کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شركت‌های ژاپنی بريتانيا را ترک می‌كنند؟


کد خبر : ۲۷۲۶۱دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۳۳۱۲۳ بازدید

چند ساعت پس از سخنان ترزا مي، نخست‌وزير بريتانيا مبني بر اينكه برگزيت ضربه سختي به بريتانيا وارد كرده و اين كشور روزهای دشواری ...
شركت‌های ژاپنی بريتانيا را ترک می‌كنند؟شركت‌های ژاپنی بريتانيا را ترک می‌كنند؟

چند ساعت پس از سخنان ترزا مي، نخست‌وزير بريتانيا مبني بر اينكه برگزيت ضربه سختي به بريتانيا وارد كرده و اين كشور روزهاي دشواري در پيش دارد، ژاپن در اقدامي بي‌سابقه هشدار داد كه در صورت راضي‌كننده نبودن مذاكرات برگزيت شركت‌هايش از اين كشور خارج خواهند شد.

به گزارش اسكاي‌نيوز، يك گروه ويژه دولتي در ژاپن كه درباره برگزيت تحقيق مي‌كند، ديدگاه‌هاي شركت‌هاي بزرگ از خودروسازان تا بانك‌ها و شركت‌هاي داروسازي سرمايه‌گذار در بريتانيا را گردآوري كرده و فهرستي 15صفحه‌يي را تحت عنوان «پيام ژاپن به بريتانيا و اتحاديه اروپا» تهيه كرده كه در آن به موضوع شروط مذاكرات درباره برگزيت مي‌پردازد. اين گزارش فهرستي از تبعات ناديده گرفتن شروط مذاكرات برگزيت را ارائه كرده و نتيجه مي‌گيرد كه شركت‌هاي تجاري ژاپني كه دفاتر اروپايي آنها در انگليس مستقر هستند، ممكن است در صورت لغو قوانين اتحاديه اروپا در بريتانيا به دنبال خروج اين كشور از اتحاديه، وظايف دفاتر مركزي خود را به كشورهاي ديگر منتقل كنند.

در اين گزارش آمده است:«با توجه به اين حقيقت كه تعدادي از شركت‌هاي ژاپني كه در مواردي به دعوت دولت در بريتانيا فعاليت مي‌كنند در اين كشور به عنوان دروازه اروپا سرمايه‌گذاري كرده‌اند و روابط ارزشمندي در سراسر اروپا برقرار كرده‌اند قويا از دولت بريتانيا مي‌خواهيم اين موضوع را با جديت بررسي كرده و براي كاستن از هر گونه تاثير مخرب بر فعاليت اين شركت‌ها مسوولانه پاسخگو باشد.»

در اين گزارش همچنين بر نگراني شركت‌هاي خودروسازي درباره تعرفه‌هاي تجاري تاكيد شده و آمده است: اين شركت‎ها نگران آن هستند كه چنين ماليات‌هايي يك بار هنگام واردات قطعات خودرو از اتحاديه اروپا و بار ديگر هنگام مونتاژ نهايي محصولات در بريتانيا براي صادرات به اتحاديه اروپا اعمال شود كه اين اتفاق تاثير بسيار مهمي بر فعاليت تجاري آنها خواهد داشت. در اين گزارش همچنين تاكيد شده به دليل امتيازات تجاري موسوم به «قواعد مبدا» در بازار مشترك اتحاديه اروپا، برگزيت به صادرات از بريتانيا به كشورهاي ثالث آسيب خواهد رساند. گفته شده برگزيت امكان استفاده چنين محصولاتي از قواعد مبدا را نمي‌دهد و اين بدان معناست كه شركت‌هاي ژاپني فعال در اتحاديه اروپا نمي‌توانند از منافع توافق‌هاي اتحاديه اروپا درباره مناطق آزاد تجاري بهره‌مند شوند.

در اين گزارش به علاوه از بريتانيا خواسته شده دسترسي به كارگراني كه اتباع اين كشور يا اتحاديه اروپا هستند را حفظ كرده و تاكيد دارد كه بازار كار اروپا در صورتي كه كارگران اتحاديه اروپا نتوانند آزادانه رفت و آمد كنند با «آشفتگي بزرگي» مواجه خواهد شد. دولت ژاپن همچنين هشدار داده كه بانك‌هاي اين كشور در صورتي كه مذاكرات برگزيت نتواند گذرنامه خدمات مالي‌شان را براي فعاليت در اتحاديه اروپا حفظ كند، دفاتر مركزي اروپايي خود را از لندن خارج خواهند كرد.

براساس اين گزارش، شركت‌هاي فعال در صنعت داروسازي ژاپن نيز چنين تاثيراتي را احساس خواهند كرد. آژانس داروي اروپا (EMA) مستقر در لندن يكي از مراكز مهم تحقيقاتي پيشرفته در بريتانيا محسوب مي‌شود و بسياري از شركت‌هاي داروسازي ژاپني به دليل استقرار اين آژانس در لندن در انگليس فعاليت مي‌كنند. در صورتي كه آژانس داروي اروپا به يكي ديگر از كشورهاي عضو اتحاديه منتقل شود، درخواست لندن به عنوان مركزي براي توسعه صنعت دارويي لغو خواهد شد و اين امر مي‌تواند روند انتقال منابع تحقيقات و توسعه و نيروها را از بريتانيا به اروپاي قاره‌يي تغيير دهد و اين امر مي‌تواند شركت‌هاي ژاپني را به بازنگري در فعاليت تجاري خود وادار كند. شهروندان بريتانيايي در همه‌پرسي درباره ماندن يا خروج از اتحاديه اروپا راي به خروج دادند. نتيجه همه‌پرسي بريتانيا با واكنش‌هاي گسترده‌يي روبه‌رو شد و قدرت‌هاي اقتصادي از شرق آسيا تا ايالات متحده در مورد آن ابراز نگراني كردند. متحدان اروپايي لندن نيز همراه با انتقادهايي گاه شديد خواستار آن شدند كه بريتانيا هر چه زودتر به طور رسمي اتحاديه را ترك كند. اما پس از آن بدبيني‌ها شدت كمتري گرفت و اتحاديه اروپا نيز از اصرار به خروج فوري بريتانيا دست برداشت.

 
ضربه سخت برگزيت

ژاپن در شرايطي نسبت به خروج شركت‌هايش از بريتانيا هشدار داده كه ترزا مي، نخست‌وزير اين كشور گفته گرچه تاثيرات مخرب برگزيت به ‌شدتي كه احتمال مي‌رفت نيست اما دوره سختي در راه است.

نخست‌وزير بريتانيا در نخستين مصاحبه‌اش از زمان انتخاب به عنوان نخست‌وزير بريتانيا تاكيد كرده گفت‌وگوهاي رسمي با اتحاديه اروپا تا 2017 شروع نمي‌شود اما روند اين مذاكرات نيز خيلي طولاني نخواهد بود. به گفته تحليلگران، رأي مردم بريتانيا به برگزيت ضمن به هم ريختن مناسبات لندن با بروكسل، فضايي از ترديد و عدم اطمينان را نسبت به سياست‌هاي آتي دولت بريتانيا در حوزه‌هاي مختلف ازجمله در حوزه اقتصادي ايجاد كرده است.

در همين حال رسانه‌هاي خبري گزارش داده‌اند كه هزاران نفر از معترضان بريتانيايي با شعار«راهپيمايي براي اروپا» در لندن و ساير شهرهاي اين كشور دست به تظاهرات اعتراضي زده‌اند. به گزارش دويچه وله حدود دو هزار معترض با پلاكاردهايي كه رويشان نوشته شده بود «برگزيت را متوقف كنيد» و «ما به اتحاديه اروپا نياز داريم» خواستار توقف ماده ۵۰ شدند كه براساس آن بايد روند خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا صورت گيرد. پارلمان بريتانيا قرار است دوشنبه (امروز) مناظره‌يي را آغاز كند كه به بررسي برگزاري دومين رفراندوم اتحاديه اروپا مي‌پردازد؛ اقدامي كه پس از امضاي طوماري با بيش از چهار ميليون امضا صورت مي‌گيرد. امضاكنندگان اين طومار پيش از برگزاري رفراندوم ژوئن سال جاري ميلادي گفته بودند كه اگر كمتر از ۶۰ درصد راي به نفع برگزيت با حضور كمتر از ۷۵درصدي شركت‌كنندگان جمع‌آوري شود بايد رفراندوم ديگري برگزار شود و رفراندوم اول نشان داد كه تنها ۵۲ درصد در آن شركت كردند و ۷۲درصد هم در اين رفراندوم حضور داشتند. دولت بريتانيا پيش‌تر گفته بود به دنبال برگزاري رفراندوم ديگري نيست و به راي‌دهندگان احترام مي‌گذارد.

- روزنامه تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها