک و شرکت هایی از نروژ، چین و کره جوبی یا موافقتنامه هایی در این زمینه منعقد کرده اند و یا آمادگی خود برای همکاری با ایران برای تولید انرژی های تجدید پذیر را اعلام داشته اند.

گیلس دیکسون، مدیرعامل اتحادیه انرژی بادی اروپا که در ماه جولای به ایران سفر کرده نیز آمادگی سازمان متبوع خود برای تشویق سرمایه گذاران اروپایی جهت ایفای نقش فعالانه تر در پروژه های انرژی پاک ایران را اعلام داشته است. ایران پتانسیل بالایی در زمینه تولید انرژی بادی حتی بیشتر از اروپا داراست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها