کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ورود تقاضاهای جدید به بازار مسکن از امروز چهارشنبه


کد خبر : ۲۳۸۵۶چهارشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۴۰۱۵۶۱ بازدید

با گذشت یک سال از سررسید افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم و سپرده‌گذاری متقاضیان برای دریافت وام خرید مسکن، از روز گذشته به ...

با گذشت یک سال از سررسید افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم و سپرده‌گذاری متقاضیان برای دریافت وام خرید مسکن، از روز گذشته به نخستین گروه سپرده‌گذاران، تسهیلات مسکن رسید و طبق گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از امروز چهارشنبه 19 خرداد ماه، سپرده‌گذاران اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند و تقاضاهای جدید به بازار مسکن تزریق می‌شود.


ورود تقاضاهای جدید به بازار مسکن از امروز

هر چند در دولت قبل طرح خانه‌دار کردن مردم به واسطه ورود مستقیم دولت به بازار مسکن و طراحی و ساخت مسکن مهر بود که اثرات تورمی بسیار قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشت، دولت یازدهم سیاست خانه‌دار کردن مردم و پاسخ به نیاز بازار را تغییر داد و سیاست پس‌انداز و افزایش سقف تسهیلات جای ورود مستقیم دولت را گرفت؛ سیاستی که به تعبیر کارشناسان اقتصادی با اتکا بر تامین نیاز مصرفی باعث خروج غیر‌تورمی بازار مسکن از رکود خواهد شد چنان‌که بازار شاهد تأثیر این وام‌ها در اردیبهشت‌ماه بود و با دستیابی گروه اندکی از سپرده‌گذاران به این تسهیلات براساس امتیازات کسب کرده، میزان معاملات مسکن در ماه گذشته افزایش یافت.

حـال مـسـئولان و کارشناسان بازار مسکن معتقدند هرچند این وام تمام اقشار نیازمند مسکن را شامل نمی‌شود اما همین مقدار هم تقاضا را در بازار بالا می‌برد و باعث افزایش معاملات مسکن می‌شود.


ورود 4 هزار تقاضا به بازار مسکن 

هر چند پیش از این وام 80 میلیون تومانی به دست عده‌ای از سپرده گذارانی که امتیاز افتتاح حساب در بانک مسکن را داشتند رسیده بود اما عملکرد صندوق پس‌انداز یکم و اتمام دوره سپرده‌گذاری 40 میلیون‌تومانی از روز گذشته کلید خورد و امروز متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک به شعب بانک مسکن از این تسهیلات استفاده کنند.

محمد‌حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت‌وگو با «فرصت‌امروز» با بیان اینکه از همین تاریخ در سال گذشته تا به امروز، 6 هزار و 570 نفر نسبت به افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم اقدام کردند، گفت: شعب بانک مسکن در سراسر کشور از محل این پس‌اندازها 9 هزار و 400 میلیاردریال منابع جذب کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که این میزان سپرده‌گذاری و افتتاح حساب چه میزان تقاضا وارد بازار مسکن خواهد کرد، اظهار داشت: این میزان از تسهیلات به تدریج وارد بازار مسکن می‌شوند اما می‌توان پیش‌بینی کرد که در یک دوره چیزی حدود 4 هزار تقاضا در سراسر کشور وارد بازار مسکن خواهد شد که در تابستان امسال شاهد ورود این تقاضا به بازار خواهیم بود.

مرادی با اشاره به شرایط استفاده از این تسهیلات گفت: استفاده از این تسهیلات شرایط خاصی ندارد و تمام افراد بالای 18 سال که سابقه استفاده از وام‌های مسکن از بانک مسکن را نداشته باشند می‌توانند متقاضی این تسهیلات باشند و از دیگر شرایط هم سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی است که البته الزامی مبنی بر اینکه این مبلغ به صورت یکجا سپرده‌گذاری شود، وجود ندارد.


وام مسکن تورم زا نیست

از مهم‌ترین سیاست‌های دولت در بخش مسکن، خروج غیر‌تورمی از رکود است که بدون افزایش قیمت‌ها، مسکن وارد دوره رونق شود و در حال حاضر هم هیچ علائم و نشانه‌ای از افزایش قیمت‌ها در دوره پیش رونق دیده نمی‌شود و از ابتدای سال هم که معاملات مسکن افزایش 8 الی 10 درصدی داشته این رشد معاملات بدون هیچ افزایش قیمتی صورت گرفته است.

حال اینکه عده‌ای نگران هستند با ورود این تسهیلات به بازار مسکن و افزایش تقاضا، افزایش معاملات همراه با افزایش قیمت باشد و تسهیلات 80 میلیون‌تومانی خرید مسکن اثرات تورمی در بازار داشته باشد. احمد جوکار، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «فرصت‌امروز» با بیان اینکه این تسهیلات نمی‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود، گفت: سقف این وام و تعداد آن در حدی نیست که تورم‌زا باشد. 
وی ادامه داد: اولاً این وام تمام نیاز بازار مسکن را شامل نمی‌شود و بعد اینکه درصد بالایی از هزینه خرید یک مسکن را پوشش نمی‌دهد، بنابراین هر چند تحرکی در بازار به وجود می‌آورد اما این تحرکات در حدی نیست که بتواند به تنهایی مسکن را وارد دوره رونق کند.

این کارشناس بازار مسکن با تأکید بر اینکه برای ورود به دوره رونق باید سقف تسهیلات افزایش یابد، اظهار داشت: هر چند که در حال حاضر امکان دریافت وام 160 میلیون تومانی هم وجود دارد اما دریافت این تسهیلات نیاز به سپرده‌گذاری یک ساله دارد و یک سال بعد به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: از سوی دیگر وام 80 میلیون تومانی هم به‌طور قطع نیاز به پس‌انداز دارد و با 120 میلیون‌تومان که جمع سپرده 40 میلیون تومانی و وام 80میلیون تومانی است، نمی‌توان در کلانشهرهایی مانند تهران خانه‌دار شد و این وام در کنار پس‌انداز به مردم قدرت خرید می‌دهد.
 


نازیلا مهدیانی - فرصت امروز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها