کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا


کد خبر : ۲۷۶۴شنبه، ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴:۳۶۶۹۱۹ بازدید

شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت: مشاور عالی رهبر ایران پیشنهاد داده ‌که ایران و آمریکا ‌مستقیم با هم مذاکره کنند.

تابناک : حضور علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور بین‌الملل رهبری در برنامه «شناسنامه» مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته است. 

برنامه شناسنامه، برنامه‌ای گفت‌و‌گو‌محور است که روزهای جمعه از تلویزیون ایران پخش می‌شود. در این برنامه، شخصیت‌هایی از نسل اول انقلاب که سوابقی در مبارزات پیش از انقلاب و یا سمت‌هایی در پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران تا کنون داشته‌اند،‌ گفته‌ها و ناگفته‌های خود را برای مخاطبان بیان می‌کنند. در برنامه روز جمعه‌ شناسنامه علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در حوزه بین‌الملل حضور یافت و بخشی از سخنان وی که در مورد لزوم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای بود، مورد توجه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفت. 


ولایتی در این برنامه تلویزیونی گفت: «‌اگر ما با تک‌تک این شش کشور به اقتضا‌ تعامل‌ و ‌مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده‌ایم. ما باید با کشورها جداگانه صحبت کنیم، چرا که هر کدام از این کشور‌ها، ویژگی‌ها و منافع خاص خودشان را دارند. ‌اگر ما کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده‌ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین‌المللی با هم اختلاف دارند. ما چه کار کردیم که شش کشور مختلف‌الجهت که در معدود مسائلی با هم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده‌اند؟».

این بخش از سخنان ولایتی را رسانه‌های بین‌المللی پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا در نظر گرفتند. شبکه تلویزیونی الجزیره در این باره نوشت: مشاور عالی رهبر ایران پیشنهاد داده ‌که ایران و آمریکا ‌مستقیم با هم مذاکره کنند. الجزیره همچنین نوشته‌ که ولایتی گفته است، ‌اگر چنین اتفاقی بین ایران و دیگر کشور‌های ۱+۵ نیفتد، در مسیر درستی قرار نخواهیم داشت. این شبکه تلویزیونی این گونه نتیجه‌گیری می‌کند که سخنان ولایتی در واقع نشانه‌ای بر تأیید مواضع حسن روحانی برای گفت‌وگو با آمریکا در موضوع هسته‌ای است.

از ‌سوی دیگر، نشریه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» هم به این مطلب پرداخته و می‌نویسد که سخنان ولایتی احتمالا نشانه‌ای از تمایل رهبران ایران برای پایان دادن به انسداد روابط ایران و آمریکا در سی و چهار سال گذشته است. تایمز نوشته است، ‌زمانی که علی اکبر ولایتی از دستاورد و موفقیت مذاکره مخفی ایران و آمریکا در موضوع عراق و افغانستان در این برنامه سخن می‌گفت، شاید این ‌را به اذهان می‌آورد که رویکرد رهبران ایران برای بهبود رابطه با آمریکا تغییر کرده است. 

لس‌آنجلس تایمز این گونه نتیجه گرفته که با توجه به سخنان ولایتی، باید گفت که رهبران ایران از گفت‌وگو با آمریکا حمایت می‌کنند و شانس موفقیت در این زمینه بسیار بالاست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها