کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شبكه‌های مجازی سرورهايشان را به ايران نمی‌آورند


کد خبر : ۲۶۸۲۶چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲:۲۲۱۱۷۷ بازدید

شبكه‌های مجازی خارجی مي‌توانند در كشور فعاليت كنند به شرط اينكه سرورهايشان در داخل كشور باشد، اين صحبت‌های وزير ارتباطات است كه ...
شبكه‌های مجازی سرورهايشان را به ايران نمی‌آورندشبكه‌های مجازی سرورهايشان را به ايران نمی‌آورند

شبكه‌های مجازی خارجی مي‌توانند در كشور فعاليت كنند به شرط اينكه سرورهايشان در داخل كشور باشد، اين صحبت‌های وزير ارتباطات است كه معتقد است اين شبكه‌ها بايد با انتقال سرورهايشان به كشور ايران بتوانند در ايران نيز فعاليت داشته باشند، مساله‌يي كه براي اپليكيشن پرطرفدار تلگرام نيز مطرح شد و با اين صحبت كه تلگرام مي‌خواهد سرورهايش را به ايران بياورد نه تنها باعث تكذيب از سوي مديران اين اپليكيشن پرطرفدار شد بلكه كار را به جايي رساند تا كميته تعيين مصاديق عنوان كند كه تلگرام بايد به خواسته ايران عمل كند و سرورهايش را به ايران منتقل كند در غير اين صورت سرنوشتي همانند ديگر اپليكيشن‌ها پيدا مي‌كند و فيلتر مي‌شود، هرچند كه تاكنون تلگرام فيلتر نشده است و طبق آمار ارائه شده جهاني كاربران ايراني بيشترين مصرف‌كننده اين برنامه موبايلي هستند.

به نظر مي‌رسد كه نه تنها تلگرام بلكه هيچ شبكه مجازي اين قصد را ندارد كه سرورهايشان را به ايران منتقل كنند با توجه به اين موضوع مي‌توان اين مساله را بررسي كرد در صورتي كه تصميم بر اين شد كه تلگرام يا ديگر شبكه‌هاي مجازي دنيا سرورهاي خودشان را به ايران منتقل كنند آيا ازنظر فني و تخصصي ايران مي‌تواند جوابگوي اين مساله باشد، مساله‌يي كه خيلي از كارشناس‌ها و مسوولان با ترديد به آن نگاه مي‌كنند و معتقدند كه سرورهاي داخلي در ايران نمي‌تواند اين حجم از اطلاعات را ميزباني كند و اين در حالي است كه بسياري از سايت‌ها و فعالان داخلي نيز سرورهاي خودشان را در كشورهاي ديگر انتخاب كرده‌اند چرا كه معتقدند سرورهاي ايراني بسيار با مشكل و اختلال مواجه است.

در اين خصوص مسعود فاتح كارشناس ارشد ارتباطات به تعادل گفت: ‌در يك بازه زماني وزارت ارشاد به سايت‌هاي مجوزدار اين توصيه را كرد كه سرورهاي خود را به داخل كشور منتقل كنند تا محتواي توليد شده بر روي اين سايت‌ها در خارج از كشور نباشد.

وي افزود: ‌در همين راستا برخي از سايت‌هاي خبري با هزينه‌هاي ميليوني اقدام به انتقال سرورهاي خود از اروپا به ايران كردند و يكي از ديتاسنترهاي داخلي را به عنوان ميزبان خود انتخاب كردند. وي تصريح كرد: به عنوان مثال ما يك سايت خبري را از يك كشور اروپايي با هزينه بسيار زياد به ايران منتقل كرديم و يك شركت فني در مرحله اول به عنوان پشتيبان عهده‌دار براي انتقال سرور است و هزينه‌يي را براي اين انتقال دريافت مي‌كند.

وي تصريح كرد: ‌با انتقال سرور به داخل و هزينه‌هاي چند برابري نه تنها خدمت‌رساني بهتر نشد بلكه بسياري از مزيت‌ها را نيز از دست داديم به عنوان مثال در ميزباني سرورها در خارج از كشور هزينه پهناي باند رايگان است و سايت يا شركت دريافت‌كننده خدمت هيچ هزينه‌يي بابت پهناي باند پرداخت نمي‌كند حال اينكه در ايران بايد پهناي باند خريداري شود و رايگان نيست، هرچند كه طي سال‌هاي اخير با ايجاد شبكه ملي اطلاعات اين هزينه تاحدودي كاهش پيدا مي‌كند. وي با اشاره به اينكه در اين مدت بسيار مشكل قطعي و كندي اينترنت داشتيم، افزود: ديتاسنترهاي خارجي به صورت 24ساعته پشتيباني مي‌كنند و در صورت مشكل خود را موظف مي‌دانند تا مشكل را حل كنند حال اينكه در ايران و ديتاسنترهاي داخلي مشكل را به عهده ديگر شركت‌ها و نهاد‌هاي موازي مي‌اندازند و بيشتر مخابرات را مقصر اعلام مي‌كنند.

وي گفت: با وجود همه اين مشكلات و تحميل هزينه چند ميليوني دوباره ترجيح داديم كه سرور را به اروپا منتقل كنيم و‌هاست (ميزباني) ‌را ديگر در ايران نداشته باشيم چرا كه به غير از مشكلات متعدد و هزينه‌هاي بالا، ارتباط با كاربر را كه براي يك سايت بسيار مهم و اساسي را بدليل قطعي‌هاي پي در پي و كندي از دست مي‌داديم از اين رو دوباره سرور را به اروپا منتقل كرديم.

وي گفت: بسياري از شبكه‌هاي مجازي خارجي دنيا با كاربران چند ميليوني هيچگاه اين ريسك را نمي‌كنند كه سرورهاي خودشان را به ايران منتقل كنند، هرچند كه شركت ارتباطات زيرساخت با چهار اپراتور بين‌المللي به توافق رسيده است تا يك پاپ بين‌المللي را در چابهار راه‌اندازي كنند.

وي افزود: ‌با حضور اين پاپ بين‌المللي اطلاعات و محتوا در اصل به ايران نزديك‌تر است.

وي افزود: ‌طي صحبت‌هاي صورت گرفته، قرار است اين پاپ بين‌المللي تا پايان شهريور ماه در چابهار راه‌اندازي شود و شركت‌هاي خارجي و

ديتاسنترهاي خارجي ميزباني برخي از شبكه‌هاي مجازي و سايت‌ها را نيز برعهده بگيرند.

- روزنامه تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها