مقایسه گزارشهای آماری و تحلیلی از میزان لغو پیامکهای تبلیغاتی و وضعیت مشترکان اپراتورهای مختلف، شاخص خوبی جهت ارزیابی اپراتورها در زمینه احترام به حقوق مشترکان موبایل است.
فروردین ماه سال جاری در راستای ساماندهی خدمات ارزش افزوده و تبلیغاتی مبتنی بر پیامک، سامانه 800 توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی شد.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این سامانه گفت: با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزههای مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری و به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، روشهای ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر کرد.
صادق عباسی شاهکوه افزود: روش فعالسازی و غیر فعالسازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی 800 یا شمارهگیری #800* میتوانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال بر روی سیمکارت خود و روش غیر فعالسازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار میتوانند این خدمات را غیرفعال کنند.
پیش از راهاندازی این سامانه جامع، اعتراضات بسیاری در ارتباط با تخطی اپراتورهای موبایل از در فضاهای مختلف اجتماعی شنیده میشد.
از آن جهت که نظارت دقیق و مشخصی پیرامون فعالیت اپراتورها در حوزه فعالسازی یا غیرفعالسازی پیامکهای تبلیغاتی نبود، بسیار اتفاق میافتاد که علیرغم نارضایتی مشترکان موبایل و ارسال گزارشهای لغو سرویس، باز هم برای آنها پیامک تبلیغاتی و ارزش افزوده (پیامکهایی که از مشترک پول دریافت میکنند) ارسال میشد.
علاوه بر این بارها درباره سرشمارههای تبلیغاتی مزاحم، در شبکههای اجتماعی اطلاعرسانی میشد اما برخوردی نسبت به آنها صورت نمیگرفت و کاسه صبر مشترکان سر آمده بود.
بارها اتفاق افتاده بود که مشترکان برخلاف هیچ گونه استفادهای از موبایل، شارژشان صفر یا صورتحساب پایان دورهشان نجومی میشد اما ظاهرا قرار است از این پس شاهد چنین اتفاقهایی نباشیم.
از طرفی، هر اپراتوری سرشماره مستقل و مربوط به خود را برای لغو پیامکهای تبلیغاتی در نظر گرفته بود که مدیریت آن نیز با خود اپراتور بود؛ اما اکنون سامانه 800 به صورت یکپارچه و تجمیعی ارائه شده است.
روز گذشته و همزمان با گذشت دو ماه از فعالیت این سامانه یکپارچه، سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری آمار جالبی در ارتباط با لغو سرویسهای ارزش افزوده و پیامکی ارائه کرد.
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به آخرین اطلاعات دریافتی در این حوزه اظهار کرد: طبق آخرین آمار و پس از اطلاعرسانی صورت گرفته، از سوی اپراتور اول یک میلیون و 57 هزار سرویس و سه میلیون و 372 هزار و 776 پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
وی عنوان کرد: در اپراتور دوم نیز تعداد سرویسهای لغو شده 10 میلیون و 533 هزار و 455 مورد و پیامکهای تبلیغاتی لغو شده 5 میلیون و 390 هزار و 613 مورد بوده است.
او افزود: در اپراتور سوم هم ارسال 38 هزار سرویس و 48 هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
به گزارش تسنیم، آمارهای تحلیلی وزارت ICT از وضعیت ارتباطات در کشور تا پایان سال گذشته نشان میدهد که همراه اول 43 میلیون و 485 هزار و 71، ایرانسل 30 میلیون و 546 هزار 140 و رایتل دو میلیون و 51 هزار و 763 مشترک فعال داشتهاند.
با در نظر گرفتن این آمار و ضریب نفوذ 55.2 درصدی همراه اول، 38.78 درصدی ایرانسل و 2.6 رایتل در کنار گزارش ارائه شده از سوی رگولاتوری میتوان به بیشترین ناراضیان پیامکهای تبلیغاتی در اپراتورها رسید.
با مقایسه آمارهای ارائه شده متوجه میشویم که 7.76 درصد از مشترکان همراه اول، 17.65 درصد از مشترکان ایرانسل و 2.34 درصد از مشترکان رایتل نسبت به قطع سرویس پیامکی اقدام کردهاند.
سهم بازار (فراوانی) همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب 57، 40 و 3 درصد است.