کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شغل‌های سخت را بهتر بشناسیم


کد خبر : ۲۵۵۳۲جمعه، ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱:۵۳۱۶۳۵ بازدید

برخی معتقدند سخت ‌بودن برخی مشاغل نیز باعث عدم‌ تمایل نیروی کار به این شغل‌ها شده است. شغل های دشواری که دستمزد آنها خیلی ...
شغل‌های سخت را بهتر بشناسیمشغل‌های سخت را بهتر بشناسیم

برخی معتقدند سخت ‌بودن برخی مشاغل نیز باعث عدم‌ تمایل نیروی کار به این شغل‌ها شده است. شغل های دشواری که دستمزد آنها خیلی کم است و فرد جویای کار رغبت نمی کند سراغ آنها برود، در اکثر موارد خالی است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، یکی از ملاک‌های خوب یا بد بودن هرشغل درآمد آن شغل است. میزان حقوق در هر شغل است که میزان رضایت‌مندی را مشخص می‌کند. در رتبه بندی‌های جهانی میزان متوسط درآمد در هر شغلی را هم ملاک خودش قرار می‌دهند.

اگر شغلی درآمد مطلوب داشته باشد رغبت افراد برای فعالیت در آن شغل بالاست. اما برخی مشاغل به دلیل داشتن شرایط سخت کاری و حقوق مزایای نامناسب بدون متقاضی هستند.

به راستی سخت‌ترین مشاغل رایج در ایران چیست؟

برخی  معتقدند سخت ‌بودن برخی مشاغل نیز باعث عدم‌ تمایل نیروی کار به این شغل‌ها شده است. شغل های دشواری که دستمزد آنها خیلی کم است و فرد جویای کار رغبت نمی کند سراغ آنها برود در اکثر موارد خالی است.

این جمله معروف است که سخت ترین کار در دنیا کار در معدن است. کارگرانی که در تونل‌ها و راهروهای سرپوشیده به استخراج می ‌پردازند یکی از سخت‌ترین مشاغل را دارند. کار استخراج شامل جدا کردن و منفجرکردن مواد از سطح کار، حمل مواد و عملیات مربوط به انفجار و انجام امور تأسیسات داخل معدن، حفر قنات، چاه فاضلاب، کار در مخازن سربسته و تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره به‌ نحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا بخار زیان‌ آور کوره باشد، جزو این بخش از مشاغل سخت به‌ حساب می‌ آیند.

برخی از کارگران معدن در ایران، علاوه بر شرایط سخت کاری، باید شرایط ویژه حقوق و دستمزد را نیز به مصایب شغلی خود اضافه کنند.  برخی کارگران در دو تا سه شیفت کاری به صورت مداوم در 15روز کار می کنند. در حالی که کار در اعماق زمین به دلیل آثار زیان‌ باری که در دراز مدت بر سلامتی کارگران می‌ گذارد طبق ماده 52 قانون کار نباید در روز از 6 ساعت و در هفته از 36ساعت تجاوز کند!

از دیگر مشاغل سخت می توان برخی شغل‌ های خدماتی در اماکنی نظیر اصطبل را نام برد. حمل و دفن زباله شهری، کار در کارگاه‌های دباغی و گندآبروها، کار مستمر در طویله و سالن ‌های پرورش طیور را هم می توان در این دسته قرار داد. دسته دیگر مشاغل سخت نیز شامل شغل‌هایی می شود که برای بدن آسیب‌ هایی را به همراه دارد.

 از دیگر کارهای سخت در ایران می‌توان به کار مستمر در فضای باز و ارتفاع بیش از 5 متر روی دکل، اتاقک‌ های متحرک، داربست و اسکلت‌ ها، کار مستمر روی خطوط و پست‌های انتقال برق با فشار 63 کیلووات به بالا، مشاغل شن‌پاشی، پخت آسفالت دستی، قیرپاشی، جوشکاری در داخل مخزن، کار مستمر با اشعه‌ های زیان‌آور مانند رادیو اکتیو اشاره کرد.

همچنین کار در محل‌هایی با فشار محیط بیش از حد طبیعی مانند غواصی، کار مستمر در محیط‌ هایی که با وجود رعایت ایمنی موجب بروز بیماری های گوشی می شود، سمپاشی باغ‌ ها، مزارع، اماکن پرورش دام و طیور، تولید و ترکیب سموم و حشره‌ کش‌ ها و کار با وسایل دارای ارتعاش زیان‌آور، جزو مشاغل سخت است که اتباع خارجی عموما در این بخش‌ ها مشغول به‌ کار هستند. طبق آیین‌ نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان‌ آور، کار در زندان‌ ها و ندامتگاه‌ ها که مستقیماً با زندانی در ارتباط است نیز جزو مشاغل سخت محسوب می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها