کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عربستان در رقابت با ایران نفت خود را با تخفیف می‌فروشد


کد خبر : ۲۳۷۸۵دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱:۵۷۱۶۱۷ بازدید

شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) در نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرد که هر بشکه نفت خود را به کشورهای شمال غربی اروپا با 35 سنت ...
عربستان در رقابت با ایران نفت خود را با تخفیف می‌فروشدعربستان در رقابت با ایران نفت خود را با تخفیف می‌فروشد

شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) در نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرد که هر بشکه نفت خود را به کشورهای شمال غربی اروپا با 35 سنت تخفیف و به کشورهای حوزه مدیترانه با 10 سنت تخفیف به فروش می‌رساند.

"جنگ نفت" میان ایران و عربستان سعودی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. به گزارش شبکه تلویزیونی n-tv آلمان در روز دوشنبه 6 ژوئن (17 خرداد) شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) طی نامه‌‌ای به مشتریان خود اطلاع داده که نفت خود را برای کشورهای اروپای شمال غربی با 35 سنت تخفیف در هر بشکه و برای کشورهای حوزه مدیترانه با 10 سنت تخفیف در هر بشکه عرضه می‌کند.

تصمیم عربستان سعودی مبنی بر کاهش 25 سنتی هر بشکه نفت برای کشورهای اروپایی در حالی اتخاذ شده که ایران هم‌زمان با برداشته شدن بخشی از تحریم‌های بین‌المللی صادرات نفت خود را بالا برده و قصد دارد آن را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند و اروپا یکی از مقاصد صادرات نفت ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز بیش از 25 تانکر غول پیکر نفتی متعلق به کشورهای اروپایی و آسیایی نفت ایران را بار زده‌اند. این رقم نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور در ژانویه امسال، بسیار بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان افزایش خواهد داشت.

اقدام عربستان برای کاهش ناگهانی قیمت نفت خود از جنبه دیگری نیز غیرمنتظره بود؛ تقاضای نفت خام در نیمه دوم سال همیشه به طور سنتی بیشتر از نیمه اول خواهد بود و حالا درست در آغاز نیمه دوم سال میلادی، عربستان قیمت نفت خود را کاهش داده است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که در آخرین اجلاس اوپک در هفته گذشته، کشورهای صادرکننده نفت نتوانستند علی‌رغم نزول قیمت این ماده خام، بر سر کاهش تولید به توافق برسند. این عدم توافق بیش از هرچیز ناشی از اختلاف ایران و عربستان دو تولیدکننده عمده نفت بر سر موضوعات نفتی و البته سیاسی ومنطقه‌ای بود.

اختلاف ژئوپولیتیک دو کشور در منطقه و جنگ نیابتی آنها در سوریه و یمن یکی از موانع اصلی به توافق رسیدن این دو کشور است. علاوه بر آن کشورمان مصمم است که تولید نفت خود را به سطحی بالاتر از زمان تحریم‌ها پیش از ژانویه برساند. در مقابل عربستان سعودی مایل است میزان تولید کشورهای اوپک در سطح ماه ژانویه باقی بماند و بالاتر نرود.


رقابت ایران و عربستان بر سر مشتریان اروپایی نفت

ایران از ماه فوریه و پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی صادرات نفت به اروپا را آغاز کرده است. در چنین شرایطی پایین آوردن قیمت نفت از سوی عربستان برای کشورهای اروپایی نشان از حساسیت رقابتی دارد که میان این کشور و ایران به خصوص بر سر مشتریان اروپایی در جریان است.

صادرات نفت ایران به اروپا روزانه به 400 هزار بشکه در روز رسیده است. در ماه‌های آینده این رقم به 700 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد چرا که ایران قراردادهای جدیدی برای صادرات نفت به کشورهای یونان، فرانسه و ایتالیا بسته است.

در مقابل عربستان سعودی بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته به طور متوسط روزانه 800 هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرده است.

در این رقابت داغ، ایران از یک نظر نسبت به عربستان سعودی دست بالا را دارد چرا که اقتصاد این کشور تنها وابسته به نفت نیست.

وزیر نفت ایران پیشتر گفته بود که بازنده بزرگ این جنگ نفتی، عربستان سعودی خواهد بود.

از سوی دیگر ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند نفت خود را به هر میزان که می‌خواهد به خصوص به کشورهای آسیایی صادر کند. از آنجایی که عربستان سعودی اعلام کرده قیمت نفتش را برای کشورهای آسیای دور در هر بشکه 35 سنت بالا می‌برد، این کار دست ایران را برای فروش نفت به این کشورها بازتر خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها