کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جولان تبلیغات در بازار آشفته تلگرام


کد خبر : ۲۷۴۲۱جمعه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۲۲۲۷۲ بازدید

تلگرام، شبکه پیام رسان پرطرفدار ایرانیان چندی است به بستری مناسب برای تبلیغات تبدیل شده است، اما به راستی سود واقعی این ...

تلگرام، شبکه پیام رسان پرطرفدار ایرانیان چندی است به بستری مناسب برای تبلیغات تبدیل شده است، اما به راستی سود واقعی این تبلیغات نصیب چه کسی می شود؟

اپلیکیشن محبوب ایرانی ها طی یک سالی که جای خودش را در بین کاربرانش باز کرد در ابتدا فضایی برای گفتگوی صمیمی بین دو دوست و یا اعضای خانواده بود اما این فضا به مرور و در اندک زمانی گسترش یافت و علاوه بر گفتگو، کاناهای تلگرامی نیز در بین کاربران طرفداران بسیاری پیدا کرد.

تنوع بسیار زیاد کانال ها و تعدد آنها در موضوعات مختلف توجه کاربران را به خود جلب کرد و فضای این اپلیکیشن بستری شد برای تبلیغات کانال های تلگرامی که بعضا مشتریان زیادی هم دارند. تا چندی پیش تبلیغات کانال در تلگرام از طریق انتشار آدرس آن در کانالی دیگر میسر بود و کاربران با تبلیغاتی که در کانالها صورت می گرفت به دیگر کانال ها دست پیدا می کردند.


تبلیغاتی پیامکی در قالب مجازی

این روش تبلیغ روز به روز تقویت شد و هم اکنون علاوه بر روش اول، بسیاری از کاربران تلگرام با اتصال به شبکه اینترنت بر روی موبایل خود حتی بدون باز کردن اپلیکیشن تلگرام، تبلیغات دریافت می کنند، این روال به گونه ای عادی شده است که گویی شما از طریق پیامک تبلیغات به دستتان می رسد.

تمایل کاربران به استفاده از کانال های تلگرامی، افراد بسیاری را  وارد بازی ایجاد و ساخت کانال با موضوعاتی مختلف کرد، هم اکنون شما از کانال های شعر و ادبیات، روانشناسی، عکس و فیلم، دانستنی ها، علمی، پزشکی، لطیفه ها جالب، سرگرمی و ... تا کانال افراد مشهور و نامی کشور از جمله هنرمندان، ورزشکاران و سیاسیون را در این بستر می بینید.

گسترش این کانال ها و همچنین جذابیتی که تنوع آنها برای کاربران دارد موجب شده تا در کنار کاربرد اصلی این پیام رسان، بازار فروش کانال های تلگرامی گرم شود، بازاری پرسود با قیمتی هایی بعضا نجومی!

حضور 82 درصدی ایرانیان در تلگرام این بازار پر سود را تقویت کرده و محلی برای خرید و فروش محصولات متعدد شده است.


فریب نخورید!

اما تصوری که در بین کاربران تلگرام وجود دارد، این است که هرچه تعداد اعضای یک کانال بیشتر باشد آن کانال از اعتبار و رسمیت بیشتری برخوردار است در حالی که این تصور اشتباه بوده و سودجویان از طریق فروش اعضای جعلی به دارندگان کانال های تلگرامی میزان اعضای آنها را برای جذب کاربر بیشتر افزایش می دهند.

در این سودجویی که اصطلاحا فروش ممبرهای فیک نامیده می شود، سودجویان با قیمت های متفاوت و ترفندهای خاصی اعضای جعلی به کانال های می فروشند، افزایش عدد نمایشگر تعداد اعضای در یک کانال منجر به افزایش تعداد اعضای حقیقی آن و در اصطلاح جذب مشتری باشد.

البته شاید خرید اعضای جعلی در تلگرام برای افرادی که در صدد سود هرچه بیشتر و بعضا سوء استفاده از ناآگاهی برخی از کاربران امری خوشایند باشد اما باید هشدار داد که برای اعضای واقعی کانال ها تنها یک فریب است.

فروش ممبرهای فیک در تلگرام امری است که در بطن فروش کانال های تلگرامی صورت میگیرد، در این بازار قیمت کانال ها گاهی به 50 میلیون تومان هم می رسد.

فروشندگان کانال های تلگرامی در سایت خود آگهی های متعددی را در دو گروه ویژه و عادی به متقاضیان معرفی می کنند، این آگهی ها همان عناوین کانال هایی هستند که هر یک به میزانی عضو و بازدید دارند و همین امر موجب تفاوت در قیمت کانال ها شده است.

اما اتفاقی که در کانال های تلگرامی می افتد و متقاضیان تبلیغات از آن غافلند این است که گاه تبلیغی در چند کانال پرطرفدار با تعداد اعضای بالا منتشر می شود و میزان بازدیدی که بر آن تبلیغ نیز هست عدد بزرگی است اما واقعیت اینجاست همانطور که در بالا اشاره شد بسیاری از این کانال ها دارای اعضای جعلی هستند و کافی است فرد فقط کانالی که شما در آن تبلیغات کرده اید را باز کند و نخواند اما برای شما یک علامت تیک مبنی بر خوانده شدن تبلیغتان توسط یک کاربر جدید نمایش داده می شود.

اینگونه است که فرد با وجود هزینه های بسیار برای تبلیغات به بازدهی مورد نظر دست نمی یابد.


هشدارها را جدی بگیریم

علی رغم اینکه چندی پیش رئیس پلیس فتا اعلام کرد که ایرانیان از این شبکه اجتماعی استفاده نکنند زیرا اطلاعات آنان توسط بیگانگان در این سرور مورد سوء استفاده قرار می گیرد اما همچنان شاهد حضور کاربران بسیاری در این شبکه و تبلیغات گسترده کانال های تلگرامی هستیم.

باید گفت رشد قارچ گونه کانال های تلگرامی و تبلیغات این کانال ها که به روش های متعددی صورت می گیرد حاکی از عدم نظارت برای فعالیت افراد در این شبکه اجتماعی خارجی است و گفته می شود کنترل آن به دلیل اینکه سرور اصلی اش در خارج از کشور است در داخل کشور میسر نیست.

انتظار می رود مسئولان و حافظان امنیت اطلاعات در کشور فکری اساسی و کاربردی برای آشفتگی در این فضای پرطرفدار کنند تا کاربران در بستری امن از شبکه های اجتماعی استفاده کنند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها