کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فریب مسافر در لحظه آخر


کد خبر : ۲۵۲۶۱جمعه، ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳:۴۷۴۷۰۷ بازدید

برای خرید تور یا بلیت سفرهای هوایی مطمئن، مراجعه به آژانس‌های معتبر دارای مجوز بند «الف» (برای خرید بلیت) و مجوز بند «ب» (برای خرید تور) بهترین ...

برای خرید تور یا بلیت سفرهای هوایی مطمئن، مراجعه به آژانس‌های معتبر دارای مجوز بند «الف» (برای خرید بلیت) و مجوز بند «ب» (برای خرید تور) بهترین شیوه است،

زیرا در آژانس‌های معتبر بین فروشنده و خریدار تور یا پرواز، قرارداد کتبی نوشته می‌شود که در آن همه جزییات سفر به‌طور دقیق و شفاف نوشته می‌شود و اگر این خدمات به مسافر ارائه نشود، مسافر می‌تواند با توجه به این قرارداد، موضوع را در شورای حل اختلاف صنف آژانس‌های گردشگری مطرح کند و حتی امکان ورود مرجع قضایی به مسئله وجود دارد و در برخی موارد، آژانس متخلف محکوم به پرداخت خسارت به مسافر شده است. 

شکایت‌های زیادی درباره تخلف تورها به‌ویژه تورهای لحظه آخری به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ارائه می‌شود که اگر قراردادی در میان نباشد، این انجمن نمی‌تواند حقوق مشتری را پیگیری کند. 

توصیه شورای حل اختلاف صنف آژانس‌های گردشگری و خدمات هوایی به مسافران این است که به پروازهای لحظه آخری، چارترها و به‌ویژه پیامک‌هایی که در این زمینه ارسال می‌شود اعتماد نکنند. به‌عنوان نمونه در پیامک تور لحظه آخری به شما گفته می‌شود در هتل ۵ ستاره اقامت خواهید داشت، شما نیز اطمینان می‌کنید و پول را می‌پردازید اما قرارداد ممهور به مهر آژانس میان شما و آژانس وجود ندارد. در چنین شرایطی که قرارداد ندارید و خدمات سفر مشخص نشده است، امکان دارد شما را به هتل ۲ستاره ببرند یا حتی اتفاق‌های بدتری رخ دهد. در این زمان هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید زیرا قرارداد ندارید؛ بنابراین شما فریب خورده‌اید. 

شاید اگر بدانید کسانی که آگهی‌های چارتر و تورهای لحظه آخری را ارسال می‌کنند آژانس ندارند بلکه واسطه و دلال هستند به آنها اعتماد نخواهید کرد. بنابراین بهترین کار برای اطمینان از صحت و سلامت پرواز و سفر، مراجعه به دفاتر گردشگری یا شرکت‌های هواپیمایی مجوزدار است. 

نکته دیگری که درباره پروازهای چارتر باید بدانید این است که بر اساس قانون، امکان لغو بلیت چارتری و استرداد هزینه‌های آن برای مسافران وجود ندارد و چارتردهنده این حق را برای خود محفوظ می‌داند که چه مسافر به سفر برود؛ چه نه، پول بلیت را برای خود نگه دارد اما در زمینه پروازهای برنامه‌ای اینگونه نیست؛ در این پروازها اگر مسافر از سفر منصرف شود می‌تواند با کسر جریمه، پول بلیت را پس بگیرد. البته اگر شرایط جوی یا مشکلات شرکت هواپیمایی و چارتردهنده مانع از پرواز شود شرایط متفاوت است. در این زمان هم شرکت هواپیمایی موظف است تاریخ مساعد دیگری را برای پرواز اعلام کند هم چارترگیرنده موظف است در زمان دیگری به مسافر خدمات ارائه کند اما اگر خود مسافر تمایل به تغییر و لغو سفر داشته باشد پول او پس داده نخواهد شد.

- مسیح‌الله صفا/عضو هیات‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها