کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

MVM 315 , انتخابی میان بد و بدتر


کد خبر : ۲۸۲۶سه شنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷:۵۱۵۲۲۰۰ بازدید

بر خلاف آنچه در اذهان عمومی وجود دارد، ام‌وی‌ام نه تنها برندی چینی نیست بلکه برندی است که مجموعه مدیران خودرو بر روی خودروهای چینی مونتاژ شده خود قرار داده و درواقع برندی ایرانی و مربوط به محصولات مدیران خودرو است.

مدیران خودرو مجموعه‌ای است که به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ بزرگ کرمان خودرو، از سال 1381 آغاز به فعالیت کرد. این کارخانه که با شراکت کامل شرکت چری چین تأسیس شد، در ایران اقدام به تولید و مونتاژ خودروهای چری می‌کند و تا کنون بخش قابل توجهی از بازار خودروهای کوچک، متوسط شهری و ام‌پی‌وی کوچک را به خود تخصیص داده است. کمپانی چری، در سال 1997 به عنوان یک کمپانی ایالتی در چین تأسیس شد و درکمال شگفتی (البته در قیاس با مقیاس‌های ایرانی!) در سال 1999 اولین خودروی خود را تولید کرده و از سال 2001 در بازار جهانی اقدام به فروش و صادرات خودرو کرده است! این کمپانی بزرگ‌ترین سازنده خودروهای شهری در چین است و از سال 2003 بیشترین صادرات خودرو را از کشور چین داشته است.

 


چری شرکای مختلفی دارد که این مجموعه را به یک کمپانی چند ملیتی تبدیل کرده و در دنیای اتومبیل به عنوان یکی ازسرمایه‌گذاران عمده معرفی کرده است. در بین آن‌ها چند نام چشم نوازی می‌کند، جگوار و لندروور (که البته در حال حاضر هردو یک کمپانی هستند) از انگلستان و ایران خودروی مازندران از ایران ! بله درحالی‌که دربین لیست شرکا و سرمایه‌گذاری‌های چری نامی از مدیران خودرو به چشم نمی‌خورد (شاید چون چری، مدیران خودرو را بخشی از خود می‌داند) دیدن نام ایران خودروی مازندران در این لیست بسیار جالب توجه است که تحلیل علت این موضوع در این بحث نمی‌گنجد. اما ام‌وی‌ام 315 در چین با نام «Chery Fulwin» در اوکراین با نام «AvtoZAZ» و در نقاط دیگر دنیا با نام «Chery A13» شناخته می‌شود. این خودرو اولین بار درسال 2010 در نمایشگاه‌ها رونمایی و خیلی زود پا به بازار گذارد. 315 در بازارهای روزآمد و نوین خودرو با قیمتی بسیار رقابتی و پایین‌تر از رقبا در عین داشتن کیفیت و امکانات تا حدی قابل قبول (البته به نسبت قیمت) و دربازارهای خاصی مثل بازار ایران که کهنه و پیر و انحصاریست، با چهره‌ای متفاوت و جذاب‌تر از رقیبان خود، توانسته آنچه از بازار جهانی خودرو مد نظر داشته است را بدست آورد.در ایران 315 جدی‌ترین رقیبی که پیش رو دارد پژو 206 تیپ 5 است. البته اگر فولکس واگن گل همچنان تولید می‌شد شاید می‌توانستیم آن را هم از رقبای 315 قلمداد کنیم. اما 206 بیش از حد در خیابان‌های ایران تکراری شده و علی‌رغم اینکه نام پژو را با خود به یدک می‌کشد هیچ نشانه دیگری از یک خودروی اروپایی یا حتی یک خودروی خوب آسیایی ندارد. البته قیمت تیپ 5 که گاهی مرز 50 میلیون تومان را هم هدف می‌گیرد از دیگر نقاط ضعف 206 در برابر 315 است. فولکس گل هم خیلی زود بازار را برای رقبا خالی کرد و به نوعی به نفع چینی‌ها و چینی شده‌ها کنار رفت، لذا 315 با داشتن قیمتی رقابتی‌تر، ظاهری متفاوت و کیفیتی منطقی (حداقل کاملا می‌دانید که خودرویی چینی سوارشده‌اید و نه ترکیبی نا موزون از چین، ایران و اروپا) توانسته رقابتی خوب را با 206 کهنه‌کار و پرطرفدار ادامه دهد.

مشخصات فنی

ACTECO بخش موتور سازی کمپانی چری چین است که از سال 1997 تحت نظارت شرکت AVL اتریش راه‌اندازی شد و از سال 2006 قرارداد خود را جهت تولید موتور برای خودروهای فیات ایتالیا آغاز کرد که اولین حاصل این قرارداد با فیات لینا بود.موتور ام‌وی‌ام 315 از جمله موتورهای این کمپانیست که توسط بخش اتریشی آن طراحی شده است. این موتور به طور کامل در چین تولید و مونتاژ می شود. این موتور 5/1 لیتری توان تولید 109 اسب بخار قدرت را در دور 5750 دارد که با گشتاور 140 نیوتن‌متر در 4500 دور می‌تواند جثه 1275 کیلوگرمی این خودرو را حد اکثر به سرعت 170 کیلومتر درساعت برساند.البته اصلی‌ترین نقطه قوت این پیشرانه نه در توان و شتاب آن بلکه در میزان مصرف است. موتور ام‌وی‌ام 315 با مصرف شهری 9/5 لیتر و جاده‌ای 0/4 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر این خودرو را در کلاس اتاق و توان موتوری خود تقریبا بی‌رقیب قرار می‌دهد.

طراحی داخلی

در نمای داخلی، 315 دارای طراحی تقریبا دوگانه است، چراکه برخی از اجزا دارای طراحی‌های زیبا و نوین هستند و برخی دیگر گویا از دو دهه قبل آمده‌اند. از جمله بخش‌هایی که طرحی به روز و جالب توجه دارد قسمت داشبورد است.داشبورد هم در قسمت مقابل راننده و هم مقابل سرنشین دارای دو بخش است که بین این دو بخش یک نوار از نشانگرهای ال‌ای‌دی قراردارند و اطلاعات مختلف را در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهند. طراحی داشبورد به روز و در نوع خود چشم‌نواز است و به نسبت هارمونی مناسبی دارد. البته نباید انتظار چندانی در زمینه کیفیت ساخت و مواد از این چینی کوچک داشت. برخلاف داشبورد، غربیلک فرمان کاملا کهنه و قدیمی بوده و در حد غربیلک پرایدهای اولیه است. به خصوص قرار گرفتن دکمه‌های بوق روی دو گوشه فرمان، این غربیلک را کاملا به فرمان BMW سری E30 شبیه کرده است که البته این نسل از سری 3 مربوط به دهه 1980 است. به لطف طراحی متناسب و ابعاد بزرگ‌تر، فضای سرنشین چه برای سرنشینان عقب و چه در جلو مناسب به نظر می‌رسد و فضاها از خودرویی مانند پژو 206 بازتر و بهتر است. سقف در صندلی عقب به اندازه کافی بلند است و افراد با اندام معمول (قد 180 سانتیمتر) به راحتی می‌توانند از فضای عقب خودرو استفاده کنند.
 


جمع بندی

با وجود آنکه زمانی، تولیدات چینی در صنایع مختلف نمادی از بی‌کیفیتی و عدم دقت در تولید، با قیمت‌های ارزان و باورنکردنی شناخته می‌شدند، اما باید باورکرد که امروزه دیگر به راحتی نمی‌شود در مورد یک محصول چینی حکم بی‌کیفیتی صادر کرد. خودروسازان چینی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. خودروهایی مانند چری کیو کیو (همان ام‌وی‌ام 110 خودمان) و ام جی6  تقریبا در بیشتر نقاط دنیا (حتی ایالات متحده) شناخته شده‌اند و مشتریان خاص خود را دارند. ام‌وی‌ام 315 یا همان چری A13 به عنوان فرزند خلف چری کولوین از جمله خودروهای موفق ساخت چین است. طراحی متناسب و قابل قبول، ارگونومی مناسب و تجهیزات و امکاناتی مثل ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، سیستم پخش صوت با طراحی جالب توجه، ارائه اطلاعات به نسبت کاملی از بخش‌های مختلف خودرو در کنسول مقابل راننده و کنسول مقابل سرنشین جلو، ترمز‌ای‌بی‌اس، شیشه بالابر برقی برای هر 4 درب و غیره در مقابل قیمت بسیار ناچیز آن همگی باعث شده که این خودرو چینی بتواند طرفداران خاص خود را در دنیا جلب کند. درمورد ام‌وی‌ام 315 باید گفت اگربه دنبال خودرویی کاملا شهری با قیمتی مناسب و مصرف بنزین  اقتصادی هستید و چندان اهل شتابگیری‌های شدید و عبور از مرز سرعت‌های مجاز نیستید، این چینی جمع و جور انتخاب بسیار مناسبی می‌تواند برای شما باشد. اما به هیچ عنوان نباید از آن انتظار قدرت نمایی‌های خاص و استقامت بالا در برار فشارهای مختلف چه درزمینه موتور و چه در زمینه اتاق و سیستم تعلیق داشته باشید. در واقع تحت هیچ شرایط نباید پشت فرمان 315 آرامش خود را از دست بدهید.


 

طراحی ظاهری

یکی از نقاط قوت اصلی این چینی چشم درشت، طراحی ظاهری آن است. این خودرو به لطف طراحی شرکت «تورین دیزاین» که شرکتی ایتالیایی است، چهره‌ای متناسب و اصولی و به نسبت چشم‌نواز دارد. از خطوط و حجم‌های عجیب و غیر متعارف (که گاهی در خودروهای چینی و کره‌ای دیده می‌شود) در آن خبری نیست و بیشتر، خودروهای کوچک فیات را در ذهن تداعی می‌کند.در نمای روبه‌رو اولین چیزی که کاملا جلب توجه می‌کند، چراغ‌های بسیار بزرگ و کشیده آن است و این چراغ‌ها به حدی بزرگ طراحی شده که بخش اعظم گلگیر جلو را به خود اختصاص داده‌اند. این دو چراغ که دارای 3 یا 4 قسمت هستند، در جلو با استفاده از یک جلو پنجره باریک که بی‌شباهت به جلو پنجره محصولات کیا نیست، بهم وصل می‌شوند.درب موتور در عین کوچک بودن به گونه‌ای طراحی شده که بزرگ و خوش فرم به نظر می‌آید. طراحی سپر، اسپرت و قابل قبول است و به سبک خودروهای ایتالیایی و اسپرت، پروژکتورها در گوشه‌های بیرونی سپر قرار گرفته‌اند و در این بخش، 315 روح ایتالیایی خود را به رخ کشیده و نشانه‌هایی از آلفارومئو دارد .

در نمای کنار، این خودرو شباهت غیرقابل انکاری به پژو 206 و مزدا 2 پیدا کرده است. البته به وضوح از هر دو طویل‌تر است. اما با این وجود تا زمانی که 315 را در کنار 206 قرارندهید متوجه طویل‌تر بودن آن نمی‌شوید و این از مزایای طراحی زیبای این سه رگه چینی- اتریشی- ایتالیایی است. از جمله نکاتی که در نمای کنار جلب توجه می‌کند، رینگ‌های 15R60/185 است که برای این کلاس خودرو به اندازه کافی پهن و بزرگ به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه خط طولی مواجی که از چراغ‌های جلو شروع شده و تا روی درب پنجم خودرو هم ادامه دارد (در مدل‌های صندوقدار تا چراغ عقب) به زیبایی خودرو افزوده است.

روی گلگیر جلو برآمدگی قوسی شکلی وجود دارد که عیناً از مزدا 2 وام گرفته شده است. با وجود اینکه این قسمت زیبایی خاص خود را دارد و باعث شده طول خودرو کوتاه‌تر به نظر رسد، اما کمی نا هماهنگ با طراحی کلی خودرو به نظر می‌رسد و گویا جای آن روی مزدا2 بهتر بود تا روی چری A13.ام‌وی‌ام 315 دارای دو تیپ ظاهری مختلف است و به سان پژو 206، مدل صندوقدار این خودرو نیز قابل سفارش است که مدل هاچ بک با نام 315h و مدل صندوقدار آن با نام 315 شناخته می‌شود. ام‌وی‌ام 315h دارای طول 4139 میلی‌متر و ام‌وی‌ام 315 دارای طول 4269 میلی‌متر است.با وجود اینکه از شیوه نام گذاری به نظر می‌رسد این خودرو در اصل صندوقدار بوده است، اما آنچه درظاهر به نظر می‌آید اینچنین نیست و زمانی که به مدل صندوقدار این خودرو نگاه می‌کنید این حس تداعی می‌شود که گویا قطعه‌ای اضافه به انتهای خودرو افزوده شده است.

در نمای عقب بر خلاف پژو 206 و SD206 که کاملا به‌هم شبیه هستند، ام‌وی‌ام 315 و ام‌وی‌ام 315h به سبک تویوتا یاریس دو چهره متفاوت دارند. در 315h چراغهای عقب کاملا مشابه مرسدس بنز CLK سری  W209است که در نوع خود جالب توجه هستند. حجم پردازی‌های روی درب پنجم در عین حجیم بودن آزار دهنده نیستند، که این نکته کاملاً نشان از یک طراحی اروپایی دارد. خط قوسی شکلی که در امتداد چراغ عقب طراحی شده نیز به خارج شدن این قسمت از سادگی کمک شایانی کرده است.ام‌وی‌ام 315 صندوقدار در واقع یک خودروی لیفت بک است، و در حالی که در دید اول اصلا نیازی به این اتفاق دیده نمی‌شود اما، درب صندوق بار به شیشه عقب خودرو متصل است. چراغ‌ها هیچ شباهتی به مدل هاچ بک نداشته و به طور کامل به رنگ قرمز طراحی شده‌اند. سپر هم به کلی تغییر کرده و دیگر از چراغ‌های مه شکن و دنده عقب روی آن خبری نیست. در واقع برخلاف مدل هاچ بک، در طراحی قسمت عقب مدل لیفت بک فقط سادگی به چشم می‌خورد.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها