کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درخواست نمایندگی 29 برند پوشاک خارجی برای حضور در ایران


کد خبر : ۲۳۷۹۷سه شنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۱۹۲۲۹۹ بازدید

29 برند دیگر درخواست مجوز برای ورود به ایران را داشته‌اند» صادقی، رئیس مرکز امور اصناف بازرگانان وزارت صنعت درحالی این موضوع را مطرح ...
درخواست نمایندگی 29 برند پوشاک خارجی برای حضور در ایراندرخواست نمایندگی 29 برند پوشاک خارجی برای حضور در ایران

«29 برند دیگر درخواست مجوز برای ورود به ایران را داشته‌اند» صادقی، رئیس مرکز امور اصناف بازرگانان وزارت صنعت درحالی این موضوع را مطرح می‌کند که حدود ٢١ برند هم‌اکنون درحال فعالیت در ایران هستند و مجوز فعالیت در داخل مرزهای ایران را دارند. مهم‌ترین نکته در دادن مجوزهای جدید وزارت صنعت و معدن در این است که این‌بار قرار است به‌طور مستقیم و بدون واسطه این برندها به ایران بیایند و به شرکت‌های واسط مجوز فعالیت داده نخواهد شد.

به گزارش ایران جیب به نقل از شهروند،  با این اقدام راه‌ برای سوء‌استفاده و ورود کالاهای قاچاق یا واردات از دست ثالث و... بسته خواهد شد.  یداله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف بازرگانان وزارت صنعت گفت: ٢١ برند خارجی قبل از تحریم در ایران فعال بودند و اکنون پرونده ٢١ مورد که درخواست مجوز کرده‌اند، درحال بررسی و صدور مجوز است. او به روند اعطای مجوز به برندهای خارجی پوشاک درکشور اشاره کرد و گفت: در این مرکز به کالاهای مصرفی بادوام و سرمایه‌ای مجوز داده می‌شود که شرایط خاص خود را دارد، به‌ویژه آن‌که کالاهایی که در داخل تولید می‌شود و مشابه با کیفیت هم دارد، روند سخت‌گیرانه‌تری را درنظر می‌گیریم. صادقی تأکید کرد: یکی از شروط ما آن است که افرادی که می‌خواهند نمایندگی درکشور تأسیس کنند، باید قرارداد از شرکت اصلی که کارخانه در آن کشور واقع است، بیاورند یا اگر در منطقه نمایندگی رسمی داشته باشند، بتوانند از آن نمایندگی مجوز بگیرند و ما شرکت‌های واسط را برای اعطای نمایندگی نمی‌پذیریم.

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، به این نکته اشاره کرد که تاکنون در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی و ایجاد شعبه‌های آن در مرکز متقاضی نبوده است. وی همچنین اعطای مجوز به یک برند نوشابه خارجی را رد کرد و گفت: به هیچ شرکت نوشابه خارجی مجوز نداده‌ایم، مضاف بر این‌که در مرکز ما کالاهای مصرفی بادوام و سرمایه‌ای ثبت و مجوز داده می‌شود. صادقی در پاسخ به این‌که طی چند ماه اخیر و با برداشته‌شدن تحریم‌ها روند اعطای مجوز به برندهای خارجی چه تغییری کرده است، گفت: این روند روال عادی خود را طی می‌کند و ما قبل از تحریم درحوزه پوشاک به ٢١ برند مجوز داده بودیم و اکنون نیز ٢٩ مورد درخواست مجوز کرده‌اند که پرونده آنها درحال رسیدگی و بررسی است و مجوز برخی از آنها نیز صادر شده است.

حجم بالای قاچاق پوشاک

این درحالی است که هم‌اکنون براساس گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق، حجم کالاهای قاچاقی ورودی به کشور در‌ سال بین ١٦ تا ٢٠‌ میلیارد دلار است که محصولات نساجی (پارچه، پوشاک و پتو) با 2.3 میلیارد دلار سهم بالایی در قاچاق دارد. گلناز نصراللهی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حجم قاچاق پوشاک اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده و همچنین آمار سازمان‌های بین‌المللی، ارزش پوشاک صادراتی کشورهای جهان به ایران بین ٦٠٠ تا ٧٠٠‌میلیون دلار است، درحالی‌ که آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر میزان پوشاکی که به صورت رسمی وارد ایران شده، تنها ١٤‌میلیون دلار تعیین شده که نشان می‌دهد پوشاک قاچاق حداقل 50 برابر واردات قانونی آن است.

وی در ادامه ضمن اشاره به میزان مصرف و تولید پوشاک داخل کشور افزود: با درنظرگرفتن تفاوت میان دو عدد مطرح‌شده یعنی میزان صادرات پوشاک کشورهای تولیدکننده به ایران و همچنین آمار گمرک از کالاهایی که به‌طور قانونی وارد ایران شده‌اند، به رقمی بالغ بر ١,٥ تا دو‌میلیارد دلار می‌رسیم که ارزش مجموع واردات پوشاک غیرقانونی به ایران است.

این مقام مسئول درباره سهم کشورهای صادرکننده پوشاک به ایران نیز تصریح کرد: به‌طورکلی ٩٥‌درصد پوشاک وارداتی ایران از ٣ کشور چین، امارات متحده عربی و ترکیه صورت می‌گیرد که سهم چین ٧٠درصد، امارات ١٨‌درصد و ترکیه ٧‌درصد است. بنابراین دور از ذهن نیست که بگوییم بیشترین حجم قاچاق پوشاک به ایران برخلاف تصور، کشور ترکیه نیست و چین بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

البته قاچاق پوشاک تنها بخشی از قاچاق وارد شده به کشور است و مشکل اصلی بر سر این است که قاچاق درکشور به شیوه‌ای ناپسند نهادینه شده و درهمه بخش‌های اقتصاد ملی ریشه دوانده است. چنان‌که علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران نخستین راه داشتن یک اقتصاد سالم را برخورد با پدیده قاچاق دانست و گفت: شعار توسعه صادرات و توجه به تولید را می‌دهیم، ولی درعمل بیشترین توجه به واسطه‌گری است.

وی افزود: در بخش اقتصادی چون منافع فردی بر منافع ملی برتری دارد، قاچاق نهادینه شده است. برخورد با کالای قاچاق یک عزم ملی می‌طلبد و دراین خصوص اصناف به‌طور قطع درکنار دولت قرار دارند و موضوع ساماندهی بنگاه‌های صنفی به منظور جلوگیری از ارایه کالاهای قاچاق در دستورکار قرار دارد.

وی در ادامه گفت: قاچاق توسط شبکه‌های توزیع انجام می‌شود. میوه‌هایی که کمتر از 10 روز فاسد می‌شوند، از آمریکای‌جنوبی وارد کشور و به مبادی نگهداری منتقل می‌شود،درحالی‌ که فاسد نشده و این موضوع نهادینه‌شدن قاچاق را درکشور نشان می‌دهد.

رئیس اتاق اصناف ایران نخستین راه داشتن یک اقتصاد سالم و توجه به تولید را برخورد با پدیده قاچاق اعلام کرد و تصریح کرد: درصورت نیاز به واردات می‌توان با مذاکره با تولیدکنندگان خارجی، کالای شناسنامه‌دار مورد نیاز را با همکاری خارجی‌ها در داخل تولید کرد.

وی گفت: 8 سال است که رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، اما ابزارهای حمایتی از تولید انجام نشده؛ مردم محورشدن اقتصاد در دستور کار قرار گرفت، اما عملی نشده است. در تدوین اقتصاد مقاومتی نگاه رهبر معظم انقلاب به مردمی‌شدن اقتصاد است که این اتفاق با کمک دولت و مجلس محقق می‌شود و برای آن باید فعالیت بیشتری کرد.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به صادرات غیرنفتی ازسوی اصناف گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری صادرات غیرنفتی است که باید در توسعه صادرات به آن توجه جدی شود؛ اما متاسفانه در این بخش نگاه جامع و مطلوبی را شاهد نیستیم. شعار توسعه صادرات و توجه به تولید را می‌دهیم ولی درعمل بیشترین توجه به واسطه‌گری است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها