کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار مسکن را تحریک نکنید!


کد خبر : ۲۴۴۵چهارشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴:۴۹۳۴۳۶ بازدید

دولت محمود احمدی نژاد در سال های اولیه آغاز به کار خود با اختصاص انواع و اقسام وام ها،با افزایش نقدینگی در جامعه، افزایش قیمت مواد اولیه ساخت و درنتیجه افزایش قیمت مسکن را رقم زد.

جلسات بانک مرکزی برای افزایش سقف وام خرید مسکن به اندازه آخرین مذاکرات هسته ای حساس شده است. گزارش‌ها از جلسات بانک مرکزی با مسئولان بانک مسکن حاکی از این است که بحث افزایش سقف وام مسکن (خرید و ساخت) به مراحل حساس خود رسیده است و دو طرف در حال تبادل اطلاعات با یک رویکرد مثبت هستند.

از سوی دیگر بازار مسکن نیز کماکان در رکود قرار دارد و خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها از خرید خودداری می کنند. پس از اینکه بانک مسکن اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم پیشنهاد افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام خرید و ساخت مسکن را به بانک مرکزی ارائه کرد، جلساتی در این باره در بانک مرکزی برگزار شد.

مسئولان بانک مرکزی در روزهای نخست برگزاری جلسات کارشناسی افزایش سقف وام مسکن مدام از بانک مسکن درخواست اطلاعات می‌کردند و این روزها به دلیل ارائه اطلاعات با رغبت بیشتری در جلسات شرکت می‌کنند.این درحالیست که دولت نهم و دهم با این احتمال که افزایش وام مسکن موجب گران شدن مسکن می‌شود، در ۸ سال گذشته تنها دو میلیون تومان به سقف وام مسکن اضافه کرد. 

مسکن از خواب زمستانی ۳دهه ای بیدار شده است

دولت محمود احمدی نژاد در سال های اولیه آغاز به کار خود با اختصاص انواع و اقسام وام ها،با افزایش نقدینگی در جامعه، افزایش قیمت مواد اولیه ساخت و درنتیجه افزایش قیمت مسکن را رقم زد. به همین علت است که اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش سقف وام خرید مسکن، بار دیگر با سرازیر کردن نقدینگی به جامعه، به تورم شتابی دوباره می بخشد.بهمن آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی یکی از مخالفان افزایش وام خرید مسکن است. او با بیان دلیل مخالفتش می گوید: « بانک های ما دارای ظرفیت بسیار پایینی هستند و امکان اینکه بتوانند چنینی منابعی را تامین کنند ندارند. از طرف دیگر افزایش وام خرید مسکن به معنای تقویت طرف تقاضاست که خود می تواند به افزایش قیمت ها منجر شود.»او راهکار خروج از وضعیت فعلی بازار مسکن را اینگونه پیشنهاد می دهد: « آنچه که دولت می تواند انجام دهد اصلاح ساختار مالی حاکم بر بازار مسکن یعنی تقویت طرف عرضه است . در واقع اگر قرار است وامی داده و درنهایت منجر به افزایش عرضه مسکن شود باید به انبوه سازان و شرکت های ساختمانی و متقاضیان ساخت مسکن تعلق گیرد . غیر از این همانطور که درمورد پرداخت نقدی یارانه ها شاهد بودیم متاسفانه با بحران جدید مالی روبرو خواهیم شد. تقویت طرف تقاضا می تواند نگران کننده باشد. »

به عقیده وی: « این وام ها هرچه قدر هم زیادتر شود نیاز خریداران مسکن را تامین نمی کنند چرا که میزان عرضه هنوز نمی تواند میزان تقاضا را تغذیه و کمبود ساخت مسکن را مرتفع کند. جمعیت جوان کشور در حال افزایش و ورود به بازار مسکن است. بنابراین تقاضا مرتب رو به افزایش است و برای حل این مشکل باید طرف عرضه را تقویت کنیم.»آرمان در زمینه قیمت مسکن و جلوگیری از جهش دوباره قیمت ها نیز اظهار می کند: « قیمت مسکن متاثر از قیمت تمام شده آن به اضافه سودی معقول برای سازنده است. اگر هزینه ساخت افزایش یابد سازنده نمی تواند واحد مسکونی را با زیان بفروشد.»وی تاکید می کند: «در حال حاضر کشور به سمت اصلاح ساختاری عمده می رود. مسکن مهر با اینکه دارای نکات منفی زیادی بود ولی یک نکته مثبت را روشن کرد و آن ساخت مسکن به صورت انبوه بود. همین موضوع بر کاهش قیمت تمام شده تاثیر زیادی دارد. با ساختمان سازی به صورت انبوه، استفاده از تکنولوژی های جدید و سبک سازی ساختمان قوت می گیرد. در انبوه سازی تنها این شرکت های بزرگ هستند که می توانند به حیات خود ادامه دهند. درنتیجه ساخت مسکن از حالت فردی خارج شده و در اختیار شرکت های بزرگ قرارداده می شود.»

این کارشناس اقتصادی در آخر پیشنهاد می کند: « قبل از انقلاب شاهد ساخت مجتمع های مسکونی بزرگی مثل شهرک غرب، آپادانا و شهرک اکباتان توسط بخش خصوصی بودیم و حتی در شهرستان ها هم چنین واحدهایی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شدند. به همین خاطر دارای قیمت تمام شده پایینی هستند و از عمر بسیار زیادی برخوردارند. بنابراین ساخت مسکن باید به آن سمت حرکت کنند که این حرکت در ایران بعد از تقریبا یک خواب ۳دهه ای زمستانی آغاز شده است.»

بدبختی الان نتیجه ندانم کاری دولت قبل است و نه وام مسکن

بانك‌مركزي در قضيه «قدرتمند‌سازي تسهيلات خريد مسكن» با دولت به اختلاف خورده است، طوري كه اهداف غيرمشتركي كه مقامات وزارت راه‌وشهرسازي و بانك‌مركزي در جلسات مشترك روزهاي اخير تعقيب كرده‌اند، پيشنهاد دولتي‌ها بابت افزايش سقف وام‌مسكن را به چالش كشانده است. همین اختلاف در بین کارشناسان مسکن نیز دیده می شود. درحالیکه برخی از کارشناسان معتقدند افزایش وام خرید مسکن می تواند تورم را افزایش دهد که برخی دیگر معتقدند که عدم افزایش سقف وام مسکن نیز نتوانست از گرانی مسکن در سال های ۹۰ و ۹۱ جلوگیری کند.

یکی از کارشناسان موافق افزایش وام مسکن، مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان است. او می گوید: «وام مسکن رقم زیادی نیست که بخواهد تبعات تورمی به دنبال داشته باشد. در حالیکه ما سالانه ۱۰۰هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می کنیم، وام های بیش از هزار میلیارد تومانی را در اختیار صنایع و خودروسازان می گذاریم، پرداخت وام ۲۰میلیون تومانی به افرادی که داشتن مسکن یکی از آرزوهایشان است، تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت. افزایش وام خرید مسکن، در مقابل حجم زیاد مولفه های تورم زا، بر نرخ تورم تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.»

وی ادامه می دهد: «در حال حاضر وامی وجود ندارد. وام ساخت ، وام خرید مسکن و وام مسکن مهر تعطیل شده است. در زمان رکود همیشه دولت ها با همکاری بانک ها سقف تسهیلات را افزایش می دهند و اقساط آن را در بلندمدت تعیین می کنند. اما ما درحال حاضر همه اینها را تعطیل کرده ایم.»

رییس انجمن انبوه سازان معتقد است: «مجموعه این موارد باعث می شود تا زمان سونامی قیمت ها به جلو بیفتد. در نتیجه قیمت ها به میزان بیش از ۳۰۰درصد افزایش یابند. دلیلش این است که تقاضا را از بین نبرده ایم و هیچ اقدامی در زمینه بازار مسکن انجام نداده ایم. بنابراین قطعا سونامی قیمت ها در بازار مسکن رخ خواهد داد.»بیگدلی تاکید می کند: «در زمان رکود اختصاص این وام ها نه تنها تورم زا نیست بلکه مشوقی است که به کاهش مشکلات ما در زمان رکود کمک می کند.»وی تجربه تلخ دوران محمود احمدی نژاد را مربوط به وام مسکن نمی داند و می گوید: «این وضعیت بد اقتصادی و بدبختی های الان ما نه در نتیجه اعطای وام مسکن بلکه درنتیجه وام های هزارمیلیاردی و ۳هزار میلیاردی یا پرداخت نقدی یارانه ها بوده است. دولت قبلی دست روی دست گذاشت و قیمت ارز بالا رفت. همه اینها تورمزا بود و اقتصاد کشور را از بین برد.«

بیگدلی در آخر می گوید: «اقتصاد ما یک اقتصاد تورمی است. باید اقداماتی انجام شود تا تورم کاهش یابد. در زمانی که همه چی تعطیل شده است، ورود این مبالغ نه تنها تورمی نیست بلکه مشوقی برای اقتصاد محسوب می شود. پرداخت بی حساب کتاب یارانه ها و وام های کلانی که به خودروسازان و اشخاص تعلق گرفت،از ندانم کاری های دولت قبلی بود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها