کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت دلار آزاد در دامنه‌ای محدود نوسان کرد


کد خبر : ۲۵۶۸۸سه شنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۵۱۸۸۳ بازدید

روز دوشنبه، معامله‌گران در دو نیمه روز در دو موقعیت متفاوت گرفتند تا در دامنه‌ای محدود کسب سود کنند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی ...

روز دوشنبه، معامله‌گران در دو نیمه روز در دو موقعیت متفاوت گرفتند تا در دامنه‌ای محدود کسب سود کنند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی تا قیمت 3 هزار و 510 تومان پایین رفت، اما در نهایت با قیمت 3 هزار و 522 تومان به کار خود پایان داد. قیمت نهایی دوشنبه 2 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. از گفته‌های فعالان در رابطه با نوسان روز گذشته می‌توان به دو سناریو رسید.

از نظر برخی فعالان، فروش ارز در سقف و خرید در کف قیمتی زمینه‌ساز نوسانات دلار در روز دوشنبه بود. ولی سناریوی دوم، افزایش حجم ارز موجود در بازار با عرضه بازارساز در ساعات ابتدایی روز و خریدهای ارزی سکه‌بازان در نیمه دوم روز بود. روز دوشنبه، برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان رسید. افت بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود آن به محدوده هزار و 310 دلار عامل اصلی افت سکه در بازار داخلی بود. البته برخی فعالان اعتقاد داشتند که خریدهای ارزی سکه‌بازان تا حدی مانع از افت بیشتر سکه شد. سکه در سومین روز هفته تا قیمت یک میلیون و 83 هزار تومان نیز پایین رفته بود.


نیمه کاهشی

در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 515 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، در ساعات غیررسمی بازار در روز یکشنبه و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، معامله‌گران ارزی با قدرت بیشتری در موقعیت فروشنده وارد بازار شدند و با تزریق ارز، قیمت را در مسیر کاهشی قرار دادند. به گفته یکی از بازیگران بازار، معامله‌گران ارزی روز یکشنبه با رسیدن قیمت به 3 هزار و 520 تومان احساس کردند که قیمت به سقف رسیده است، در نتیجه ترجیح دادند بیشتر به فروش ارز بپردازند. این روند کاهشی تا ساعت یک بعدازظهر روز دوشنبه ادامه یافت تا اینکه قیمت به نقطه 3 هزار و 510 تومان رسید.


نیمه افزایشی

پس از رسیدن قیمت دلار به 3 هزار و 510 تومان، تعداد زیادی از معامله‌گران تصور کردند که قیمت به کف رسیده است. این موضوع موجب شد که خریدهای ارزی در بازار افزایش پیدا کند و قیمت به سرعت تا محدوده 3 هزار و 520 تومان رشد کند. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 522 تومان بود. رقمی که 2 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. به این ترتیب، روز دوشنبه، دلار در دامنه محدود 12 تومانی، 3 هزار و 510 تومان تا 3 هزار و 522 تومان نوسان کرد. برخی فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران سعی کردند در این دامنه نوسان‌گیری کنند. به گفته آنها، تصور این معامله‌گران آن است که در شرایط حاضر، نرخ‌های 3 هزار و 514 و 3 هزار و 510 تومان نقاط حمایتی دلار هستند. نقاط مقاومتی بازار نیز قیمت‌های 3 هزار و 520 تومان و 3 هزار و 524 تومان خواهند بود.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران به این نکته توجه دارند که حضور و عرضه بازارساز مانع از نوسانات سنگین می‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنند در دامنه‌ای محدود نوسان‌گیری کنند. روز گذشته، همسو با افزایش دلار در بازار آزاد، نرخ این ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز بالا رفت. در سومین روز هفته، قیمت دلار 16 ریال افزایش را تجربه کرد و به 3 هزار و 95 تومان و 6 ریال رسید.


سکه‌بازان عامل افزایش؟

در حالی که شمار زیادی از فعالان تغییرات قیمت روز دوشنبه را به نوسان‌گیری معامله‌گران نسبت دادند، عده دیگری آن را ناشی از عرضه بازارساز و خریدهای سکه‌بازان دانستند. به گفته این دسته، در ساعات ابتدایی روز دوشنبه عرضه بازارساز در بازار بالا بود و افزایش حجم ارز موجب شد که قیمت دلار افت بیشتری کند. با این حال، از اواسط روز، سکه‌بازان در موقعیت خریدار وارد بازار شدند تا قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به گفته فعالان، افت اونس در بازارهای جهانی موجب شد که سکه‌بازان برای جلوگیری از افت دارایی خود وارد بازار ارز شوند و با خرید دلار مانع افت سکه شوند.

قیمت دلار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها