کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا گوشی‌های اپل جمع شدند ولی بلک‌بری و موتورولا نه؟


کد خبر : ۲۵۷۹۴پنجشنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳:۴۷۶۹۷۲ بازدید

بازار تلفن همراه در حالی شاهد تصمیمات یک شبه و لحظه‌ای بود که تنها یک برند زیر ذره بین مسئولان قرار گرفت و دیگر محصولات بازار تلفن ...
چرا گوشی‌های اپل جمع شدند ولی بلک‌بری و موتورولا نه؟چرا گوشی‌های اپل جمع شدند ولی بلک‌بری و موتورولا نه؟

بازار تلفن همراه در حالی شاهد تصمیمات یک شبه و لحظه‌ای بود که تنها یک برند زیر ذره بین مسئولان قرار گرفت و دیگر محصولات بازار تلفن همراه که حتی هم وطن سیب گاز زده آمریکایی هستند، مسئولان را آنچنان وسوسه نکردند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از میزان، در چند روز گذشته حواشی بسیاری در رابطه با واردات و فروش محصولات آیفون برند آمریکایی ایل در کشور منتشر شد که در میان صحبت از لغو ریجستر این تلفن‌های همراه به میان آمد، در سال‌های نه چندان دور هر زمان که به دنبال خدمات ندادن به تلفن همراه خاصی همچون تلفن‌های قاچاق بودند، پای ریجستر نشدن تلفن‌ها به میان می‌آمد که در چند سال اخیر این موضوع به حاشیه رفته است، اما به واسطه برخورد برخی مسئولین مبنی بر ریجستر نشدن و جمع آوری گوشی‌های آیفون از بازار که اکثر مردان نظام از تلفن همراه معروف آمریکایی استفاده می‌کنند، بازار تلفن همراه از لحاظ عرضه و تقاضا و قیمت بسیار دستخوش تغییر شده است.

بازار تلفن همراه کشور که علاقه بسیاری به تلفن‌های همراه آیفون نشان داده بود در حال حاضر با بی مهری شدیدی روبرو شده و میزان فروش این مجموعه از تلفن‌های همراه حدود ۶۰ درصد میزان فروش کاهش داشته که در کنار آن قیمت این محصولات با افزایش ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومانی همراه بوده است.

در پس این اتفاقات مقامات مسئول یکی دو شرکت که مدعی بودند نمایندگی اصلی برند اپل در ایران هستند با توقیف و پلمپ روبرو شدند که این کار بسیار درستی بود زیرا این شرکت‌ها ادعایی را مطرح کرده بودند که هیچگونه مدرک برای اثبات ارائه نکردند.

اما با وجود آنکه در حال حاضر لکی بر سیب گاز زده آمریکایی افتاده است، جای سؤال است که چرا تصمیمات یک شبه تنها برای اپل اتخاذ شده است، این تصمیمات در حالی اتخاذ شد که تنها برای یک روز به بازار ورود کرد و تاثیرات خود را بر بازار گذاشت و دیگر از آن خبری نیست، در حال حاضر با وجود آنکه یک روز قوانین اتخاذ شده در بازار اجرایی شد، اما بازار همچنان در شوک قرار دارد، این شوک تا جایی پیش رفته است که بیش از ۷۰ درصد تقاضای بازار محصولات آیفون به دیگر برندها منتقل شده و از سوی دیگر افرادی که به دنبال خرید دیگر محصولات این برند آمریکایی هستند در سردرگمی کامل به سر می‌برند.

همانطور که گفته شد، سؤال اصلی آن است که چرا مسئولان به دنبال سرو سامان دادن خدمات پس از فروش و واردات دیگر محصولات الکترونیک نیستند، به طور مثال برند بلک بری و موتورولا در ایران نمایندگی ندارند و هیچ مسئولی تا به امروز نسبت به این دو محصول آمریکایی و کانادایی واکنشی نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر برخی اخبار در یک هفته گذشته مبنی بر آن بود که از این پس تلفن‌های اپل در ایران ریجستر نخواهد شد، این خبر به تنهایی نیز بر بازار تاثیرگذار بوده است زیرا برخی افراد به بهانه ریجستر کردن تلفن آیفون ۱۰۰ هزار تومان بیش‌تر قیمت کالا از خریداران پول دریافت می‌کنند، این نکته نشان از آن دارد که مسئولان تصمیم یک شبه اتخاذ کرده و بعد از حواشی ایجاد شده برای آن به تفکر فرو رفته‌اند تا مطالعات کارشناسی انجام دهند، البته در هفته‌های گذشته شهرداری تهران با ادعای این موضوع که برای حل ترافیک خیابان ایران ۶ ماه کار مطالعاتی انجام داده است، بعد از ۷۲ ساعت از اجرای طرح ترافیکی با این طرح خداحافظی کرد.

در رابطه با ریجستر کردن تلفن همراه همچنان این موضوع دارای ابهاماتی است، از این موارد می‌توان به بار مسافر یا تلفن همراه یک مهمان خارجی در ایران اشاره کرد.
طبق قوانین هر مسافر می‌تواند یک تلفن همراه، دوربین و لپ تاپ به همراه داشته باشد، با این تفاسیر یک فرد که به خارج از کشور سفر کرده است می‌تواند برای استفاده شخصی تلفن همراهی خریداری کند و آن را به کشور بیاورد که اگر مباحث ریجستری مطرح باشد، دردسرهای این صاحب کالا شروع خواهد شد، همچنین در شرایط فعلی که در پسابرجام قرار داریم، هیئت‌های تجاری بسیاری به کشور وارد می‌شوند که تعداد بسیاری از آن‌ها از تلفن همراه آیفون استفاده می‌کنند و اگر ریجستری در کشور شرایط جدیدی به خود بگیرد، فعالان اقتصادی و هیئت‌های تجاری عملاً در طول سفر در ایران امکان استفاده از تلفن همراه خود را ندارند.

یک خانم جوان که برای خرید به بازار تلفن همراه آمده، به میزان گفت: با توجه به اتفاقات اخیر قیمت انواع تلفن همراه نسبت به یک هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته است و این موضوع عاملی شده تا خرید خود را به تعویق بیاندازم و از سوی دیگر بازار به سمتی حرکت کرده که بیشتر تقاضای اپل از سوی دیگر برندها پاسخ داده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار خرید تلفن همراه اپل به دنبال خرید لپ تاپ‌های اپل هستم که به واسطه نوسان در بازار ترسی نسبت به خرید دیگر محصولات این برند آمریکایی در بنده ایجاد شده است.

در این رابطه محمد مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در گفت و گو با میزان اظهار کرد: در حالی که طبق اعلام رئیس اتحادیه تلفن همراه و صوت و تصویر ۹۵ درصد تلفن همراه از طریق قاچاق تأمین می‌شود، تنها بر روی گوشی‌های اپل دست گذاشته شد و در زمان اعلام طرح پیش بینی می‌شد از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری برای مصرف کنندگان آیفون مشکلاتی ایجاد شود، که در حال حاضر برخی افراد سودجو به نام ریجستری مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار تومان از خریداران دریافت می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه تصمیماتی در رابطه با بازارتلفن همراه در چند روز گذشته اتخاذ شد که بعد از اجرا و انتشار حواشی آن به فکر کارشناسی طرح افتاده‌اند.

میرمهدی در پاسخ به این سؤال که چرا قرعه به نام اپل افتاده است، گفت: در ظاهر قرعه به نام اپل خورده است که به نظر می‌آید این اتفاق به دلیل آن است که اپل در ایران به عنوان یک کالای لوکس و تجملاتی شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه با اتفاقات اخیر تقاضای بازار اپل به سمت بازار سامسونگ حرکت کرده است، یادآور شد: هیچ دستگاهی بدون ریجستری به ایران وارد نخواهد شد.
با تمام این تفاسیر همچنان جای سؤال است که چرا در ابتدای اجرای این طرح قرعه فقط به نام اپل خورده است، جالب اینجاست که این سیب آمریکایی در دست بسیاری از وزرا دیده می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها