کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افرادی از گرانی یک شبه آیفون‌های انباری بار خود را می‌بندند


کد خبر : ۲۵۳۹۲دوشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۸۵۶۲۶ بازدید

خبر جمع‌آوری آیفون اگرچه در بازار چندان جدی گرفته نشد و برخی آن را محک زدن اپل برای تصمیم به حضور رسمی در ایران قلمداد ...
افرادی از گرانی یک شبه آیفون‌های انباری بار خود را می‌بندندافرادی از گرانی یک شبه آیفون‌های انباری بار خود را می‌بندند

خبر جمع‌آوری آیفون اگرچه در بازار چندان جدی گرفته نشد و برخی آن را محک زدن اپل برای تصمیم به حضور رسمی در ایران قلمداد کردند، اما فعالان بازار نسبت به افرادی که از گرانی یک شبه آیفون‌های انباری بار خود را می‌بندند، هشدار می‌دهند.

اخیرا مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از صدور ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های برند اپل از بازار در راستای اجرای رجیستری گوشی موبایل در کشور خبر داده است.

عباس نخعی با اعلام این خبر دو بار تاکید کرده که ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه برند اپل را به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم و در صورت عدم تأسیس نمایندگی این برند در کشور تا روز اجرای طرح رجیستری، تمام محصولات موبایل این برند از سطح بازار جمع‌آوری خواهد شد. امروز بار دیگر قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرده: با آغاز رجیستری، گوشی‌های آیفون که جدید وارد مدار مصرف می‌شوند سرویس‌دهی نخواهند شد مگر اینکه نمایندگی این برند در ایران تاسیس شود.

وی از ابلاغیه‌ای صحبت کرده که اصنافی که در ارتباط مستقیم با واحدهای صنفی عرضه کننده این محصول هستند از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. غلامحسین کریمی رئیس اتحادیه دستگاه مخابراتی در گفت‌وگو با فارس می گوید: احتمالا منظور این مقام مسئول تشریح برنامه اقدامات آینده بوده است.


واکنش خندان بازار به خبر جمع‌آوری آیفون

اما پیگیری ها از اهالی بازار گوشی موبایل درباره تبعات این خبر، نشان می‌دهد در نبود هیچ نوع ابلاغیه، فعالان بازار نیز از طریق رسانه در جریان قرار گرفته‌اند.

اولین واکنش آنها به این خبر مهم، همان تردید همیشگی نسبت به اجرای تصمیمات غیرمنتظره بوده است. یکی از فروشندگان گوشی موبایل می گوید: چنین طرح‌هایی هیچ وقت جواب نداده است و هیچ وقت دولت نتوانسته این کارها را اجرایی نداده است.

آنها این خبر را جدی نگرفته‌اند و لبخند نتوانسته بازار را تکان بدهد.


هشدار درباره تبعات جمع‌آوری آیفون/ افرادی از گرانی یک شبه آیفون‌های انباری بار خود را می بندند

اما کارشناس رسمی اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی درباره تبعات این اقدام هشدار داد. او می گوید: اگر روزی این طرح اجرا شود خیلی زود اشکالات آن مشخص می شود و طرح لغو خواهد شد؛ اما در این مدت کوتاه، بسیاری «بار خود را می بندند.»

میثم دادخواه توضیح می دهد: اگر روزی اعلام شود که گوشی موبایل آِیفون جدیدی در بازار نباید فروخته شود، واردکننده‌های غیر رسمی که احتمالا انبارهایشان از آیفون پر است، تمام گوشی های انبار را فعال می کنند و از 2 میلیون و 200 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 200 هزار تومان می فروشند و گوشی آیفون طی 20 روز تا یک ماه حداقل 700 تا 800 هزار تومان گران تر فروخته خواهد شد. زیرا اگر روزی چنین دستوری صادر شود درباره گوشی‌هایی است که پس از رجیستری فعال خواهند شد.


3suz97hgtkmbk7i5y7r2.jpg


شائبه‌های یک خبر/ چوب اخراج بر سر اپل برای اعطای نمایندگی

از سوی دیگر برخی به این اظهارات پرابهام و خبرساز، بدبین هستند و شائبه‌هایی با استناد به یک دلیل مطرح می شود. برخی از فعالان بازار معتقدند این اظهارات منتظر واکنش شرکت اپل بوده است. آنها می گویند: زمان زیادی از برجام می گذرد و این سوال که اپل سرانجام با بازار ایران چه خواهد کرد و چرا درباره نمایندگی ایران تصمیم گیری نمی کند؟ برای بسیاری سوال مهمی است.

در این رابطه رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی به فارس گفته: علاوه بر نمایندگی های غیرمستقیمی که اقدام به واردات گوشی های موبایل اپل می کنند، هم‌اکنون 4 تا 5 شرکت دیگر نیز در اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی برای درخواست مجوز واردات گوشی های اپل تشکیل پرونده داده‌اند که هنوز چیزی به اتحادیه ارائه نکرده‌اند.


گوشی های بدون نمایندگی مایکروسافت در حاشیه امن

منتقدان نسبت به شائبه خبر جمع‌آوری گوشی های آیفون برای طرح ادعای خود به نادیده گرفتن موضوع گوشی های مایکروسافت در ایران استناد می‌کنند. آنها می گویند در حالی که اعلام شده پیش از اجرای رجیستری در ایران، گوشی‌های فاقد نمایندگی جمع‌آوری خواهند شد اگر ایراد صرفا نبود نمایندگی است چرا اشاره ای به گوشی های برند مایکروسافت نشده و تنها از برند اپل خطاب قرار گرفته است در حالی که هر دو متعلق به یک کشور هستند.


اتحادیه: گوشی هایی که از نمایندگی غیرمستقیم وارد می شوند قاچاق نیستند

در نهایت شواهد نشان می دهد اجرای طرح رجیستری هنوز با ابهامات و پرسش های زیادی مطرح است و به تبع اجرای اقدامات وابسته به این طرح از ابهام خالی نیست.

رئیس اتحادیه دستگاه مخابراتی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که با روش فعلی برای مبارزه با قاچاق که از طریق غیر کارشناسان و غیر از اتحادیه پیگیری می‌شود، مخالف است و در موفقیت این طرح تردید دارد؟

کریمی تصریح کرد: اگر هدف مبارزه با قاچاق است گوشی هایی که از نمایندگی غیرمستقیم وارد می شوند به هیچ  وجه قاچاق نیستند و می توان IMEI (شماره سریال) آنها را ثبت کرد. بنابراین حذف یک برند از بازار غیر کارشناسی و غیر منطقی و بدترین روش ممکن برای مبارزه با قاچاق است.

- فارس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها