کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزییات جدید طرح ترابردپذیری شماره‌های موبایل


کد خبر : ۲۳۸۱۱سه شنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۴۷۱۵۷۱ بازدید

طرح ملی ترابردپذیری شماره‌ها که قرار بود بهمن ماه سال گذشته اجرایی شود به وعده دوم اجرا (اردیبهشت ماه) هم نرسید اما با این حال تست‌های ...
جزییات جدید طرح ترابردپذیری شماره‌های موبایلجزییات جدید طرح ترابردپذیری شماره‌های موبایل

طرح ملی ترابردپذیری شماره‌ها که قرار بود بهمن ماه سال گذشته اجرایی شود به وعده دوم اجرا (اردیبهشت ماه) هم نرسید اما با این حال تست‌های سمت اپراتورهای آن تکمیل و وارد مرحله End to End شده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از تسنیم، راه‌اندازی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه براساس تفاهم وزارت ارتباطات با پیمانکار این پروژه از اواخر نیمه اول سال گذشته، در دستور کار حوزه اجرایی ICT قرار گرفت و مسئولان حوزه وزارتی نیز اعلام کردند که این پروژه در سه ماه نخست سال 95 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه از دو سال پیش مطرح و طبق اظهارات وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری قرار شد ظرف 18 ماه (تا 22 بهمن 94) پیاده‌سازی شود اما بعدها محمود واعظی در قامت مقام عالی وزارت ارتباطات اعلام کرد که کوتاهی برخی مسئولان این وزارتخانه اجرای آن را با تأخیر مواجه کرد.

مشترکان موبایل به واسطه اجرای طرح ملی MNP می‌توانند با حفظ شماره، اپراتور موبایل خود را تغییر دهند. به عنوان مثال مشترکان ایرانسل می‌توانند با همان شماره خود به همراه اول یا مشترکان همراه اول به ایرانسل بروند.

پیش از این صادق عباسی شاهکوه –معاون رگولاتوری- عمده کار مربوط به اجرای این طرح را در ارتباط با اپراتورهای موبایل و تغییرات در مراکز اصلی آنها دانست و اظهار کرد: کار متمرکز بوده و بخش اعظم آن نرم‌افزاری است که در یک مرحله انجام می‌شود.

وی این را هم گفت که شرکت پیمانکار داخلی به همراه شرکت خارجی که دارای تجربه و تخصص خوب در بیش از 14 کشور است، کار ترابردپذیری را انجام می‌دهد.

منظور او از شرکت‌های داخلی و خارجی پیمانکار ترابردپذیری، شرکت صنایع ارتباطی پایا و شرکت هلندی پورتینگ اِکس‌اِس بود.


*ترابردپذیری مجددا تأخیر خورد*

همان زمان حسین ریاضی -مدیر عامل شرکت صنایع ارتباطی پایا- در گفت‌وگویی با تسنیم درباره همکار خارجی این پروژه ملی عنوان کرد: شرکت "پورتینگ اِکس‌اِس" همکار خارجی ماست و ما را در بخش نرم‌افزاری و طراحی پروژه یاری می‌کند.

وی عنوان کرد: کارهای مربوط به بخش شبکه و سخت‌افزاری را کاملا شرکت داخلی پایا انجام می‌دهد و از این حیث اجرای و نگهداری پروژه با ماست.

ریاضی درباره اینکه چرا به سمت همکاری با این شرکت خارجی رفتید؟ گفت: قطعا این شرکت که تجربه پیاده‌سازی و مشاوره ترابردپذیری شماره‌ها را در 14 کشور دارد، تجربه‌اش از ما بیشتر است و راهکارهای فنی آن می‌تواند اجرای موفق پروژه را تضمین کند.

با توجه به اینکه طبق وعده‌های امسال وزیر ارتباطات قرار بود ترابردپذیری شماره‌ها را تا 27 اردیبهشت (روز ملی ارتباطات و روابط عمومی) داشته باشیم اما نهایتا عدم آمادگی اپراتورها، دلیل اصلی تأخیر مجدد در اجرای این طرح با گستره کشوری اعلام شد.


*معاون وزیر ارتباطات: مشکل دو اپراتور موبایل در برقراری ارتباط با مرکز ترابردپذیری*

علی اصغر عمیدیان –رئیس رگولاتوری- درباره چنین تأخیری در اجرا به تسنیم گفت: تست‌های ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه مانند همراه اول و ایرانسل را اواسط اردیبهشت ماه در ساختمان یکی از اپراتورها با حضور نمایندگانی از مجریان طرح ترابردپذیری، اپراتورها و رگولاتوری انجام دادیم اما تنها یک اپراتور آماده بود.

وی یکی از سیاست‌های غیرقابل تغییر وزارت ارتباطات را راه‌اندازی طرح ملی MNP دانست و درباره عملیات تست انجام شده اذعان کرد: یکسری تست‌ها را با دیتاسنتر و رُل بیزینسی که طراحی شده بود به صورت آفلاین انجام دادیم که هیچ کدام از اپراتورها مشکلی در این مرحله نداشتند. رل بیزینس در واقع سیمولیشنی است که فضای واقعی را ترسیم می‌کند و می‌تواند شمای کلی از اجرا را به کارشناسان نشان دهد.

معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت: اما بعد از این مرحله وارد تست عملیاتی در اپراتورها شدیم که تا این تاریخ فقط یکی از اپراتورهای موبایل اعلام کرده که برای اجرای ترابردپذیری هیچ مشکلی ندارد و این موضوع را به صورت کتبی هم ابلاغ کرده است. تست‌های مربوط به این اپراتور هم انجام شد و هیچ مشکلی نداشت.

عمیدیان خاطر نشان کرد: دو اپراتور دیگر از برندهای مختلفی هستند و نرم‌افزارهای آنها برای اجرای MNP با مشکلاتی در ارتباط گیری عملیاتی با مرکز مدیریت ترابردپذیری شماره‌ها مواجه است.

او گفت: بنابراین با توجه به اینکه 27 اردیبهشت را برای آغاز رسمی این طرح هدف‌گذاری کرده‌ بودیم، مدت کوتاهی زمان برای رفع مشکلات موجود در نظر گرفتیم و بعد از آن مراسم اجرا را برگزار می‌کنیم.


*یک روز بعد: تمام اپراتورها آماده ترابردپذیری شدند*

یک روز از این اظهارات گذشت تا اینکه محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نشست خبری 26 اردیبهشت درباره ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه گفت: کارهای این بخش طبق برنامه زمانبندی پیش رفته و همه چیز آماده اجراست.

وی عنوان کرد: دلیل اینکه ترابردپذیری را امروز (26 اردیبهشت) نداشتیم، اهمیت دو پروژه دیگر در زمینه پورتال دولت الکترونیک و NIX بود.

او افزود: در حال حاضر هر سه اپراتور موبایل آماده اجرای ترابردپذیری هستند و تست‌های مربوط به آنها با موفقیت انجام شده است. پیش از بهره‌برداری رسمی از هفته آینده، این طرح را بین خودمان تست می‌کنیم.

با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت اجرای این طرح ملی مشخص و شفاف نیست، گفت‌ و گویی با حسین ریاضی -مدیر عامل شرکت صنایع ارتباطی پایا- داشتیم تا وضعیت پیشرفت و چالش‌های پیش‌روی این پروژه را جویا شویم.

ریاضی با تأکید بر اینکه بخش تست این پروژه بسیار پیچیده است، اظهار کرد: برای تست حالات مختلفی وجود دارد و شاید تا حال حاضر 100 مورد تست با موفقیت را انجام داده باشیم.


*دولت در اجرای ترابردپذیری احتیاط کند*

وی با تأکید بر اینکه در اجرای این پروژه بسیار باید احتیاط کرد، گفت: اگر با ملاحظه، دقت و احتیاط پیش نرویم ممکن است مشکلاتی را برای مشترکان موبایل ایجاد کند و باعث بروز شکایاتی متعدد گردد.

او افزود: از این حیث است که رگولاتوری و حاکمیت ارتباطات، برای جلوگیری از بروز شکایت مردمی طرح را با وسواس‌های خاص تست می‌کنند.

پیمانکار MNP درباره مشکلات و چالش‌های احتمالی پیش‌روی اجرای نادرست این پروژه گفت: بالاخره MNP می‌تواند در ارتباط مستقیم با صورتحساب‌های صادر شده مشترکان باشد و اختلافاتی در اعداد و ارقام ایجاد کند. البته باز هم تأکید می‌کنم در صورت اجرای نادرست این پروژه چنین مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانیکه این سیستم در کشور روشن شود شاید چند ده هزار نفر در روز ترابرد شوند لذا اهمیت اجرای درست در این است که حقوق مشترکان و اپراتورها پایمال نشود.

ریاضی با بیان اینکه دو مشاور ایرانی و خارجی زعیم و سفره‌کام از سوی رگولاتوری برای نظارت بر انجام تست‌های MNP در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر پروژه از سمت ما که پیمانکار هستیم تمام شده است و از مجموع چهار فاز، سه فاز را به صورت کامل اجرایی کرده‌ایم.


*ناظران مرحله تست MNP مشخص شدند*

پیمانکار ترابردپذیری شماره‌های همراه با اشاره به اینکه فاز چهارم نیز پشتیبانی سه ساله از این پروژه است، درباره اینکه چرا تا حال حاضر بر خلاف تمامی تست‌ها اجرایی نشده است؟، گفت: تست مربوط به تک تک اپراتورها انجام شده که موفقیت‌آمیز هم بوده اما ظاهرا تست‌های مربوط به End to End همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمامی تجهیزات سخت‌افزاری به کار رفته در این پروژه داخلی است و تنها در بخش نرم‌افزاری همکاری با شرکت هلندی صورت گرفته، درباره زمان اجرای این پروژه گفت: ما به عنوان پیمانکار کارمان را انجام داده‌ایم و وظیفه رگولاتور ارتباطی است که زمان اجرا را تعیین کند.

او در پایان گفت: بعید می‌دانم تست چندانی باقی مانده باشد و از این جهت به زودی باید شاهد اجرای طرح ملی ترابردپذیری باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها