کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فایرفاکس ، بدترین سیستم عامل موبایل


کد خبر : ۲۴۷۹جمعه، ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷:۲۰۲۱۸۶ بازدید

بزرگان دنیای فناوری بر این باورند که سیستم عامل شرکت موزیلا احتمالا با شکست بدی در بازار فعلی روبرو خواهد شد.

برای خوره های فناوری کمتر چیزی می تواند جذابیت ورود یک سیستم عامل موبایل جدید را به بازار داشته باشد. آنها با شوق و ذوق فراوان در مورد آن تحقیق می کنند و خوشحالند که OS جدید توانسته راهکارهای جدیدی را برای ارتباط پیش روی آنها قرار دهد. یکی از سیستم عامل های نوظهور که انتظار می رفت تحولی در بازار تلفن های هوشمند ارزان قیمت به وجود آورد، Firefox OS بود. محصولی که حاصل تلاش های مهندسان شرکت موزیلا است. سیستم عامل فایرفاکس می تواند فرصت مناسبی را فراهم آورد تا مدیران این شرکت بازارهای جدید را تجربه کنند. با این همه به نظر می رسد OS مورد نظر ما از مشکلات ریز و درشت زیادی رنج می برد. «اندی باکسال» یکی از نویسندگان مشهور دنیای فناوری که تخصصش تلفن های هوشمندت است، به مدت یک ماه تنها با ZTE Open کار کرده است؛ محصولی که OS فایرفاکس روی آن قرار دارد. او این تجربه را سخت و طاقت فرسا توصیف و اعلام کرده که کاربران نباید علاقه ای به کار کردن با این سیستم عامل تازه کار داشته باشند. مطلب پیش رویتان بخشی از تجربیات او از زبان خودش است که در یکی از سایت های معتبر دنیای فناوری منتشر شده است.

نابرده رنج، گنج میسر نمی شود

این موضوع عجیبی نیست، مخصوصا اینکه من کار کردن با تلفن های هوشمند را دوست دارم. ماه گذشته یک عدد ZTE Open تهیه کردم و آماده شدم تا با جدیدترین سیستم عامل ابزار هوشمند، Firefox OS کار کنم. متاسفانه کارکردن با این محصول نه تنها لذتبخش نبود، بلکه یکی از بدترین تجربیات من را رقم زد. Open محصول شرکت چینی ZTE و یکی از نخستین محصولاتی است که به سیستم عامل فایرفاکس مجهز شده است. سیستم عاملی که انتظار می رود جایگزین مناسبی برای اندروید باشد. این OS را اپراتوری همچون Telefonica حمایت کرده و شرکت های ال جی، آلکاتل و ZTE وظیفه ساخت تلفن های مخصوص و بسیار ارزانقیمت آن را برعهده دارند. 

 

a1jg8qns98x81cvwr36c.jpg


کپی برابر اصل اندروید

باید اعتراف کنم که در مورد تجربه من نباید تنها سازندگان سیستم عامل را سرزنش کرد. ZTE و تلفن ضعیفش هم مزید بر علت شدند تا دیگر علاقه ای به کار کردن روی مشکل تلفن های هوشمند نداشته باشم! از نظر ظاهری همانطور که انتظار می رفت Firefox OS شباهت بسیاری به اندروید دارد. یک صفحه اصلی (Home Screen) که می توانید به راحتی به شماره گیر، ایمیل و پیامک هایتان دسترسی داشته باشید. با کشیدن صفحه به سمت چپ به برنامه های کاربردی دسترسی خواهید داشت و با کشیدن صفحه به سمت راست هم به صفحه جستجو. این دقیقا قلب سیستم عامل است زیرا می توانید برنامه های موجود را جستجو کنید؛ اگر چه مشکل اینجاست که نمی توان به آنها برنامه کاربردی یا اپلیکیشن گفت، زیرا این سیستم براساس HTML5 نوشته شده که یک زبان برنامه نویسی مخصوص وب است. این بدان معناست که تمامی برنامه ها در اصل Web app هستند. این خود نخستین دلیل برای گیج شدن ذهن کاربران است.

خبری از آگاه سازی نیست

اضافه کردنفهرست شماره ها بسیار راحت بود؛ البته اگر آن را در سیم کارت قبلی یا فیس بوک ذخیره کرده باشید، در غیر اینصورت چنین امکانی از شما گرفته می شد.در مورد ایمیل شما به سرویس های جی میل، یاهو و ... دسترسی دارید. البته یک گزینه اکانت های IMAP (یکی از پروتکل های وب برای انتقالات چند رسانه ای) وجود داشت؛ هر چند به شخصه هر بار که تلاش کردم، راه به جایی نبردم. البته گوگل را هم جستجو کردم و چیزی پیدا نکردم و در انتها عطای آن را به لقایش بخشیدم و اما در بخش برنامه های کاربردی. توییتر نخستین برنامه من و البته آخرین شان بود. نه به این علت که بی خیال نصب هر روز برنامه ها شده بودم بلکه برعکس؛ اتفاقا نصب هر روز برنامه باعث می شد برنامه کمتر کرش کرده و از کار بیفتد.

توییتر روی فایر فاکس بسیار شبیه نسخه اندرویدبود؛ البته نسخه کندتر و اعصاب خردکن تر آن. وقتی برنامه را نصب کردم در وسط یک مکالمه بودم و انتظار داشتم پس از اتمام نصب گوشی مرا از نصب آن آگاه کند؛ اما فایرفاکس از سیستم آگاه سازی (notifications) استفاده نمی کرد! به همین خاطر مجبور شدم هر بار خودم به صورت دستی آن را چک کنم و اینگونه الگو نصب/ پاک کردن آغاز شد.

مشکل همچنان پابرجاست

توییتر تجربه بدی را برای من رقم زد به همین دلیل نصب برنامه های دیگر را در برنامه ام قرار دادم. بازی های موجود برای فایرفاکس به شدت بد بودند و در نهایت توانستم در میان تمامی آنها Cut the Rope را پیدا کنم. سخت افزار ZTE Open بسیار سطح پایین بود. می توانیدحدسبزنیدکه پردازنده تکهسته ای به همراه رم 256 مگابایتی می تواند چه نتیجه ای را دربر داشته باشد؛ اگرچه برعکس انتظارم، بازی به راحتی اجرا شد و توانستم از انجام دادنش لذت ببرم. اینگونه شدکه تصمیم گرفتم که در نیمه راه ناامیدنشده و مدت یک ماه با این سیستم عامل کار کنم.

هر چه زمان جلوتر می رفت، کار با این محصول هم سخت تر می شد. من امیدوار بودم مشکلات با نصب فایرفاکس 1.1 حل شود. سازندگان گفته بودند بسیاری از مشکلات در این نسخه حل شده و از همه مهمتر اینکه سیستم آگاه سازی به تلفن هوشمند من اضافه می شد. با وجود این، پس از کمی گشت و گذار فهمیدم که زمان به ارتقا رساندن بر عهده شرکت های سخت افزاری گذاشته شده و ZTE هم زمان مشخصی را برای آن تعیین نکرده بود. این به روز رسانی ها دقیقا به مانند به روز رسانی های اندروید زجرآور بود و همین تجربه برای منکافی بود تا شاید برای همیشه قید کار کردن با تلفن های هوشمندم را بزنم!

درست است که این سیستم عامل برای بازارهای کوچک و ارزان ساخته شده؛ اما این دلیل نمی شود که کار کردن با آن تا این اندازه اعصاب خردکن باشد. اگر قرار باشد من از یک تلفن همراه ارزان قیمت استفاده کنم، ترجیح می دهم بار دیگر دست به دامان نوکیا 3310 شوم. در حال حاضر بازار به سمت تلفن های هوشمند ارزان قیمت همچون MotoG حرکت می کند و فایرفاکس باید در نسخه های بعدی یک تحول اساسی را انجام دهد. در غیر اینصورت آنها هیچ وقت نمی توانند به میدان مبارزه بازگردند.

- سیستم عامل فایرفاکس از برنامه نقش نوکیا به عنوان نقشه اصلی خود استفاده می کند. متاسفانه در این نسخه خبری از هدایت سریع و turn-by-turn navigation نیست. مشکل دیگر عدم قابلیت تصحیح سازی پیامک است که برای یک تلفن هوشمند سال 2013 دست کمی از فاجعه ندارد.

- یکی از بزرگترین مشکلات اندی باکسال پیدا کردن والپیپرهای قابل دسترس در ZTE Open بود. به گفته او، این کار نیازمند یاد گرفتن مهارت های جدید بود! «زمانی که می خواستیدگزینه مورد نظر را انتخاب کنید، فهرست همچنان حرکت می کرد در نتیجه من ترجیح دادم تا والپیپر را از بلوتوث به موبایل منتقل کنم.»

- Firefox OS یک سیستم عامل کدباز است که موزیلا آن را توسعه داده و درصدد است از برنامه های مبتنی بر HTML5 استفاده کند و نه API های مبتنی بر بستر محل (local platform)، در سیستم عامل Firefox OS ایده این است که تمام برنامه های در دسترس کاربر که روی تلفن اجرا می شوند یک برنامه وبی باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها