کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دوگانگی در روش تعیین نرخ سود سپرده‌ها


کد خبر : ۲۴۱۴۶سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۴۷۲۹۸۸ بازدید

درکنار موضوع کاهش نرخ تورم که مدتهاست ازسوی دولتمردان مطرح است ،موضوع کاهش دوباره نرخ سود بانکی نیز از ماه ها پیش مطرح ...
دوگانگی در روش تعیین نرخ سود سپرده‌هادوگانگی در روش تعیین نرخ سود سپرده‌ها

درکنار موضوع کاهش نرخ تورم که مدتهاست  ازسوی دولتمردان مطرح است ،موضوع کاهش دوباره نرخ سود بانکی نیز از ماه ها پیش مطرح اما تاکنون اجرایی نشده بود تااینکه روزیک شنبه خبری دررسانه ها مبنی برکاهش 2درصدی نرخ سود بانکی در چند بانک خصوصی مطرح شد .اقدامي كه ظاهرا بدون توافق و بر اساس آزادي عمل بانك‌ها در تغيير نرخ سود رقم خورده بود.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصر اقتصاد، این درحالی است که  چندی پیش عبدالناصرهمتي - رييس سابق شوراي هماهنگي بانك‌ها - از جلسات بانك‌ها براي كاهش نرخ سود به ١٥ تا ١٦ درصد خبر داده بود و اعلام كرده كه دراین موردتوافق خواهد شد.

همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی متناسب با نرخ تورم را از سیاست های دولت در سال 95 اعلام کرده بود. اين تغيير در حالي رخ داد كه کاهش نرخ سودبانکی  همواره با تشكيل جلساتي بين مديران عامل بانك‌ها، تاييد بانك مركزي و تصويب در شوراي پول و اعتبار انجام مي شد. حال این سوال مطرح است  كه چگونه در شرايطي كه بانك مركزي رسما اعلام مي كند سود مصوب شوراي پول و اعتبار سقف تعيين شده است و بانك‌ها مي توانند براي كمتر از آن توافق كنند ولي در نهايت بايد به تاييد بانك مركزي و تصويب شورا برسد، بانک‌ها خودمختار برای کاهش سود اقدام كنند؟

این در شرايطي است كه سود تسهيلات از ٢٢ درصد تغييري نكرده واگر نرخ سود به شورای پول  واعتبارمی رفت باید همزمان با کاهش آن نرخ سودتسهیلات هم کاهش می یافت .حال به نظر می رسد این موضوع به نفع بانک ها بود چراکه با کاهش نرخ سود ،نرخ تسهیلات کاهش نمی یابد.

شورای پول و اعتبار بهمن ماه سال گذشته نرخ سود سپرده های یکساله را به 18 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای را به 20 درصد و عقود مشارکتی را به 22 درصد کاهش داد. به تازگی برخی بانک ها نرخ سود خود برای سپرده های یکساله را از 18 درصد به 16 درصد کاهش داده اند.

در همین خصوص پیمان قربانی – معاون اقتصادی بانک مرکزی – به ایسنا توضیح داده بود، بانک مرکزی در نظر داشت در چارچوب نظام سیاستی پولی و با تطبیق با نظام بانکداری ایران از طریق فعالیت در بازار بین‌بانکی و تاثیر‌گذاری در نرخ سود آن، نرخ سود بانکی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی البته این را هم گفته بود که نرخ‌های سودی که با تصمیم بانک مرکزی و در شورای پول و اعتبار مصوب می‌شود حداکثر نرخ‌های سود سپرده است؛ بنابراین بانک‌ها می‌توانند بین خود جلسه داشته باشند و در راستای کاهش نرخ سود توافق کنند. اما در نهایت این بانک مرکزی است که پیشنهاد خود را به شورای پول و اعتبار برده و مصوب می‌کند؛ اظهاراتی که اقدام اخیر بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بدون اعلام رسمی اما با هماهنگی با بانک مرکزی را مورد تایید قرار می‌دهد.

اما نرخ سود سپرده بانکی در شرایطی به ۱۶ درصد کاهش یافته که در دو - سه سال اخیر تاکنون برای چهارمین بار است که کاهش پیدا می‌کند. در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ نرخ سود سالانه سپرده به ۲۲ درصد، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ به ۲۰ درصد، بهمن‌ ماه همین سال به ۱۸ درصد و اکنون به ۱۶ درصد کاهش یافته است.در همین رابطه درادامه نظر کارشناسان ومدیران شبکه بانکی درموردکاهش نرخ سود بانکی آمده است .

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه نرخ‌های سود نمی‌تواند در سطوح بالا باقی بماند، گفت: ما در بانک اقتصاد نوین در نظر داریم نرخ سود سپرده و تسهیلات را در روزهای آتی کاهش دهیم. معتمدی بابیان این مطلب کاهش نرخ سود درحال تصمیم گیری است ولی زمانی برا ی آن مشخص نشده است.


کاهش نرخ سود سپرده ها اجتناب ناپذیر است

رئیس کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی گفت: در شرایطی که نرخ سود بین بانکی به 17 درصد رسیده، کاهش نرخ سپرده های بانکی اجتناب ناپذیر است.کوروش پرویزیان درباره اقدام برخی بانک های خصوصی در کاهش نرخ سود سپرده های یکساله خود از 18 به 16 درصد، اظهار داشت: هرچند بانک ها طبق سیاست های داخلی و ضوابط قانونی تصمیم می گیرند اما در شرایط کنونی نرخ ها باید رو به تعدیل پیش رود.پرویزیان با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ سود بین بانکی به 17درصد باید نرخ سود بانکی نیزکاهش یابد.

رئیس کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی تاکید کرد: اکنون که بانک ها خود برای کاهش نرخ سود سپرده ها پیش قدم شده اند، انتظار می رود از تعدیل دستوری نرخ سود سپرده ها اجتناب شود و اجازه دهند منطق بازار به جای فشار دستوری حاکم شود.


ایجاد انگیزه برای فعالیت های اقتصادی باکاهش نرخ سود

غلامحسین تقی‌نتاج در خصوص ضرورت کاهش نرخ سود بانکی گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌ها و به تبع آن نرخ سود تسهیلات می‌تواند انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند و با کاهش نرخ سود تسهیلات و تجهیز منابع برای تولید، اثر مثبتی در رشد اقتصادی به وجود خواهد آمد.وی با اشاره به این که پرداخت نرخ‌های سود غیرمتعارف که هیچ توجیه اقتصادی ندارد باعث می شود تا منابع مالی بانک‌ها که باید براساس واقعیت‌های اقتصادی در بخش‌های مورد نیاز توزیع شود از بانک‌های بزرگ خارج شده و در فعالیت‌های غیر مولد مورد استفاده قرار گیرد.

دراین زمینه علی صالح ابادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه هنوز بانک ها به جمع بندی برای کاهش نرخ سود نرسیده اند، گفت: در جلسات آتی احتمالاً در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.وی با بیان اینکه بحث اولیه کاهش نرخ سود بین بانک ها مطرح شده است،‌گفت: اما هنوز تصمیم نهایی درباره نرخ سود و اینکه چه میزان از نرخ فعلی کم شود، گرفته نشده است.


رونق بخش های راکد با کاهش نرخ سود

عبده تبریزی کارشناس اقتصادی ازموافقین کاهش نرخ سود بانکی است ومعتقدبوده: کاهش نرخ سود بانکی می تواند موجب رونق بخش های راکد از جمله مسکن و بازار سرمایه شود.وی افزود: زمانی که نرخ سپرده ها کاهش یابد نرخ سود تسهیلات نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این موضوع که بخشی از دارایی های بانک ها به سرمایه های بدون حرکت مانند ساختمان تبدیل شده است و بانک ها مجبورند با جذب پول جدید سودهای سپرده های گذشته را بپردازند.عبده تبریزی گفت: بخشی از مؤسسات مالی کشور به مؤسسه هرمی تبدیل شده اند و برای اصلاح وضع باید نرخ سودها به نرخ تورم کاهش یابد.
از سوی دیگر هادی قوامی عضو ناظر مجلس نهم در شورای پول و اعتبار بر متنوع سازی منابع درآمدی بانک ها تاکید کرد و گفت: در این صورت نرخ سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده خود به خود کاهش می یابد.

هادی قوامی بابیان اینکه  90 درصد سود حاصله در بانک ها، ناشی از بهره بانکی است  گفت : در کشورهای پیشرفته، بانک ها به سمت بازدهی مالی ناشی از سود واقعی حرکت کرده اند.

عضو ناظر مجلس نهم در شورای پول و اعتبار، اعمال تکالیف دستوری از جمله کاهش نرخ سود یا پرداخت تسهیلات را از چالش های نظام بانکی عنوان کردواظهارداشت  هر قدر که نرخ سود پایین بیاید، بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی نه تنها ضرر نمی کند بلکه سود بیشتری عاید می کند.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه امکان کاهش نرخ سود وجود ندارد، گفت: روند کاهشی نرخ سود قطعا به رشد و توسعه  اقتصادی کمک می‌کند. یکی از پارامترهایی که به کاهش نرخ سود کمک می‌کند، نرخ تورم است. نرخ تورم در حال حاضر کاهش یافته اما الزاما قرار نیست نرخ سود هم کاهش پیدا کند.
وی افزود: تقاضا به شدت افزایش یافته، به طوری که برآورد می‌شود تقاضا برای پول از سیستم بانکی در بازار رسمی دو برابر میزان عرضه است. وقتی این میزان دو برابر باشد قطعا نرخ سود کاهش پیدا نخواهد کرد، چون کاهش نرخ سود تکافوی عرضه و تقاضا را نمی‌کند و به همین دلیل بالاتر خواهد بود. در عین حال اگر سیاست کاهش نرخ سود دستوری باشد، به ضرر سپرده‌گذاران و از طرف دیگر به نفع خود بانک‌هاست.گفتنی است بر اساس شنیده‌ها در هفته آینده نرخ سود سپرده‌ها به 16 درصد کاهش می‌یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها