کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران در جایگاه سومین تولیدکننده گاز جهان قرار گرفت


کد خبر : ۲۴۵۹۸شنبه، ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۱:۳۶۱۳۲۱ بازدید

مطابق تازه‌ترین آمار از میزان تولید گاز در جهان، ایران با پشت سر گذاشتن قطر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. آمریکا و روسیه با فاصله زیاد از دیگر ...
ایران در جایگاه سومین تولیدکننده گاز جهان قرار گرفتایران در جایگاه سومین تولیدکننده گاز جهان قرار گرفت

مطابق تازه‌ترین آمار از میزان تولید گاز در جهان، ایران با پشت سر گذاشتن قطر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. آمریکا و روسیه با فاصله زیاد از دیگر کشورها در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

 

میزان تولید گاز در ایران سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن نزدیک به ۶ درصد افزایش یافت و از مرز ۱۹۲ میلیارد مترمکعب گذشت.

به این ترتیب ایران در سال 2015 موقعیت خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی گاز تثبیت کرد و جای قطر، سومین تولیدکننده گاز جهان در 2014 را گرفت.

ایالات متحده آمریکا، روسیه، ایران، قطر و کانادا پنج تولیدکننده مهم گاز دنیا محسوب می‌شوند اما دو کشور نخست، به ویژه آمریکا در موقعیتی قرار دارد که بی‌رقیب به نظر می‌رسد.

تولید گاز آمریکا 4 برابر ایران

آمریکا در سال گذشته اندکی بیش از ۷۶۷ میلیارد متر مکعب، نزدیک به ۴ برابر ایران گاز تولید کرد و روسیه با کمی بیش از ۵۷۳ میلیارد متر مکعب در جایگاه دوم قرار گرفت.
خبرگزاری دولتی ایرنا، جمعه چهارم تیرماه به نقل از گزارش «مرور آمار انرژی جهان ۲۰۱۶»، که توسط کارشناسان شرکت بریتیش پترولیوم تهیه شده، میزان تولید گاز قطر در سال گذشته را ۱۸۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

پیشی گرفتن ایران از قطر از آن جهت اهمیت دارد که دو کشور بخشی از گاز خود را از میدان‌های مشترک در خلیج فارس استخراج می‌کنند.

به گفته‌ی مدیران وزارت نفت دولت یازدهم میزان تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 94 نسبت به سال 91 پنجاه درصد افزایش داشته است. پس از پارس جنوبی، مهمترین میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران در غرب رود کارون و در مرز عراق قرار دارند.

میدان‌های مشترک نفت و گاز

در سال‌های گذشته گرچه عراق با یاری شرکت‌های بزرگ غربی و چینی هر سال استخراج نفت و گاز از میدان‌های مشترک را افزایش می‌داد کارها در ایران به کندی پیش می‌رفت.
میدان نفتی آزادگان یکی از میدان‌های مشترک با عراق است که دولت محمود احمدی‌نژاد سال ۸۸ کار اکتشاف و استخراج در آن را به شرکت ملی نفت چین (CNPCI) سپرد.
دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود در صنایع بالادستی نفت و گاز را بهره‌برداری از میدان‌های مشترک اعلام کرد و در پی آن پس از چند بار تذکر و اخطار، اردیبهشت ۹۳ به همکاری با پیمانکار چینی خاتمه داد.

شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) دهم اردیبهشت ۹۳ از قول وزیر نفت نوشت: «با توجه به اینکه شرکت چینی "سی‌ان‌پی‌سی‌آی" از برنامه زمانبندی برای توسعه میدان آزادگان جنوبی بسیار عقب و از نظر ما غیر ممکن بود که به تعهدهای خود در این میدان بتوانند عمل کنند، از توسعه این میدان مشترک نفتی کنار گذاشته شد.»

بیژن نامدار زنگنه در روزهای پایانی بهمن ماه ۹۲ نیز عملکرد پیمانکار چینی را نامطلوب ارزیابی کرده و گفته بود آخرین اخطارهای لازم برای "خلع ید" به این پیمانکار داده شده است.

چشم‌انداز افزایش تولید گاز

در دولت قبل، به ویژه پس از تشدید تحریم‌ها بسیاری از پروژه‌های مهم نفت و گاز به شرکت‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران و پیمانکاران چینی واگذار شده بود.
سایت خبری صبح‌نیوز، نزدیک به سپاه پاسداران، آذر ماه ۹۲ به نقل از یکی از فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا گزارش داد که دولت حسن روحانی کنار گذاشتن پیمانکاران سپاه از پروژه‌های نفت و گاز و طرح‌های عمرانی را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، وزیر نفت می‌گوید میزان تولید نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون از روزانه ٧٠ هزار بشکه در آغاز به کار دولت یازدهم، به ٢٠٠ هزار بشکه در روز در خرداد ماه امسال رسیده است.

در ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شدت گرفته بود صادرات نفت کمتر از نصف شد و به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.
سه سال پیش کل تولید نفت ایران دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود. به گفته‌ی زنگنه این میزان در خرداد ماه امسال از مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه فراتر رفته است.
وزیر نفت ابراز امیدواری می‌کند با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها