کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال منتفی شدن قطع یارانه‌ها


کد خبر : ۲۴۹۱۲دوشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷:۰۹۲۴۵۹ بازدید

دولت در لایحه جدید برنامه ششم توسعه که روز گذشته تقدیم مجلس شد، پیشنهاد تغییر در بند‌هایی از بودجه سال 95 را ارائه داده است. همان‌طور که ...

دولت در لایحه جدید برنامه ششم توسعه که روز گذشته تقدیم مجلس شد، پیشنهاد تغییر در بند‌هایی از بودجه سال 95 را ارائه داده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پیشنهادات دولت برای تغییر در بند‌هایی از بودجه یکی مربوط به یارانه‌ها و دیگری مربوط به نرخ بنزین است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از آرمان، لایحه بودجه 95 یکی از پرحاشیه‌ترین لوایح چند سال اخیر بوده است. اختلاف نظرها میان دولت و مجلس نهم از امکان بررسی لایحه بودجه پیش از پایان سال آغاز شد و بعد به تکالیف سنگینی که نمایندگان در بودجه بر دوش دولت قرار دادند، رسید. اگرچه مواردی در بودجه پیشنهادی دولت از سوی نمایندگان تغییرات جزئی داشت، اما این تغییرات مربوط به کلیدی‌ترین و مهم‌ترین مسائل کشور بود، به طوری که می‌توان گفت اصل آنچه دولت در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه کرده بود با آنچه نمایندگان به تصویب رساندند تفاوت‌های اساسی دارد. سقف منابع بودجه عمومی دولت در مصوبه مجلس حدود ۱۰ درصد بیشتر از لایحه پیشنهادی دولت شد. البته لایحه پیشنهادی دولت در موارد متعددی از سوی نمایندگان مجلس حذف شد. تبصره یک بند د، تبصره شش بند ز، تبصره ۱۹ و تبصره ۲۰ از جمله مواردی بودند که در جریان بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان حذف شد.

مصوبات غیرمنطقی مجلس نهم

مجلس نهم طرح‌‍‌هایی را به تصویب رساند که اجرای آن توسط دولت بسیار مشکل است و برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند که شاید دولت روحانی در اثر اجرای این مصوبات با شکست روبه‌رو شود؛ تصمیماتی از جمله حذف ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر و بنزین چندنرخی که باری اضافی بر دوش دولت تلقی می‌شود. در حالی که بارها از سوی دولت و بسیاری از کارشناسان نسبت به خطرات بنزین چندنرخی هشدار داده شده بود، اما باز هم مجلس نهم کار خود را کرد و مصوباتی عجولانه را به تصویب رساند. بنزین چندنرخی چند بار مورد بررسی قرار گرفت و با مخالفت‌های فراوان روبه‌رو شد و سرانجام با وجود مخالفت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نمایندگان بنزین را برای سال جاری دو‌نرخی و با قیمت پایه سال ۹۴ تعیین کردند.

معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه دونرخی‌کردن بنزین، نوعی پسرفت و عقبگرد در تصمیم‌گیری درباره بنزین به شمار می‌رود، گفت: دو و چندنرخی‌کردن بنزین، سبب ایجاد شوک در بازار می‌شود. منصور معظمی درباره طرح مجلس برای چندنرخی‌کردن بنزین، افزود: هرگونه نرخ‌گذاری که سبب دو یا چندنرخی‌شدن بنزین شود، فسادآور بوده و باعث عدم نظارت کافی و نارضایتی مصرف‌کنندگان می‌شود. مصوبه دیگر مجلس که تعجب همه را برانگیخت قطع یارانه ۲۴ میلیون یارانه بگیر بود که برخی آن را غیرمنطقی خواندند. مجلس برای زودتر به اتمام رساندن بررسی بودجه ۹۵، قطع یارانه نقدی سه دهک پردرآمد که به گواه آمار ۲۴ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد و همچنین هزینه‌کرد درآمدهای حذف یارانه نقدی پردرآمدها را مشخص کرد. به گفته کارشناسان اقتصادی، دولت موظف است مصوباتی را که توسط مجلس ارائه می‌شود به اجرا برساند، اما این اقدام عواقب بدی داشته و نمی‌توانیم به آن خوش بین باشیم. دولت بعد از تصمیمات شتابزده نمایندگان مجلس نهم امیدوار است تا مجلس دهم دست به اصلاحاتی در برخی مصوبات زده تا کشور با مشکلات عمده مواجه نشود.

تاکید دولت بر تک‌نرخی‌شدن بنزین در برنامه ششم

روز گذشته عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه پیشنهاد تک نرخی شدن بنزین را ارائه کرده است. به گزارش ایرنا، غلامرضا کاتب اظهار داشت: دولت دو پیشنهاد در لایحه برنامه ششم توسعه برای اصلاح بودجه در بخش سوخت ارائه داده که هر دو پیشنهادی برای اصلاح تبصره ۱۴ قانون بودجه است. او با بیان اینکه پیشنهاد دولت به مانند گذشته تک نرخی بودن بنزین است، ادامه داد: این گونه آرامش در جامعه حفظ می‌شود به دلیل اینکه در تک نرخی بودن سوخت فسادی وجود ندارد، امیدواریم همکاران نماینده به این موضوع رأی دهند. این نماینده مجلس اضافه کرد: پیشنهاد دیگر دولت درباره ضوابط حذف سه دهک جامعه از دریافت یارانه است که از درآمد سالانه ۳۵ میلیون تومان برخوردار هستند به دلیل اینکه تاکنون در این بخش تنها از بخشی از اقشار نام برده شده و نکته دیگر اینکه در صورت دریافت یارانه نقدی از تیر ماه این موضوع به عنوان جرم محسوب می‌شود، بنابراین دولت پیشنهاد حذف تبصره ۱۴ را داده است.

کاتب خاطرنشان کرد: شناسایی اقشاری که در بودجه برای حذف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده‌اند و در این رابطه به جرم مرتکب شده اند، کار آسانی نیست و دولت برای حفظ اعتماد و رضایت مردم پیشنهاد حذف این تبصره را داده است. او با اشاره به اینکه بزرگ ترین چالش کشور رکود اقتصادی است، گفت: مجلس و دولت باید در این راستا تصمیماتی اتخاذ کنند که اقتصاد کشور از حالت رکودی خارج شود. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه توسط شورای نگهبان رد شده گفت: به دلیل اینکه تعداد مواد اضافه شده در لایحه برنامه ششم بیشتر از تعداد موادی است که دولت در لایحه گزارش داده بود، شورای نگهبان این لایحه را رد کرده است. این نماینده مجلس ادامه داد: دولت در لایحه مذکور ۵۰ ماده به مجلس ارائه کرده بود که در تصمیمات کمیسیون مشترک تلفیق ۷۰ ماده به آن اضافه شده است، به همین دلیل شورای نگهبان موضوع را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی و کلیات لایحه دولت دانست. کاتب افزود: بررسی این لایحه در دستور کار هفته جاری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. بر این اساس بنا شده تا بخش‌هایی که در لایحه دولت نبوده در صورت حذف مورد موافقت دولت قرار گیرد و در دستور کار مجلس می‌آید و شورای نگهبان نیز همراهی می‌کند تا بخش مذکور نهایی شود تا به سرعت لایحه احکام دائمی شدن و لایحه برنامه ششم مصوب شود و در روند اقتصادی کشور موثر باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها