کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پاسخ ترکیه به ساختگی بودن ماجرای کودتا


کد خبر : ۲۵۶۷۰دوشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۲۱۱۴۲ بازدید

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رد هرگونه ادعا مبنی بر ساختگی بودن کودتای 15 ژوئیه گفت: این ادعاها به همان اندازه خنده‌دار و بی‌اعتبار ...

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رد هرگونه ادعا مبنی بر ساختگی بودن کودتای 15 ژوئیه گفت: این ادعاها به همان اندازه خنده‌دار و بی‌اعتبار است که برخی ادعا می‌کنند حملات یازده سپتامبر به رهبری خود آمریکا بوده است.

کودتا ترکیه


ابراهیم کالی، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز با شرح کودتای 15 ژوئیه در ترکیه و وقایع آن روز نوشت: چندین هزار نفر از نظامیان برای اجرای عدالت از کار معلق شده یا برای انجام بازجویی‌ها بازداشت شدند. این اقدام در راستای تقویت دولت ترکیه و همچنین ایجاد شفافیت بیشتر انجام گرفته است. در حال حاضر دست کم 1200 نفر از آنها که براساس بازجویی‌ها متهم شناخته نشدند از زندان آزاد شدند. یک تیم 70 نفره از قضات مامور انجام تحقیقات درباره این پرونده است. در این میان برخی ادعا می‌کنند که کودتای 15 ژوئیه ساختگی بوده است، باید گفت که این ادعاها به همان اندازه بی‌اعتبار و خنده‌دار است که برخی ادعا می‌کنند حملات یازده سپتامبر توسط خود آمریکا رهبری شده است. براساس شواهد و قرائن به دست آمده از کودتاچیان فتح‌الله گولن به عنوان رهبر این کودتا شناخته شده است که آن را طراحی کرده و توسط طرفدارانش در ارتش اجرا کرده است.

وی نوشته است: در همین راستا لونت تورکان، یکی از کمک کنندگان به اجرای کودتا به ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه پس از بازداشت اعتراف کرده است که عضو گروه گولنیست است و دستورات را از مقامات عالی در این گروه گرفته است. بنا بر اعلام آکار، ژنرال‌هایی که کودتا را رهبری می‌کردند از ژنرال آکار خواسته‌اند که با فتح الله گولن گفت‌وگو کنند و امیدوار بودند که وی نیز به آنها بپیوندد. به طور کلی از سال 1980 گولنیست‌ها خود را به عنوان افراد تحصیل کرده صلح آمیز معرفی کردند اما همواره یک طرف تاریک داشته‌اند. آنها به داخل دستگاه‌های امنیتی و قضایی ترکیه نفوذ کرده و جایگاه خود را ارتقا داده‌اند. همچنین آنها به کارهای غیرقانونی پرداخته و به اسناد دولت دسترسی پیدا کردند. حتی این افراد مدارس و شرکت‌هایی را در سراسر آمریکا ایجاد کردند که متهم به فساد مالیاتی و نقض قوانین مهاجرتی و قوانین مالی شدند.

سخنگوی اردوغان عنوان داشته است: آمریکا باید فتح‌الله گولن را به عنوان یک شهروند ترکیه به آنکارا تحت معاهده موجود تحویل دهد تا مقامات این کشور بتوانند او را مورد مجازات قرار دهند. در حال حاضر ترکیه برخی اسناد قانونی را به مقامات آمریکایی ارسال کرده و قرار است شواهد بیشتری را که جمع آوری شده به این کشور تحویل دهد. آمریکا نباید این اجازه را به این مرد بدهد که از قوانین بهره‌برداری کند. ادعای فتح‌الله گولن مبنی بر اینکه هیچ اقدامی در این کودتا نداشته است غیرقابل قبول و بی‌اعتبار است.

وی افزوده است: برای هیچ کشوری محکومیت کودتا بدون انجام اقدام عملی علیه رهبر آن کودتا معنی نخواهد داشت. امروز مردم ترکیه بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر متحد شده‌اند، آنها به کودتای 15 ژوئیه پاسخ دادند و ثابت کردند که دموکراسی، آزادی و اجرای قانون غیرقابل مذاکره در ترکیه است. آنها در عین حال که برای کشته شدگان سوگواری می‌کنند و برای مداوای زخمی شدگان تلاش می‌کنند خواهان اجرای عدالت و بسته شدن همیشگی پرونده با تضمین اینکه دیگر چنین بحران‌هایی رخ ندهد، هستند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها