کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش قیمت هارد اکسترنال در بازار کامپیوتر


کد خبر : ۲۴۰۰دوشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۷:۳۴۸۳۲۸ بازدید

اگر چه طی یکی دو سال اخیر بازار هارددیسک هم مانند سایر کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری بی‌رونق بوده است، اما گویا طی ماه‌های گذشته در پی کاهش نرخ دلار آزاد و همچنین تغییر سیاست برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده این کالا بازاری گرم‌تر از سابق یافته است.

دنیای اقتصاد : بر اساس اعلام فعالان بازار، رونقی که طی ماه‌های اخیر نصیب بازار خرید و فروش هارددیسک‌های اکسترنال شده است دلایل گوناگونی دارد.به گفته رضايي يكي‌از اين فعالان، کاهش و ثبات تقریبی نرخ دلار آزاد دلیل اصلی رشد تقاضا در بازار این کالا طی ماه‌های اخیر است،  چرا که در پی کاهش نرخ دلار فعالان بازار نیز قیمت هارددیسک‌های اکسترنال را که مدت‌ها مشتری نداشتند کاهش داده و به این ترتیب بازار این کالا رونق گرفته است.

یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید این موضوع به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، رشد تقاضا برای هارددیسک‌های اکسترنال در حالی صورت گرفته است که قیمت‌ها نسبت به قبل تا حدودی (10 تا 15 درصد) کاهش یافته است، اما با این حال میزان تقاضا در حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.بهبودی یکی از فعالان بازار کامپیوتر هم در این باره می‌گوید؛ این اواخر با عرضه گسترده تبلت‌های هیبریدی و کامپیوترهای فوق نازک که ظرفیت حافظه کمی دارند بازار هارددیسک‌های اکسترنال رونق گرفته است که البته مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا در بازار این کالا کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته بوده است.

مردانه یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید گفته‌های همکارش گفت: رشد تقاضا برای هارددیسک‌های اکسترنال طی دو ماه اخیر موجب شده است تا در بازار این کالا مجددا با افزایش تنوع مواجه شویم. به گفته این فعال بازار طی یک‌سال اخیر با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار هارددیسک و کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان، بسیاری از عرضه‌کنندگان هارد به تزریق هاردهایی با ظرفیت حافظه پایین اقدام کردند. در این شرایط در بازار داخلی بیشترین حجم تقاضا روی هارددیسک‌های 200 تا 300 هزار تومانی 500 گیگابایتی بود.در حالی که در بازار‌های جهانی این نمونه‌های یک ترابایتی مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید هستند که محبوب هستند.به گفته این فعال بازار، اما طی ماه‌های اخیر وضعیت بازار تغییر کرده است و بسیاری از خریداران دوباره به سراغ هارددیسک‌های با ظرفیت بالا می‌آیند.

یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که اگرچه شاهد رونق نسبی در بازار هارددیسک هستیم، اما بازار همچنان از لحاظ استفاده و تقاضا برای تکنولوژی‌های جدید عقب‌مانده است گفت: در حال حاضر بیشترین تقاضا برای هارددیسک‌های اکسترنال با ظرفیت‌های 500 گیگابایت است و اگر نمونه‌های مبتنی بر تکنولوژی USB 3.0 در بازار به وفور یافت نمی‌شدند اکثر کاربران ترجیح می‌دادند کاربر همان هارددیسک‌های USB 2.0 باشند. زیرا این هارددیسک‌ها قیمت کمتری دارند.‌ این فعال بازار همچنین گفت: این موضوع در بازار هارددیسک‌های SSD نیز مشاهده می‌شود و در حالی که در تمام دنیا استفاده از هارددیسک‌های SSD و هاردهای فلش مرسوم شده است، اما متاسفانه در بازار ما همچنان هستند کاربرانی که به دنبال هارددیسک‌های قدیمی و ارزان هستند.

این فعال بازار که معتقد است چنین موضوعی برای بازار کامپیوتر خطرناک است، گفت: باید کاربران را به خرید تکنولوژی‌های جدید تشویق کرد. در غیر این‌صورت بازار کامپیوتر ما یک بازار عقب مانده باقی خواهد ماند. به گفته فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری، با نزدیک شدن به شب عید بازار خرید و فروش هارددیسک‌های اکسترنال هم رونق خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند کنونی قیمت امسال بازاری خوب و پررونقی در شب عید داشته باشیم. 

بازاری پررونق و پرتنوع از لحاظ برند و مدل! آنها  در مورد رده‌بندی برندها در بازار هارددیسک هم به «دنیای‌اقتصاد» گفتند، در حال حاضر برندهای سی گیت، وسترن دیجیتال، ای دیتا، سیلیکون پاور، بوفالو از برندهای محبوب بازار هستند که در این بین سی‌گیت محبوبیت بیشتری دارد. به گفته آنها؛ اگر چه سی‌گیت و وسترن دیجیتال همچنان در رده‌های نخستین محبوبیت بازار قرار دارند، اما به دلیل رشد قیمت‌ها و همچنین کاهش موجودی در برهه‌هایی از زمان این برندها بخشی از محبوبیت خود را به برندهای دیگری نظیر ای دیتا، سیلیکون پاور و... واگذار کرده‌اند. ضمن اینکه هارددیسک‌های برند مکستور هم در بازار با کاهش سهم محبوبیت مواجه شده‌اند.

یکی از فعالان بازار در مورد هاردهای SSD هم می‌گوید؛ SSDها اينتل در رتبه نخست پرفروش‌هاي بازار هستند و پس از اين برند هم کينگ استون، اي ديتا، او سي زد و... در رده‌هاي بعدي فروش قرار دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها