کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سهام ذوب‌آهن دوباره روی میز فروش می‌رود


کد خبر : ۲۴۳۳۹یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۳:۴۷۸۷۲ بازدید

سهام شرکت ذوب آهن اصفهان به دلیل بدهی سنگین این شرکت قرار است امروز یکشنبه روی میز فروش فرابورس برود.

با کاهش قیمت جهانی فولاد روند تولید محصولات فولادی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با مشکلات اقتصادی بسیاری عجین شده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد اگر در گذشته هزینه‌های نیروی انسانی این شرکت فولادی پنج درصد هزینه‌های کلی این مجموعه تمام می‌شد، در سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و استخدام‌های بی‌رویه ۱۰ هزار نیرو وارد این کارخانه شد که هزینه‌های این مجتمع فولادی را به 16 درصد افزایش داده است. 

از سویی میزان مطالبات معادن زغال‌سنگ کشور از ذوب آهن به120 تا 150 میلیارد تومان رسیده که بنا بر فعالان عرصه زغال‌سنگ تاکنون حتی بخشی از این بدهی پرداخت نشده است. در حالی که دولت قرار بوده وام 100میلیارد تومانی به ذوب آهن پرداخت کند تا از محل این وام بخشی از این بدهی پرداخت شود اما حتی این وعده نیز عملی نشده است. 

با این حال به تازگی نائب‌رئیس هیات مدیره شستا اعلام کرده که شرکت ذوب‌ آهن درصدد پرداخت بدهی‌هایش است. در حال حاضر قرار نیست شستا، ذوب‌آهن را به فروش برساند اما اگر قیمت مناسبی پیشنهاد شود این کار را خواهد کرد. به هر حال این شرکت درصدد پرداخت بدهی‌هایش است.

در حالی چنین اظهاراتی مطرح است که اخباری نیز منتشر شده مبنی بر اینکه فردا (یکشنبه) سازمان خصوصی‌سازی، بلوک 73درصدی سهام کنترلی شرکت ذوب‌آهن اصفهان را به وکالت از سازمان تامین اجتماعی و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به قیمت پایه هر سهم 4116 ریال روی میز فروش فرابورس می‌گذارد. آنگونه که پایگاه خبری اتاق ایران گزارش داده، از آنجا که شرکت‌ها معمولاً در شرایط سخت دارایی‌های خود را بابت بدهی به فروش می‌رسانند و ذوب‌آهن جزو دارایی‌های بزرگ شستا به شمار می‌آید، فروش آن می‌تواند معنای بسیاری داشته باشد. 

مرتضی لطفی در این باره گفته است: در حال حاضر قرار نیست شستا، ذوب‌آهن را به فروش برساند اما اگر قیمت مناسبی پیشنهاد شود این کار را خواهد کرد. طبق صحبت‌های لطفی، دلیل اصلی این اقدام، پرداخت بدهی‌های این شرکت خواهد بود. در همین راستا خبرگزاری فارس نیز از بی‌پولی شستا و فروش ذوب‌آهن نوشته‌است.

تعداد سهام قابل عرضه در روز یکشنبه 5میلیارد و 743میلیون و 936هزار و 88سهم معادل 73 درصد از کل سهام شرکت ذوب‌آهن است که به قیمت پایه هر سهم 4116 ریال روانه تابلوی عرضه بازار دوم فرابورس در این نماد معاملاتی می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد 56درصد از سهام شرکت ذوب ‌آهن را به وکالت از سازمان تامین اجتماعی و 17درصد به وکالت از صندوق حمایت و بازنشستگی فولاد از کدهای معاملاتی مشمول مالیات به طور یکجا و تجمیعی در فرابورس عرضه کند.

سازمان تامین اجتماعی 23 اسفندماه سال 1391 موفق شد بلوک 56 درصدی سهام ذوب‌آهن را به قیمت هر سهم 511 تومان و یک یال خریداری و با پرداخت 450 میلیارد تومان در اول اردیبهشت‌ماه، این معامله را قطعی کرد. این مبلغ 20درصد ارزش کل این بلوک بود که ارزشی بالغ بر 2هزار و 252 میلیارد تومام داشت، اما اکنون به دلیل بدهی و عدم تسویه اقساط پرداختی دوباره روی میز فروش گذاشته می‌شود.

واگذاری ذوب‌آهن اصفهان از سال 87 آغاز و همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده ‌است. در آخرین اقدام بلوک 53درصدی ذوب‌آهن در زمستان سال 91 در سومین روز رقابت به دلیل طرح رد صلاحیت یکی از خریداران متوقف شد. در آن زمان دو متقاضی شامل ریخته‌گران اصفهانی از فولاد ماهان و یک کنسرسیوم از طریق کارگزاری‌های بهین‌پویا و بانک شهر وارد میدان رقابت شدند و تا بهای 4894 ریالی هر سهم رقابت کردند، اما به بهانه تغییر مقررات معاملات بلوکی از قطعیت این معامله به نام خریدار حقیقی جلوگیری شد.
  
شرکت ذوب‌آهن با زیان انباشته روبه‌رو است و برای خروج، ماده 141 قانون تجارت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها