کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی تخصصی آیفون 7 در ایران


کد خبر : ۲۸۲۸۴شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۴۷۵۳۱۰ بازدید

در حالی که بسیاری معتقدند دیگر نوآوری در زمینه تلفن‌های هوشمند به پایان خود نزدیک شده، باید بگوییم خیر اینطور نیست. تلفن‌های هوشمند هنوز هم ...

در حالی که بسیاری معتقدند دیگر نوآوری در زمینه تلفن‌های هوشمند به پایان خود نزدیک شده، باید بگوییم خیر اینطور نیست. تلفن‌های هوشمند هنوز هم تازه متولد شده‌اند و درست مثل کودکی در حال یادگیری فضای پیرامون خودش است و خود را برای آینده آماده می‌کند.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

به گزارش ایران‌جیب به نقل از جی‌اس‌ام، باید اقرار کنیم اپل نیز به خوبی این موضوع را متوجه شده و عرضه آیفون ۷ و ۷ پلاس، گواهی است بر این موضوع. با نگاهی به آیفون‌های جدید در‌ می‌یابیم که اپل متوجه شده در آینده دوربین‌های موبایل نیاز دارند به صورت سه بعدی دنیای پیرامون را تصویر کنند. اپل متوجه شده آینده زمانی خواهد بود که دیگر خبری از کابل‌ها نیست چراکه کابل‌ها واقعا دوست داشتنی نیستند. اپل می‌داند در آینده آیفون می‌تواند برای بسیاری حکم کامپیوتر شخصی را داشته باشد اما نمایشگر، اصلی‌ترین راه برای ارتباط با این کامپیوتر نخواهدبود. از این آینده و تغییراتی که در آن رخ خواهد داد استقبال خواهیم کرد؛ اما قبل از رسیدن به این آینده، باید تصمیماتی را با «شجاعت» اتخاذ کرد تا مسیر هموارتر شود.

یکی از این تصمیمات، خلاص شدن از درگاه هدفون بود؛ تصمیمی که همانند آنچه در چند هفته اخیر دیده‌اید واکنش‌های منفی و شدیدی را به همراه داشته و قطعا کاربران خیلی سخت با این موضوع کنار خواهند آمد. تصمیم بعدی، اضافه کردن یک دوربین دیگر به دوربین اصلی آیفون ۷ پلاس است. و در نهایت حذف دکمه فیزیکی Home در آیفون و جایگزینی آن با یک دکمه لمسی و مجهز به موتور هپتیک است.

تمام اینها به لطف تکنولوژی و تصمیماتی که بر اساس نقشه‌های آینده گرفته شده گرد هم آمده‌اند. در واقع اگر شما هم مثل ما منتظر نشسته‌اید که ببینید اپل برای آینده چه تصمیمی می‌گیرد و چطور روی صنعت موبایل تاثیر می‌گذارد، باید بگوییم از این نظر iPhone 7 و iPhone 7 Plus هیجان انگیزترین آیفون‌هایی هستند که تاکنون عرضه شده‌اند.


طراحی

بیشترین انتقادات به آیفون ۷ را شاید بتوانیم در بخش طراحی بدانیم چراکه بسیاری از کاربران انتظار داشتند یک طراحی کاملا جدید بعد از سه سال ببینند اما این چنین نشد. البته این انتظار کاربران نیز توسط خود اپل ایجاد شد که از زمان iPhone 3G و 3GS، هر دو سال شاهد تغییر کلی در طراحی آیفون‌ها بوده‌ایم. در طول این سالها نیز هر کسی یکی از این طراحی‌ها را بیشتر دوست داشته است. برخی طراحی شیشه‌ای آیفون ۴ و ۴ اس را می‌پسندند و برخی نیز طراحی آلومینیومی و نازک آیفون ۵ و ۵ اس را.

در آیفون ۶ طراحی آیفون چهره‌ای دیگر پیدا کرد و تغییر نکردن آن در طول سه سال دو مورد را به ما یادآوری می‌کند. اول اینکه طراحی آیفون آنقدر کامل شده که برای مشاهده تغییر، باید تغییراتی به مراتب بزرگتر از بدنه آلومینیومی جدید یا اضافه شدن شیشه به ترکیب آن را شاهد باشیم. سال بعد به نظر زمان مناسبی برای این تغییر به حساب می‌آید. دوم اینکه تغییر در طراحی تنها به معنی عوض شدن ظاهر گوشی نیست و می‌توانیم آن را در نحوه کار کردن با گوشی نیز مشاهده کنیم.

البته موارد بالا این واقعیت که اکثریت کاربران ترجیح می‌دهند یک دستگاه «جدید» داشته باشند را تغییر نمی‌دهد. و آیفون ۷ در نگاه کلی «جدید» به نظر نمی‌رسد.

و به همین دلیل هم اپل دو رنگ جدید به آیفون اضافه کرده است که در جذب اثر انگشت هم تبحر دارند.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

مشکی مات که اپل آن را صرفا Black می‌نامد، همان رنگی است که احتمالا بسیاری از کاربران بعد از سالها به دنبال آن بودند. بدنه همان حس آلومینیومی دیگر آیفون‌ها را القا می‌کند و در عین حال جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. رنگ بعدی Jet Black نام دارد که خود اپل درباره آن این چنین می‌گوید:

سطح براق و شیشه‌ای مانند نسخه جت بلک آیفون ۷، توسط ۹ مرحله دقیق آنودایز و پولیش کردن به دست آمده است. این بدنه همانند دیگر محصولات آنودایز شده اپل مستحکم است اما سطح براق آن ممکن است در طول استفاده خط و خش‌های ریز بگیرد. اگر به این مورد حساس هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از انبوهی از کیس‌های ساخته شده برای آیفون، از گوشی خود مراقبت کنید.

ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم. در طول استفاده عادی و چند بار در جیب گذاشتن و در آوردن آیفون جت بلک، خط و خش‌های مختلفی روی سطح آن پدیدار می‌شود که اگر حساس باشید برای شما آزاردهنده خواهدبود. البته ما از کیس برای محافظت از آیفون استفاده نمی‌کردیم اما اگر شما آیفون جت بلک را همراه با یک کیس خریداری کنید، مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد.

یکی از تغییرات به وجود آمده در طراحی آیفون ۷، مربوط می‌شود به خطوط آنتن این گوشی. در دو رنگ مشکی جدید این خطوط تقریبا ناپدید شده‌اند و متوجه حضور آنها نخواهید شد. اما در رنگ‌های دیگر همچنان وجود این خطوط مشهود هستند اما در نهایت باز هم نسبت به آیفون ۶ و ۶اس این خطوط کمتر آزاردهنده هستند.

  آیفون ۷ و ۷ پلاس

دوربین بیرون زده دستگاه نیز تقریبا جزئی از بدنه آیفون ۷ به حساب می‌آید و مثل عضله‌ای از پشت روی بدنه آیفون بیرون زده‌اند و دیگر حس غریب دوربین بیرون زده آیفون‌های قبلی را ندارند.

تصمیمی که اپل برای حفظ طراحی آیفون ۶ و ۶اس در آیفون ۷ گرفته است ممکن است بسیاری را از خرید این گوشی منصرف کند. ولی اگر اپل بتواند هرساله درصدی از کاربران را واقعا قانع کند که در حال خرید «یک آیفون جدید» هستند، احتمالا چرخه بروزرسانی دو ساله آیفون برای این دسته از کاربران شکسته خواهدشد و آنها هر ساله گوشی خود را به نسل جدید بروزرسانی خواهندکرد و به این ترتیب دیگر اپل نگرانی برای عدم تغییرات فراوان در طراحی آیفون نخواهد داشت.

البته برای سال بعد احتمالا این شرکت تغییرات زیادی در آیفون ایجاد خواهدکرد و دهمین سال تولد آیفون را با یک گوشی کامل تر جشن خواهد گرفت.
 

دکمه Home جدید و تپتیک انجین

یکی از نقاط قوت آیفون ۷، جایگزین شدن دکمه هوم فیزیکی با یک دکمه لمسی است. در هربار فشار دادن دکمه جدید به جای یک حرکت فیزیکی قطعه‌ای زیر انگشت شما، آیفون نسبت به این عمل شما به کمک Taptic Engine (موتور ویبره اختصاصی اپل که در نزدیکی دکمه Home قرار گرفته است) واکنش نشان می‌دهد. در تصویر زیر که iFixit از تپتیک انجین آیفون ۶اس تهیه کرده، می‌توانید نحوه کار کردن این موتور را ببینید.

این موتور ویبره به شکل محسوس و خاصی نسبت به کارهای شما واکنش می‌دهد و هربار شاهد یک الگوی جدید از آن هستید. برای مقایسه باید بگوییم موتور ویبره‌های دیگر که در گوشی‌های مختلف استفاده می‌شود، صرفا ترکیبی از یک آرمیچر و قطعه‌ای فلزی و کوچک است که با چرخش سریع می‌توانند لرزش ایجاد کنند. اما لرزش این موتور ویبره‌های معمولی همواره یک شدت را دارد و هربار همان ویبره تکراری را ایجاد می‌کند.

ولی تپتیک انجین به دلیل ساختار متفاوت و بسیار پیشرفته‌تری که نسبت به موتور‌های ویبره دارد، می‌تواند الگو‌های مختلفی از لرزش را برای کارهای مختلف ایجاد کند. نکته جالب اینجاست که اپل برای اولین بار APIهای این موتور ویبره را در اختیار توسعه دهنده‌ها قرار داده است و در iOS 10 اپلیکیشن‌های بیشتری از این تپتیک انجین استفاده خواهند کرد.

قطعا ویژگی‌های بسیار جذاب‌تری در آیفون ۷ قرار دارد که می‌توانیم درمورد آنها صحبت کنیم اما تپتیک انجین تکنولوژی جذابی است که صحبت چندانی از آن نمی‌شود. در تمام این سالها ما از آیفون استفاده می‌کردیم بدون اینکه واکنش فیزیکی از آیفون داشته باشیم اما این دوره دیگر به سر رسیده و در آینده اپلیکیشن‌های زیادی از پتانسیل‌های تپتیک انجین برای ارتباط بهتر با کاربر بهره خواهند برد. در خود سیستم عامل نیز انجام دادن بخش‌های مختلفی با واکنش تپتیک انجین همراه است. برای مثال وقتی صفحه اعلان‌ها را به پایین می‌کشید یا حتی WiFi را خاموش و روشن می‌کنید، تپتیک انجین واکنش می‌دهد و گویی ارتباط ما با آیفون عمیق‌تر شده است.

اما جدا از اینها، دکمه جدید آیفون چطور است؟ اگر از کاربران آیفون بوده باشید، استفاده از دکمه هوم جدید برایتان حس غریبی خواهد داشت. دیگر چیزی زیر انگشتتان حرکت نخواهد کرد و تپتیک انجین نمی‌تواند آن حس دکمه فیزیکی را به طور کامل القا کند.
 

آیفون ۷ و ۷ پلاس

ولی پس از مدت کوتاهی استفاده از این دکمه، دیگر برای همیشه از دکمه هوم فیزیکی آیفون متنفر خواهیدشد! همچنین دیگر باید با ترس خراب شدن این دکمه خداحافظی کنید و استفاده از Assistive Touch را فراموش کنید.

لمسی کردن این دکمه و استفاده از تپتیک انجین برای ایجاد حس وجود یک دکمه، شاید به این معنی باشد که اپل دارد کاربران را آماده می‌کند برای آیفون سال بعد که احتمالا دیگر همین دکمه هوم لمسی را هم نخواهد داشت.

با هربار فشار دادن این دکمه، سه لرزش ایجاد می‌شود تا فشار دادن دکمه فیزیکی را شبیه سازی کند. علاوه بر این، در تنظیمات گوشی می‌توانید میزان شدت و درنتیجه صدایی که از این لرزش‌ها ایجاد می‌شود را تغییر دهید. تغییر این شدت شاید موضوع ساده‌ای به نظر برسد اما وقتی در جایی حضور دارید که سکوت حرف اول را می‌زند، قراردادن شدت این ویبره روی عدد ۱، باعث می‌شود دکمه Home برهم زننده این سکوت نباشد.


مقاوم در برابر آب و گرد و غبار

آیفون ۷ به طور کامل ضد آب نیست ولی نسبت به آیفون‌های دیگر مقاومت بسیار بیشتری در برابر آب دارد. یعنی اگر در زیر باران با آیفون ۷ کار کنید یا به طور اتفاقی آن را در آب (تا عمق یک متر) بیندازید، آیفون ۷ سالم خواهد ماند و آسیبی به آن نخواهد رسید. البته بعد از عرضه این گوشی شاهد ویدئو‌های مختلف از کاربران بودیم که در سخت‌ترین شرایط هم مقاوم بودن آیفون ۷ در برابر آب را تست کردند و اغلب نتایج دور از انتظاری هم گرفتند. اما خب در جایگاه یک کاربر، معمولا خیلی کم پیش می‌آید گوشی در عمق بیش از یک متری و برای مدت بیش از ۳۰ دقیقه قرار بگیرد.

هردوی این گوشی‌ها گواهی IP67 را دریافت کرده‌اند و این یعنی آیفون ۷ و ۷ پلاس در برابر گرد و غبار نیز مقاومت خواهند داشت. در مجموع باید بگوییم اینکه بالاخره ضد آب بودن به دنیای آیفون‌ها راه پیدا کرده اتفاقی مثبت است و قطعا یکی از دلایل خرید آیفون ۷ به حساب می‌آید.
 

صفحه نمایش

پیش از اینکه آیفون ۷ به دست ما برسد، نمایشگر این گوشی توسط موسسه معتبر Display Mate بررسی و به عنوان بهترین نمایشگر موبایلی معرفی شد. جدا از اعلام این موسسه، باید بگوییم صفحه نمایش آیفون از نظر اعداد و ارقام دقیقا مثل آیفون ۶اس و ۶اس پلاس است اما از نظر کیفیت، شاهد پیشرفت محسوس، به خصوص در نمایش رنگ‌ها هستیم.
 

آیفون ۷ و ۷ پلاس

این صفحه نمایش شاید از نظر تراکم پیکسلی با نمایشگر‌های QHD پرچمداران اندرویدی نتواند رقابت کند، اما در استفاده روزمره متوجه این موضوع نخواهید شد.

در صفحه نمایش آیفون ۷، دو طیف رنگی جدید DCI-P3 و همین طور sRGB / Rec.709 اضافه شده که با دقت نمایش ۱۰۲ و ۱۰۴ درصد در این طیف‌های رنگی، عملکرد بسیار خوبی را از این صفحه نمایش شاهد هستیم. از نظر میزان روشنایی نیز نمایشگر آیفون را می‌توانید در تمام شرایط نوری به خوبی ببینید و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. در مجموع باید به صفحه نمایش آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس نمره قبولی را بدهیم و آن را یکی از نقاط قوت آیفون ۷ بنامیم.

 

دوربین

امسال دوباره از آن سالهایی بود که اپل ترجیح داد رزولوشن دوربین آیفون را تغییر ندهد که البته این مورد اصلا نقطه ضعف برای آیفون به حساب نمی‌آید. در چند سال اخیر شاهد بودیم که چطور سازندگان تلفن‌های هوشمند از رزولوشن‌های بالای دوربین دست کشیده‌اند و در عوض با یک سنسور ۱۲ یا ۱۳ مگاپیکسلی همراه با لنز‌های با کیفیت‌تر، کلاس عکاسی با گوشی‌ها را بالا برده‌اند. در این بین حتی از سامسونگ هم می‌توانیم نام ببریم که از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی گلکسی اس۶ دست کشید و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی در گلکسی اس۷ قرار داد.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

با وجود اینکه روی کاغذ، دوربین آیفون ۷ با آیفون ۶اس تفاوتی ندارد، اما در حقیقت دوربین این دو گوشی به طور کل متفاوت است. سنسور به کار رفته در آيفون ۷ جدیدتر بوده و لنز استفاده شده برای این دوربین نیز گشادگی دیافراگم F/1.8 دارد که در عکاسی در نور کم تاثیر گذار خواهدبود. همچنین امسال لرزشگیر اپتیکال در هر دو گوشی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس یافت می‌شود که این مورد نیز برای طرفداران آیفون ۴.۷ اینچی یک نقطه قوت به حساب می‌آید. علاوه براین، در لنز دوربین آیفون ۷ یک لایه جدید اضافه شده تا میزان شارپ بودن گوشه‌های عکس بیشتر از آیفون‌های قبلی شود. به طور کلی میزان شارپنس گوشه‌های تصویر در دوربین تلفن‌های هوشمند یک مشکل به حساب می‌آید که اپل با استفاده از یک المنت جدید در لنز دوربین آیفون ۷، این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است.

همه این ویژگی‌ها که ذکر کردیم زمانی می‌تواند یک دوربین قابل اعتماد و خوب در آیفون به وجود بیاورد که سنسور دوربین هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد. خوشبختانه این بار سنسور دوربین هم شامل پیشرفت‌های بسیار خوب شده. هم اکنون سنسور استفاده شده در دوربین آیفون ۷ و همچنین سنسور هر دو دوربین آیفون ۷ پلاس می‌توانند طیف‌های رنگی گسترده‌تری ثبت کنند. این یعنی دوربین آیفون ۷ می‌تواند در دریافت رنگ‌های سبز، قرمز و آبی دقت بسیار بالاتری داشته باشد و رنگ‌ها را بیشتر و بهتر ثبت کند که در نتیجه، عکس‌هایی با رنگ‌های واقعی‌تر ثبت می‌شوند.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

به سبب طیف رنگی گسترده‌تر در دوربین آیفون ۷، اکنون در عکس‌های خود رنگ قرمز، واقعی‌تر و بیشتر از گذشته خواهد‌بود. در واقع یکی از مشکلات سنسورهای CCD، ثبت دقیق رنگ قرمز و جزئیات این رنگ بود اما اکنون با اضافه شدن طیف‌های رنگی گسترده‌تر این مشکل حل شده است. در رنگ‌های سبز و آبی نیز به همین ترتیب دقت رنگ بسیار بالاتر رفته است.

نمایشگرهای عادی که همگی از طیف رنگی SRGB پشتیبانی می‌کنند، نمی‌توانند عکس‌های دوربین آیفون ۷ را آنطوری که هست خوب نشان دهند. در عوض نمایشگرهایی که علاوه بر SRGB از طیف رنگی P3 هم پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند عکس‌های گرفته شده با دوربین آیفون ۷ را در بهترین حالت نشان دهند و این یعنی عکسی که با آیفون ۷ گرفته می‌شود، در نمایشگر خود دستگاه در دقیق‌ترین و بهترین حالت از نظر رنگی نمایش داده خواهد شد و دقت رنگ ثبت شده به چشم انسان نیز نزدیک‌تر خواهدبود.

ساده‌ترین راه برای دیدن تفاوت سنسور این دوربین با دوربین آیفون ۶اس، مقایسه عکس‌های گرفته شده با آیفون ۶اس و آیفون ۷ در نمایشگر آیفون ۷ است. در این شرایط کاملا مشهود خواهد بود که اضافه شدن طیف رنگی جدید به دوربین آیفون ۷ چقدر در طبیعی‌تر شدن تصاویر گرفته شده نقش مثبت داشته است.

شاید نقطه ضعف این دوربین را بتوان در کنترل نویز یافت. متاسفانه با وجود لرزشگیر اپتیکال، دیافراگم F/1.8 لنز دوربین و همینطور سنسور بهتر، هنوز عملکرد فوق العاده‌ای از نظر کنترل نویز شاهد نیستیم. البته این مورد را احتمالا بسیاری از مردم در استفاده عادی خود متوجه نخواهند شد اما هرچه باشد گاهی اوقات ممکن است نویز عکس‌ها زیاد به نظر برسد.

در مجموع اپل به خوبی توانسته نسبت به دو آیفون قبلی، دوربین آیفون ۴.۷ اینچی را بهبود ببخشد و از این نظر باید بگوییم دوربین آیفون امسال کاملا راضی کننده است. 

اما برویم سراغ دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس. همانطور که احتمالا می‌دانید یکی از دوربین‌های این ماژول با آیفون ۷ مشخصات کاملا یکسانی دارد. یعنی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، لرزشگیر اپتیکال و لنز ۲۸ میلیمتری با گشادگی دیافراگم F/1.8. دوربین دوم آیفون ۷ پلاس که اپل آن را تله فوتو می‌نامد، همان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است که نام بردیم ولی این بار خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست و لنز نصب شده روی این سنسور هم ۵۶ میلیمتری با گشادگی دیافراگم F/2.8 است. البته لنزهای تله فوتو معمولا از رنج ۸۰ میلیمتر به بالا شروع می‌شود اما اپل اصرار دارد به لنز ۵۶ میلیمتری دوربین دوم آیفون ۷ پلاس بگوید تله فوتو.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

اما بگذارید از نحوه کارکرد این دوربین برای شما بگوییم. هربار که با آیفون ۷ پلاس عکاسی کنید، هردو دوربین وارد کار می‌شوند تا جزئیات را برای عکس شما ثبت کنند. برای مثال، زمانی که در شرایط نوری تاریک عکاسی می‌کنید، چیپست پردازش تصویر آیفون ۷ جزئیات مختلف را از لنز ۲۸ میلیمتری که دیافراگم بازتری دارد دریافت می‌کند و با میکس کردن آن با جزئیات دریافت شده از لنز تله فوتو، عکسی بسیار خوب را ثبت می‌کند.

این تکنیکی که اپل برای عکاسی با آیفون ۷ پلاس انتخاب کرده Fusion نام دارد. در واقع در تمام شرایط نوری، در هر عکسی که می‌گیرید، به کمک ویژگی فیوژن هر دو دوربین با همکاری یکدیگر عکس‌ها را ثبت می‌کنند تا نتیجه بهتر از آن چیزی که انتظار دارید باشد. دلیل دارا بودن رم سه گیگابایتی آیفون ۷ پلاس نیز احتمالا به همین دلیل است چون در هر بار عکاسی، این گوشی باید دو عکس ۱۲ مگاپیکسلی را در مدت زمان کمتر از یک ثانیه پردازش کرده و بهترین نتیجه را ثبت کند.

اما چطور گوشی می‌تواند دو عکس را به سادگی با یکدیگر میکس کرده و نتیجه دلخواه را نشان دهد؟ شاید اصلی‌ترین عامل در این زمینه را بتوانیم شباهت بسیار زیاد دو دوربین دستگاه بدانیم که در واقع فقط نوع لنزشان با یه یکدیگر تفاوت دارد.

این تکنیک فیوژن کاربرد دیگری دارد و آن زوم کردن است. همانطور که حتما متوجه شدید، فاصله کانونی لنز تله فوتو آیفون دو برابر فاصله کانونی لنز دیگر دوربین آن است و این یعنی، تا دو برابر زوم اپتیکال بدون افت کیفیت خواهیم داشت. علاوه بر این، زوم دیجیتالی هنوز هم در آیفون وجود دارد و تا ۱۰ برابر می‌توانید زوم دیجیتالی داشته باشید. نحوه زوم کردن نیز بسیار ساده است، تنها با گرفتن عدد 1X در بخش پایینی دوربین و کشیدن آن به سمت چپ، می‌توانید تا ۱۰ برابر زوم کنید. زوم کردن بسیار روان انجام می‌شود و حتی زمانی که روی حالت ۲ برابر زوم اپتیکال قرار می‌دهید، بدون هیچ تاخیر و لگی شاهد سوییچ شدن دوربین‌ها خواهیم بود.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

نکته جالب آن جایی است که زوم را بین ۱ تا ۲ قرار می‌دهید مثلا روی عدد ۱.۵. در این شرایط بخش‌های مرکزی عکس با دوربین تله فوتو عکس برداری و بخش‌های دیگر با دوربین اصلی ثبت می‌شود تا در این شرایط نیز شاهد افت کیفیت نباشیم. البته شما به هیچ وجه متوجه نمی‌شوید که دقیقا کدام قسمت‌های عکس با کدام دوربین عکاسی شده و این در واقع جادوی زوم اپتیکال در آیفون ۷ پلاس است.

ولی یک مشکل وجود دارد؛ دوربین تله فوتو آیفون ۷ پلاس همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، لرزشگیر اپتیکال ندارد. اگرچه احتمال بسیاری از عکس‌هایی که در آینده کاربران با آیفون ۷ پلاس می‌گیرند روی حالت بدون زوم است و لرزشگیر اپتیکال برای آن تصاویر وجود دارد، اما هرچه باشد باز هم وجود لرزشگیر اپتیکال برای دوربین دوم نیز ضروری است. احتمال اینکه آیفون بعدی برای هر دو دوربین لرزشگیر داشته باشد زیاد است اما چرا نباید در آیفون ۷ پلاس شاهد چنین موضوعی باشیم؟

یکی از نتایج این مشکل در عکاسی در شب پدیدار می‌شود. گاهی اگر میزان نور برای عکاسی بسیار کم باشد و در عین حال بخواهید با دوربین تله فوتو عکاسی کنید، آیفون برای دریافت نور بیشتر از دوربین عادی استفاده می‌کند و در عوض با کراپ کردن عکس در قطع 2X، عکسی مشابه دوربین تله فوتو تحویل شما می‌دهد. دلیل این کار دارا بودن لرزشگیر اپتیکال و همینطور باز بودن دیافراگم دوربین اصلی دستگاه است.

اما پیشرفت‌های دوربین فقط مربوط به دوربین اصلی آیفون نیست. دوربین جلویی گوشی می‌تواند با رزولوشن ۷ مگاپیکسلی، سلفی‌هایی شارپ و با کیفیت را شکار کند.

در مجموع باید به دوربین آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس نمره قبولی را بدهیم و بگوییم این دوربین هیچ گاه کاربر را لنگ نمی‌گذارد. عکاسی با رنگ‌های بسیار دقیق، زوم دو برابر و دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته، دوربین این گوشی‌ها را به یکی از نقاط قوت آیفون تبدیل کرده است. جالب است بدانید توجه اپل به رنگ‌ها تنها معطوف به سنسور دستگاه نمی‌شود. در کنار دوربین این گوشی، چهار فلش LED قرار گرفته که با استاندارد Ture Tone اپل همراه است. این چهار فلش می‌توانند میزان متفاوتی از نور را تولید کنند و به واسطه دو رنگ بودن، رنگ طبیعی‌تری به سوژه بدهند.

بد نیست بگوییم تمام این دست آورد‌ها در دوربین آیفون‌، با طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط خود اپل به دست آمده است. اپل از معدود شرکت‌هایی است که برای دوربین گوشی خود، یک چیپست اختصاصی طراحی می‌کند، ماژول‌های دوربین را خودش طراحی می‌کند و صرفا سفارش ساخت طرح و نقشه‌های خود را به دیگر شرکت‌ها می‌دهد. در طرف مقابل دیگر شرکت‌ها معمولا از چیپست‌های پردازش تصویر شرکت‌هایی دیگر مثل پاناسونیک استفاده کرده و بر اساس آن، نرم افزار دوربین خود را می‌سازند. این «متکی به خود بودن» برای اپل بدل شده به یکی از نقاط قوت این شرکت در عرضه محصولات که نمی‌توان به این سادگی‌ها از آن گذشت.

در زمینه فیلم‌برداری نیز تمام امکاناتی که گفتیم وجود دارد. یعنی همچنان رنگ‌های دقیق و در آیفون ۷ پلاس زوم اپتیکال دو برابر برای فیلم‌برداری وجود دارد. از نظر رزولوشن ثبت ویدئو شاهد تغییری در آیفون‌های جدید نیستیم و همچنان با کیفیت 4K و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه می‌توانید با آیفون ۷ فیلمبرداری کنید.


حالت پرتره

یکی از ویژگی‌های به خصوص دوربین آیفون ۷ پلاس، عکاسی در حالت پرتره است. متاسفانه این ویژگی هنوز به دلیل کامل نبودن عرضه نشده ولی نحوه کار کرد آن جالب توجه است. در این حالت عکاسی که آخر سال میلادی امسال به صورت یک بروزرسانی برای آیفون ۷ پلاس عرضه می‌شود، دوربین آیفون ۷ پلاس سوژه در حال فوکوس را شناسایی می‌کند و سپس با برسی لایه به لایه، می‌تواند سوژه در حال فوکوس را در شارپ‌ترین حالت ممکن و مابقی تصویر را با توجه به فاصله آن از دوربین بلور کند. نتیجه عکس‌هایی می‌شود که با افکت بوکه همراه خواهد بود و شبیه به عکس‌هایی است که با دوربین‌های DSLR گرفته می‌شود.

اگر به یاد داشته باشید، در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اپل شرکت LinX که در زمینه توسعه ماژول‌های دوربین دوگانه (مشابه دوربین آیفون ۷ پلاس) فعال بود را خرید و آیفون ۷ پلاس اولین محصول حاصل شده از این خرید است. اگرچه عکاسی یا فیلمبرداری ۳ بعدی برای آیفون ۷ پلاس تعبیه نشده اما تکنولوژی‌های استفاده شده برای دوربین آیفون ۷ پلاس آنقدر پیشرفته هستند که در آینده انتظار داشته باشیم با دوربین این گوشی، یا گوشی‌های دو دوربینه بعدی اپل، تولید محتوا ۳ بعدی برای VR و AR راحت‌تر از گذشته شود.

 

عملکرد گوشی و عمر باتری
 

در تیم توسعه چیپست اپل قطعا بسیاری از برترین و با استعدادترین افراد حاضر در این زمینه حضور دارند. آنها از خرید، توسعه و عرضه چیپست‌های آماده، اکنون به مقطعی رسیدند که سالانه میلیون‌ها چیپست مجمع CPU را از صفر طراحی می‌کنند و با ویژگی‌های جدید همراه با آیفون‌های جدید عرضه می‌کنند. هر ساله نیز تعدادی ویژگی جدید به چیپست‌های آنها اضافه می‌شود که نه فقط روی آیفون‌های اپل، بلکه به طور کلی در صنعت موبایل تاثیر گذار خواهندبود.

امسال نیز آنها بهترین تلاش‌شان را با نام A10 Fusion در آیفون ۷ گذاشته‌اند و باید بگوییم در این کار نقصی نیز نشان نداده‌اند. 

این چیپست ۴ هسته‌ای، در نگاه اول شبیه به معماری big.LITTLE شرکت ARM به نظر می‌رسد. دو هسته قدرتمند وظیفه پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی‌های گرافیکی قوی را بر عهده دارند و دو هسته دیگر با مصرف انرژی کمتر و در نتیجه بهبود عمر باتری در آیفون ۷، به اجرای کارهای معمولی مشغول هستند.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

اما در واقعیت این پردازنده بر مبنای معماری big.LITTLE ساخته نشده و فقط شبیه به آن است. شباهت‌هایی بین این معماری و آن چیزی که اپل در A10 Fusion قرارداده وجود دارد اما در نهایت تفاوت‌هایی وجود دارد که A10 Fusion را خاص جلوه می‌دهد.

در حقیقت اپل از عملکرد پرازنده‌های آرم و معماری آنها راضی نبوده و از همین رو، بار دیگر از نو این پردازنده‌ها را در کوپرتینو طراحی کرده‌اند. دو هسته ضعیف و دو هسته قوی در این پردازنده، به سادگی وظایف را با یکدیگر تقسیم می‌کنند و حتی اگر لازم باشد، میزان حافظه کشی را هم که ذخیره کرده‌اند، با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا عملکرد روان و نرمی را شاهد باشیم. به طور کلی، اکثریت کارهایی که با آیفون ۷ انجام خواهید داد، با همان دو هسته ضعیف‌تر انجام می‌شود که یک پنجم دو هسته قوی‌تر انرژی مصرف می‌کنند. در عوض کارهایی مثل بازی‌های حجیم، با دو هسته قوی‌تر A10 Fusion به سادگی اجرا می‌شوند.

این پردازنده به سادگی توانسته بسیاری از گوشی‌ها را در GFX Benchmark پشت سر بگذارد و از نظر این نرم افزار، سریع‌ترین موبایل حال حاضر باشد. در نرم افزار بنچمارک Antutu نیز آیفون ۷ توانسته تمامی رکورد‌ها را بشکند. حتی پس از عرضه این گوشی، در ویدئو‌های مقایسه شاهد بودیم که چطوری آیفون ۷ رقبا را از نظر سرعت باز کردن اپلیکیشن‌ها می‌تواند شکست دهد.

جدا از عملکرد بسیار عالی آیفون ۷ که همه چیز در آن سریع اجرا می‌شود، عمر باتری چگونه است؟ حتما می‌دانید که اپل از شر پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون خلاص شده تا هم موتور تپتیک انجین بزرگتری استفاده کند و هم حجم باتری آیفون را افزایش دهد. 

علاوه براین، سوییچ کردن نرم بین چهار هسته پردازنده و همینطور استفاده حداکثری از دو هسته ضعیف‌تر، باعث شده عمر باتری در آیفون ۷ بیشتر از نسل قبلی خودش باشد.

باتری این گوشی نه تنها نسبت به آیفون ۶اس شاهد افزایش حجم بوده، بلکه در کل از نظر مصرف باتری نیز شاهد بهبودهایی بوده‌ایم. به گفته اپل باتری آیفون ۷ دو ساعت بیشتر از آیفون ۶اس دوام خواهد آورد و باید بگوییم این عدد درست است. در استفاده سنگین از آیفون ۶اس از صبح تا عصر، باتری از صد درصد تقریبا به ده درصد می‌رسید اما اکنون با آیفون ۷ این عدد حدود ۳۰ الی ۲۵ درصد است.

در آیفون ۷ پلاس نیز شاهد افزایش عمر باتری هستیم و این گوشی هم حدود یک ساعت بیشتر از ۶اس پلاس می‌تواند در یک استفاده سنگین شما را همراهی کند. ولی در نهایت احتمالا هر شب باید هردو گوشی را شارژ کنید تا روز بعد با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

پایان یک دوره

در زمینه صدا، باید بگوییم به جرات یک دوره در آیفون‌ها به پایان رسیده و وارد عصر جدیدی شدیم. از بلندگوهای استریو گرفته تا حذف جک هدفون.

بگذارید ابتدا از بلندگوهای استریو در آیفون ۷ بگوییم. در ابتدای این بررسی تخصصی گفتیم در آینده شاهد روزی خواهیم بود که دیگر آیفون برای بسیاری به تنها کامپیوتری بدل می‌شود که آنها دارند. تنها وسیله‌ای که در محیط‌های شلوغ از آن استفاده خواهندکرد، وسیله‌ای که احتمالا ساعاتی از روز را صرف دیدن محتوای ویدئویی با آن می‌کنند و کارهایی دیگر. یک کامپیوتر نه تنها باید یک بلندگو داشته باشد، بلکه این بلندگو باید آنقدر خوب باشد که کاربر را راضی کند. از همین رو برای اولین بار شاهد بلندگوهای استریو در آیفون ۷ هستیم. 

آیفون ۷ و ۷ پلاس

دیگر زمانی که دستمان را به شکلی خاص در زیر بلندگوی آیفون ۶اس یا آیفون‌های قبل از آن می‌گرفتیم تا صدا بهتر و بلندتر به سمت ما برسد تمام شده و صدای خروجی از بلندگوی آیفون ۷ آنقدری خوب هست که دیگر چنین کاری را تکرار نکنیم. در بخش پایینی گوشی اگرچه به نظر می‌رسد دو ردیف بلندگو قرار دارند اما در حقیقت تنها سوراخ‌های سمت راستی مربوط به بلندگو می‌شوند. بلندگوی دیگر نیز زیر بلندگوی تماس‌های تلفنی در بالای گوشی است و صدا را با حجمی زیاد و کیفیتی مطلوب به سمت کاربر روانه می‌کند.

جدا از بلندگوهای استریو، دیگر خبری از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون نیست. اگر مراسم را دنبال کرده باشید، در ابتدای ویدئو معرفی AirPods، جانی آیو با لحجه شیرین بریتانیایی خود به شکلی واضح گفت که اپل به «آینده وایرلس» باور دارد. 

سیم‌ها از نظر این شرکت، جز زشت‌ترین ترکیبات دستگاه‌های ما به حساب می‌آیند و این شرکت برای خلاص شدن از حداقل یکی از این سیم‌ها، پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون را حذف کرده است. اگرچه هنوز هدفون درون بسته بندی آیفون سیمی است و حتی تبدیلی برای ۳.۵ میلیمتری به لایتنینگ در بسته بندی آیفون وجود دارد، اما اپل کم کم دارد ما را برای هدفون‌های وایرلس آماده می‌کند. قصد نداريم از حذف پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون دفاع کنيم اما لازم بود برای ایجاد چنین تغییری، شرکتی مثل اپل دست به کار شود. هیچ بعید نیست در آینده AirPods ها درون بسته بندی آیفون قرار بگیرند اما فعلا اوضاع به همین ترتیبی است که می‌بینیم. قبول کنیم یا نه، آیفون ۷ پورت هدفون نخواهد داشت و بالاخره زمان آن رسیده به فکر خرید یک هدفون وایرلس بیفتیم.

جالب این است بدانید که در یک نظر سنجی اینترنتی، مشخص شده ۵۴ درصد کاربران از هدفون‌های درون بسته بندی آیفون استفاده می‌کنند. بنابراین برای این دسته از کاربران مشکلی وجود نخواهد داشت. مابقی افراد نیز یا باید با استفاده از دانگل موجود در بسته بندی آیفون، هدفون خود را به گوشی وصل کنند و یا سراغ هدفون‌های وایرلس بروند. اتفاقا در سال گذشته نیز فروش هدفون‌های وایرلس ۳۱ درصد رشد داشته که این خبر می‌تواند نوید عرضه هدفون‌های بی‌سیم بهتر در آینده نزدیک را بدهد.

سخن پایانی
 

آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس بهترین آیفون‌هایی هستند که تا کنون تولید شده‌اند. حتی ممکن است بتوانیم آنها را بهترین دوربین‌های قابل حملی که تا حالا عرضه شده‌اند هم بنامیم. طیف رنگی جدید P3 در سنسور دوربین و در نمایشگر آیفون ۷ یعنی شما با این گوشی عکس‌هایی خواهید گرفت که با دیدنشان در گوشی موبایلتان شگفت زده خواهید شد. همچنین نباید پیشرفت دوربین جلوی این گوشی را هم نادیده بگیریم. این گوشی‌ها سریع هستند و تقریبا از پس هرکاری بر می‌آیند. بلندگوهای استریو آنها دوست داشتنی است و مقاوم بودن در برابر آب و گرد و غبار هم ویژگی مهمی است که بالاخره در آیفون شاهد آن هستیم. دکمه هوم جدید را هم فراموش نکنیم که نوید آینده‌ای بهتر برای آیفون را می‌دهند.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

اما خب این گوشی‌های فوق العاده، پورت هدفون ندارند و احتمالا بسیاری از این بابت از آیفون ۷ ناامید خواهندشد. اگر هنوز شک دارید که خرید این دستگاه کار درستی است یا نه باید بگوییم از نظر ما خرید این گوشی به صرفه است. عدم وجود پورت هدفون و حتی طراحی نسبتا تکراری مانع بزرگی نیست که از آن نتوان گذشت و با آن کنار نیامد.

اگر اپل اشتباه کند و آینده وایرلسی که به دنبال آن است به دیواری صعب العبور برسد، چه؟ باید بگوییم اپل باز هم بیخیال نمی‌شود و این بار از طریقی دیگر سعی خواهد کرد نقشه‌ها و آن آینده‌ای که متصور است را به ارمغان بیاورد. اپل با عرضه مک بوک ۱۲ اینچی که تنها یک پورت داشت و حالا با عرضه AirPods، چندین و چند بار صراحتا اعلام کرده آینده جایی است که سیم‌های کمتری در آن وجود دارد.

اگر اکوسیستم اپل را یک بدن تصور کنیم، آیفون مغز این بدن، اپل واچ دستان این بدن و AirPods ها نقش دهان این بدن را خواهند داشت. از همین رو ایجاد تغییرات ناگهانی در این محصولات نباید ما را شگفت زده کند چرا که این اکو سیستم مدام در حال پیشرفت و بزرگ‌تر شدن است.

اگر اپل یک کار را به خوبی بلد باشد، آن از بین بردن سخت‌افزار های محبوب است. از گذشته که این شرکت فلاپی دیسک‌ها را از بین برد بگیرید تا همین چند سال پیش که سراغ حذف سی‌دی رام‌ها رفت و اکنون هم حذف پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون. در آینده اپل دستگاهی مثل آیفون را از بین نخواهد برد بلکه اگر آنطور که پیش بینی کردیم این گوشی و به طور کلی گوشی‌های هوشمند روزی تبدیل به تنها کامپیوتر ما شوند، دیگر عاقلانه به نظر نمی‌رسد نحوه کار کردن ما با آنها به همین شکلی باشد که امروز از آن استفاده می‌کنیم. تکنولوژی‌های جذابی وجود دارند که هنوز راه زیادی برای پیشرفت‌شان باقی مانده مثل واقعیت مجازی، پوشیدنی‌هایی که هنوز عرضه نشده و حتی هوش مصنوعی مبتنی بر صدا. بعید نیست راه اصلی استفاده از آیفون در آینده یکی از همین موارد باشد و در آن روز قطعا آیفون ۷ را به عنوان یکی از محصولاتی که با قدرت سخت‌افزاری بسیار خوب و تغییراتی بزرگ مثل دکمه هوم لمسی، دوربین دو گانه تقریبا کامل و حذف جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، این مسیر را نشان داده باشد، یاد خواهیم کرد.

معایب آیفون ۷ و ۷ پلاس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها