کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تشعشع پايين پارازيت و وای فای


کد خبر : ۲۴۳۳۶شنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰:۵۱۳۲۰۶ بازدید

مديركل سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، جزييات استانداردهاي مدنظر در تشعشعات آنتن و گوشي‌هاي موبايل و ساير ...
تشعشع پايين پارازيت و وای فایتشعشع پايين پارازيت و وای فای

مديركل سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، جزييات استانداردهاي مدنظر در تشعشعات آنتن و گوشي‌هاي موبايل وساير امواج الكترومغناطيسي را تشريح كرد و گفت: پارازيت داراي سيگنال قوي نيست.

عظيم‌ فرد در مورد تشعشعات آنتن‌هاي موبايل و نگراني‌هايي در مورد تهديد سلامت افراد جامعه به تشريح نحوه نظارت و استانداردهاي اين بخش پرداخت و اظهار داشت: استانداردهاي حدود تشعشعات آنتن‌هاي موبايل را سازمان انرژي اتمي برمبناي ضوابط و مقرراتي كه در منابع بين‌المللي به‌كار گرفته مي‌شود تعيين كرده و به تمامي سازمان‌ها ابلاغ مي‌كند و همه نيز مكلف به اجراي آن هستند.

وي با بيان اينكه اين استانداردها از گذشته تاكنون وجود داشته و در دسترس عموم نيز قرار دارد، گفت: استانداردهاي مرتبط با حدود تشعشعات امواج الكترومغناطيسي تاكنون رعايت شده و همچنان نيز رعايت مي‌شود.


بررسي شدت ميدان الكترومغناطيسي

مديركل صدور پروانه سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينكه حدود تشعشع آنتن‌هاي موبايل را موسسه ملي استاندارد براساس كدي كه به اين استاندارد داده است، محاسبه مي‌كند، افزود: اين ميزان تشعشع متنوع بوده و در باندهاي فركانسي مختلف، اعداد مختلفي است كه برحسب توان و شدت ميدان الكترومغناطيسي مقادير مختلفي دارد. به‌طور كل اين حدود تشعشع با استفاده از جدول و منحني اعلام شده، به دست مي‌آيد.

وي با تاكيد بر رعايت استانداردها در آنتن‌هاي موبايل خاطرنشان كرد: بخشي از اين استانداردها توسط سازنده اين تجهيزات رعايت مي‌شود و زماني كه تجهيزات خريداري و وارد كشور شد، بايد گواهي تاييد نمونه اندازه‌گيري تشعشعات داشته باشد. از سوي ديگر در زمان نصب آنتن نيز دقت مي‌شود تا در محيط اطراف سيگنال قوي‌تر از حد استاندارد توليد نكند.

فرد تصريح كرد: براي رعايت حدود تشعشعات آنتن‌ها در زمان نصب، علاوه بر اينكه اپراتورهاي موبايل با ضوابط آشنايي دارند و دوره مي‌گذرانند و از سازمان انرژي اتمي گواهي مي‌گيرند، اين سازمان نيز اين حدود را اندازه‌گيري مي‌كند. در مواردي هم كه نگراني يا ادعا و شكايتي باشد، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ورود پيدا مي‌كند.

اين مقام مسوول با اشاره به اينكه تركيبي از سازمان انرژي اتمي و رگولاتوري آزمون‌هاي محيطي را انجام مي‌دهند تا توان حد سيگنال از حدود استاندارد تعريف شده، بيشتر نباشد ادامه داد: در اين زمينه قطعا منظورمان نقاطي است كه مردم در آن تردد مي‌كنند.

وي با اشاره به ميزان شكايت مردمي از نگراني بابت نصب آنتن‌هاي موبايل خاطرنشان كرد: اطلاعات مردم در بسياري موارد كافي نيست و برحسب شنيده‌ها از وجود آنتن در محل زندگي خود نگران هستند. براي مثال چندي است شنيده مي‌شود كه گياه كاكتوس مي‌تواند امواج غيرمجاز واي‌فاي را جذب كند. اين به هيچ عنوان درست نيست.

فرد با بيان اينكه واي‌فاي ربطي به كاكتوس ندارد تاكيد كرد: به‌طور كل جذب محيط شدن امواج راديويي، تابع مشخصات ماده است كه آن ماده هم با چند پارامتر محدود مشخص مي‌شود. به بيان ديگر مشخصات اساسي ماده چند پارامتر است و با توجه به اين پارامترها مشخص مي‌شود كه جذب امواج چگونه است و به اينكه كاكتوس باشد يا درخت گردو، ارتباطي نخواهد داشت.

وي تصريح كرد: واي‌فاي داراي توان بسيار ناچيزي است و مانند دستگاه‌هايي است كه در حد باتري ساعت كار مي‌كنند يك سيگنال ضعيف دارد. بلوتوث و لپ‌تاپ نيز همين‌طور است. اين دستگاه‌ها پرقدرت به حساب نمي‌آيند و حداكثر برد واي‌فاي براي قوي‌ترين سيگنال ۵۰۰ متر است كه بيشتر از آن هم امكان ندارد. اين مقام مسوول در رگولاتوري با اشاره به اينكه توان واي‌فاي خيلي پايين است و قابل مقايسه با گوشي‌ها و ايستگاه‌هاي راديويي نيست، اضافه كرد: وزارت بهداشت هم اين موضوع را تاييد كرده است. البته اين به اين معنا نيست كه خودمان را در مجاورت اين دستگاه‌ها قرار دهيم، بلكه بهتر است در حد نياز از آن استفاده كنيم.

وي با اشاره به اينكه قوي‌ترين سيگنال مربوط به گوشي موبايل است تاكيد كرد: ما گوشي را به گوشمان نزديك مي‌كنيم. مثل اينكه يك لامپ روشن را نزديك صورتمان كنيم. به‌طور قطع يك نورافكن خطر كمتري نسبت به لامپي كه نزديك صورتمان كرده‌ايم دارد و اگرچه نور نورافكن بيشتر است اما اين لامپ است كه پوست را مي‌سوزاند. چرا كه فاصله نورافكن زياد بوده و چگالي انرژي و حد توانش آزار‌دهنده نيست. البته امواج راديويي با امواج نوري به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست و ذكر اين مثال، تنها براي آسان‌تر كردن درك موضوع است.

مديركل صدور پروانه سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به موضوع نگراني مردم از آنتن‌هاي موبايل اشاره كرد و گفت: دكل به خودي خود فقط يك پايه فلزي است و نصب آن بدون ايستگاه فرستنده و‌گيرنده راديويي (BTS) به هيچ عنوان خطري ندارد اما در برخي مواقع شاهد دريافت شكايت از دكل‌هاي موبايلي هستيم كه هنوز هيچ آنتن فرستنده و‌ گيرنده‌يي روي آن قرار داده نشده است.

وي ادامه داد: يا مواردي داشته‌ايم كه دكل و آنتن وجود داشته اما هنوز روشن نشده است اما شكايت مردمي از بروز مشكلات سلامتي مانند سردرد يا سقط جنين حكايت دارد كه در نهايت به ناچار، اپراتور، آنتن را از آن منطقه جمع‌آوري كرده است.

فرد اظهار داشت: با تمام اين تفاسير تاكنون به موردي برنخورده‌ايم كه حدود تشعشع بيشتر از حد مجاز باشد اما با اين وجود، در برخي مواقع به دليل نگراني شاكيان، اپراتور مجبور شده دكل را از آن نقطه جابه‌جا كند كه اين موضوع منجر به عدم پوشش‌دهي منطقه و سيگنال رساني ضعيف مي‌شود.


امواج پارازيت قوي نيست

مديركل صدور پروانه سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد تعريف پارازيت و تفاوت آن با ساير امواج راديويي كه نگراني‌هايي را براي مردم ايجاد كرده است، گفت: پارازيت در اصطلاح راديويي به نويز اطلاق مي‌شود و يك طيف كاملا شناخته شده دارد اما آنچه مردم به عنوان پارازيت نام مي‌برند از نظر ما تداخل فركانسي است و ما آن را به اسم تداخل فركانسي مي‌شناسيم. جنس آن از امواج راديويي است و در باندهاي فركانسي متنوع رخ مي‌دهد. وي اظهار داشت: پارازيت به معناي تداخل فركانسي است. به اين معني كه هر چيزي داراي يك سيگنال واقعي و در كنار آن ممكن است يك سيگنال اضافه نيز توليد شود كه سطح پايين‌تري دارد اما باعث ايجاد تداخل مي‌شود.

فرد تاكيد كرد: امواج پارازيت از نظر ما آنقدر قوي نيست كه روي سلامت مردم تاثير بگذارد. چرا كه اين امواج اضافه از نويز محيط ايجاد مي‌شوند و بدون اينكه فرستنده‌يي نصب شده باشد از طبيعت ساطع مي‌شود. به اين مساله پارازيت گفته مي‌شود.

وي در پاسخ به اينكه اين نويزها براي سلامت افراد مشكلي ايجاد نمي‌كند توضيح داد: سلامت به توان امواج برمي‌گردد. هر چيزي كه توانش از حد مجاز بيشتر شود و از حد استاندارد فراتر رود مي‌تواند يك عامل براي تهديد سلامت باشد.

مديركل صدور پروانه سرويس‌هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با تاكيد براينكه ما سطح نويز را اندازه‌گيري مي‌كنيم، گفت: بايد مشخص شود كه فرستنده‌ها تا كجا سيگنال دارند و بايد بدانيم نويز محيط چقدر است. نويز تابع طبيعت است و البته نويز هر محيط با محيط ديگر متفاوت است. به دليل تراكم جمعيت و وجود تجهيزات و ماشين‌ها، ميزان نويز در هر محيط متفاوت است.

فرد به مردم توصيه كرد كه قبل از اينكه مستقيما روي اين مباحث حرفه‌يي نظريه بدهند، به دست‌اندركاران اين بخش اعتماد داشته باشند و گفت: مردم بايد قبول كنند كه در كشور، نهادهايي براي سلامت آنها وقت مي‌گذارند و هزينه مي‌كنند. اين اعتماد بايد جلب شود و از سوي ديگر سيستم نيز بايد قدرت رسيدگي داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها