کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات، خودرو‌سازان را ورشکست نمی‌کند


کد خبر : ۲۴۱۲دوشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶:۴۴۵۲۲۵ بازدید

بازار خودرو در یک سال گذشته آن قدر پیچ و تاب و نوسان داشته که به جرأت می‌توان گفت مردم هنوز در شوک هستند و تغییرات قیمتی برای بسیاری از آنها باور کردنی نیست.
واردات، خودرو‌سازان را ورشکست نمی‌کندواردات، خودرو‌سازان را ورشکست نمی‌کند

پرایدی که 7 میلیون تومان قیمت داشت به یکباره بر چسب 20 میلیون تومان خورد. بازار خودرو در ایران همواره حاشیه‌هایی داشته که شاید در هیچ جای دنیا مشاهده نشود. این که دولت از رانتی در این زمینه برخوردار باشد دلالان به دنبال سو‌استفاده از آن باشند و احتمالاً خودرو‌سازان و نمایندگی‌ها در قیمت‌های بازار دست ببرند.

 صحت و سقم این ادعا و موضوعات را  با «حسن زمانی افشار» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل بخوانید.


به عنوان پرسش اول بفرمایید وضعیت بازار هم‌اکنون چگونه است؟
هم‌‌اکنون بازار خودرو خرید و فروش صورت می‌گیرد، اما به صورت آرام، در هفته‌های اخیر به دلیل صحبت‌هایی که مسئولان وزارت صنعت داشتند یک نوسان قیمتی در حد 500 تا یک میلیون تومان در بازار رخ داد که الان دوباره قیمت‌ها به کف رسیده است.

در ماه‌های آینده بازار را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
اگر اتفاقی به اصطلاح در صحبت‌های مسئولان رخ ندهد، قیمت‌های کنونی به صورت ثابت باقی می‌ماند و افزایش قیمت نخواهیم داشت. این بازار کنونی اگر به ثبت‌نام و فروش ویژه شرکت‌ها در دهه فجر برسد و در صورتی که این پیش‌فروش به روال سال‌های قبل صورت گیرد، این قیمت‌ها تا عید به همین صورت می‌ماند البته مشروط به این که سیاستی از بیرون به این بازار نخورد.

اظهار‌نظر مسئولان صنعتی یا سیاسی کشور؟
تغییر در صحبت‌های مسئولان صنعتی است. مثلاً گفته شود که در خرید فلان لوازم فلان مشکل را داریم. الان هیچ مشکلی نداریم. شرکت‌های داخلی که عنوان می‌کنند در خرید یا در سرمایه مشکل داریم، من فکر می‌کنم اگر سرمایه‌ها را برآورد کنند اینگونه نیست. دو شرکت بزرگ خودرو‌سازی هر کدام از یک کارخانه در جاده مخصوص به چندین کارخانه در شهر‌های مختلف کشو رسیده‌اند. اما الان نمی‌توانند آنها را مدیریت کنند. ضرر این را مردم نباید بدهند. اگر اکنون سرمایه‌کافی ندارند به خاطر همین سرمایه‌گذاری‌هاست.

بعضا شایع شده که شرکت‌های خودرو‌سازی برای تأثیر‌گذاری بر قیمت‌ها و یا فشار بر سازمان حمایت، روی به دپوی خودرو آورده یا قیمت‌ها را در بازار تغییر می‌دهند، چقدر این مساله را قبول دارید؟
آنچنان دپویی نمی‌توانند داشته باشند، اما می‌توانند تولید را کاهش دهند تا قیمت‌ها تغییر کند. مشکلی اگر باشد در عرضه خودرو به بازار است. از تولید کم می‌کنند و کاهش عرضه باعث تغییر قیمت‌ها در بازار می‌شود.

آیا همانگونه که در سال‌های اخیر گفته شده، وارد‌کننده‌ها در بازار از طریق عرضه نکردن محصولات دخالت دارند؟
مردم مستحضر هستند که در حال حاضر افزایش قیمت آنچنانی امسال در خودرو‌های وارداتی نداشتیم. تنها مشکل در خودرو‌های داخلی بوده است. تغییر قیمت امسال روی خودرو‌های وارداتی بیشتر از 4 درصد نبوده است.

در سال‌های گذشته چطور؟ این که گفته می‌شد وارد‌کننده‌ها از دولتی گرفته‌اند و بعد خودرو‌ها را با نرخ ارز آزاد در بازار فروخته‌اند؟
بازار را نمی‌توان به خاطر آن عده دو نرخی کرد. تکلیف وارد‌کننده‌ای که ارز آزاد گرفته چیست. آیا باید یک مرجع رسیدگی برای توزیع خودرو ایجاد کرد؟ این کار هزینه زیاد دارد و معمولاً به نتیجه هم نمی‌رسد. در دولت یکسری تخلفات در خصوص تخصیص ارز مرجع صورت گرفته، اما مسئول آن دولت است.

می‌توانید این تخلفات را نام ببرید؟
نمی‌توانم وارد جزئیات بیشتری شوم.

شما سیاست دولت را در قبال صنعت خودرو و بازار آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اینکه همیشه یک عوارضی از وارد‌کننده گرفته می‌شود که واردات را گران می‌کند و در سال هم همیشه حجم محدودی خودرو وارد کشور می‌شود، اما خودرو‌سازان داخلی توان پاسخگویی به نیاز بازار را ندارند؟
اگر دولت این کار را انجام ندهد بهتر است. به هر حال به سود مصرف‌کنندگان است که خودرو‌های با تنوع و قیمت‌ پایین خریداری کنند نه اینکه به اجبار روی به خرید محصولاتی خاص از شکرت‌های خاص بیاورند.

خودرو‌سازان معتقدند واردات آزاد شود آنها ورشکسته می‌شوند.
ورشکستگی صورت نمی‌گیرد. بازار خودرو‌های وارداتی همیشه از داخلی‌ها جداست. کسی که لند‌کروز می‌خرد هیچ وقت نمی‌آید 405 بخرد یا برعکس. این دو، بازار جدایی دارند و باید این دو را از هم جداً کرد. شخصی که پراید می‌خرد نمی‌توان مزدا 3 بخرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها