کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عوامل اثرگذار بر رشد بازار سرمایه کدام‌اند؟


کد خبر : ۲۵۱۶۷سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۴۷۷۲۳ بازدید

یک کارشناس بازار سرمایه از عواملی که می‌توانند روزهای بهتری را تا پایان فصل تابستان برای بورس رقم‌بزنند، می‌گوید.

علی اسلامی‌بیدگلی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: عواملی هستند که می‌توانند کمک دهند انتظار روزهای بهتری برای تابستان امسال نسبت به فصل بهار داشته باشیم. از آنجا که مسوولان تعهد داده‌اند همراه با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی را کاهش دهند و در این زمینه هم، موفقیت‌های قابل توجهی را به دست آورده‌اند، انتظار می‌رود روزهای خوبی را در پیش داشته باشیم. با کاهش نرخ سود، انگیزه سرمایه‌گذاری در سایر بازارها افزایش پیدا می‌کند و مسلما نیت دولت برای کاهش نرخ سود نیز، ورود منابع به سمت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نظیر بازار سرمایه، بازار مسکن و سایر بازارهاست. 

رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی افزود: همچنین این مساله منجر به کاهش بهای تمام‌شده پول بانک‌ها و بنابراین کاهش نرخ سود تسهیلات می‌شود که در این صورت می‌توان انتظار داشت بهای تمام‌شده کالا در شرکت‌ها و بعد متعاقب آن درآمد بنگاه‌ها افزایش پیدا کند. بنابراین تداوم این روند نوید بسیار خوبی برای بازار، در ماه‌های آتی در بردارد.

او گفت: دولت این روزها نوید می‌دهد که در روزهای آتی سیاست‌های خود را برای یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام خواهد کرد. رفع برخی از ابهامات نظیر یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند منجر به حذف ریسک سیستماتیک شود . 

اسلامی‌بیدگلی ادامه داد: افزایش میزان صادرات نفتی به دو میلیون بشکه و بهبود قیمت‌ نفت در محدوده 50 دلار نیز، می‌تواند اوضاع مالی دولت را مساعد‌تر کند. البته نباید، این نکته را فراموش کنیم که این منابع احتمالا با تاخیر زمانی در محدوده پنج، شش‌ ماه وارد فرآیند اقتصاد خواهد شد اما مساله‌ای است که می‌تواند انتظار بهبود را افزایش ‌دهد.

البته او درباره تاثیر کاهش نرخ تسهیلات خاطرنشان کرد: بدیهی است که بنگاه‌‌هایی که تسهیلات قدیمی دریافت کرده‌‌اند باید تا سررسید قراردادهای خود تامل کنند یا اینکه احتمال کاهش نرخ تسهیلات سیلاب قبلی کم باشد. اگرچه می‌توانند تسهیلات جدید را با بهای تمام‌شده کمتری اخذ کنند که این مساله خود، منجر به کاهش می‌شود. ضمن اینکه  انتظار برای تداوم آن می‌تواند بهبود برای سال‌های آتی را پیش رو داشته باشد.

عمده‌ترین دلایلی که باعث افت بورس شدند کدامند؟
این کارشناس بازار سهام در رابطه با دلایل افت بورس در فصل بهار سال جاری به اقتصادنیوز گفت: دلایل متعددی در رابطه با اینکه بازار سرمایه در بهار سال 95 افت پیدا کرد، وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین مسائل مشکلات و محدودیت‌های مالی دولت است، تصور این بود که با توجه به بهبود قیمت نفت و روابط بین‌المللی، اوضاع مالی دولت در فاصله زمانی کوتاه‌تری بهبود نسبی پیدا کند که متاسفانه آنطور که انتظار می‌رفت این مساله صورت نگرفت. 

اسلامی‌بیدگلی گفت: مورد دوم، نرخ‌ سود بالای شبکه بانکی در سه ماه اول سال بود.کماکان که نرخ تورم کاهش پیدا کرده بود و به سمت تک‌رقمی شدن در حرکت بود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالای 20 درصد هم در شبکه پولی و هم در خرید اوراق بدهی وجود داشت، از این رو استقبال کمتری از ورود منابع به سمت بازار سرمایه صورت گرفت. 

او گفت: سومین علت، رشد بی‌رویه صنعت خودرو و بعد افت متعاقب آن بود که منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران در ابتدای سال جاری شد. از آنجا که عمده رشد بازار سرمایه در پسابرجام، در روزهای پایانی سال 94 مربوط به رشد صنعت خودرو بود و این بازار از این طریق در محدوده 15 درصد رشد کرده بود در سال جاری با افت قابل توجه شرکت‌های خودرویی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به کل بازار سرمایه مواجه شدیم چراکه این اتفاق را به کل بازار تعمیم می‌دادند که این مساله باعث شد حجم جریان نقدی ورودی به بازار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. 

اسلامی‌بیدگلی ادامه داد: چهارمین عاملی که در افت بازار تاثیرگذار بوده، محدودیت مالی بازیگران اصلی بازار سرمایه است. از آنجا که بخش عمده‌ای از منابع ورودی به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و بانک‌ها تامین می‌شد، بانک‌مرکزی بانک‌ها را از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه منع کرد. تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هم، دچار محدودیت‌های شدید مالی بوده و هستند، بنابراین اینها نه تنها منابع جدیدی را به بازار وارد نکردند بلکه در زمان رونق نسبی بازار اقدام به فروش مقدار قابل توجهی از سهام و سنگین‌تر کردن طرف عرضه در بازار کردند که این اتفاق در نهایت افت بازار را به همراه دشت. 

این فعال بازار سهام افزود: دلیل پنجم، عدم تحقق بودجه‌های پیش‌بینی شده سال 94 در شرکت‌ها، بهبود نیافتن فضای کلی اقتصاد و عدم پوشش بودجه‌های سه‌ماهه در شرکت‌هاست که به افت بازار در فصل بهار سال 95 منجر شده است. 

او گفت: عدم تحقق یکسان‌سازی نرخ ارز و بلاتکلیفی بسیاری از بنگاه‌ها که درآمدها یا هزینه‌های آنها وابسته به نرخ ارز بود از دیگر مشکلات موجود در بازار سرمایه است که منجر به ایجاد ابهاماتی شد که این ابهامات هم منجر به خروج منابع از بازار یا پیشگیری از ورود منابع جدید به بازار شد.

این کارشناس بازار سهام گفت: اگرچه می‌توان دلایل دیگری برای افت بورس در فصل بهار نام برد اما این موارد عمده دلایلی هستند که باعث افت شاخص در فصل بهار شدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها