کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبد کالایی به چه کسانی اختصاص می‌یابد؟


کد خبر : ۲۳۴۰جمعه، ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳:۴۲۴۸۰۶ بازدید

پنجم آذر ماه رییس‌جمهور از اختصاص دو بسته کالایی برای اقشار کم‌درآمد تا پایان امسال خبر داد و اعلام کرد که کارمندان دولت نیز جزو این اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند که در کنار یارانه نقدی این کمک را دریافت می‌کنند.

البته وی از بیان جزییات این سبد کالایی امتناع کرد و گفت که زمان و مقدار این دو بسته کالایی بعدا اعلام می‌شود.

 با اعلام این خبر از سوی رییس جمهور فضای کشور نیازمند کسب اطلاعات بیشتری از جزییات این طرح بود که متاسفانه تا کنون به جز یکی دو مورد اظهارات کلی از سوی مسوولان رده بالا اظهار نظر شفافی از این طرح نشده‌ است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری طرح اعلام می‌کند که هنوز مصوبه اختصاص سبد کالایی به آنها ابلاغ نشده و نمی‌تواند درباره جزییات آن پاسخگو باشد و از سوی دیگر محمد باقر نوبخت، سخنگوی اقتصادی دولت نیز ارئه جزییات درباره سبد کالایی را برعهده این وزارتخانه گذاشته‌ است.نوبخت همچنین از تأمین ریالی این سبد کالایی و همچنین ارائه آن در بهمن ماه و اسفند ماه خبر داد و در این‌باره اظهار کرد که معاونت برنامه‌ریزی تامین‌کننده‌ی منابع مالی برای سبد کالایی است و پیش‌بینی های لازم را انجام داده و در اختیار تهیه‌کنندگان این سبد قرار داده است.

وی در این‌باره اعلام کرد که اعتبار این طرح از محل‌ مرتبط با پرداخت‌ها تامین شده و عدد و رقم دقیق آن متناسب با قیمت زمانی است که سبد کالایی ارائه شود.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که برای نوع کالاها برنامه‌ریزی شده اما معاونت برنامه‌ریزی به تنهایی متولی آن نیست، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه‌کننده سبد کالا است.

نوبخت از نبود هیچ‌گونه کمبود ریالی در تامین کالاها خبر داد و گفت: با توجه به این‌که سقف بودجه 1392 از 210 به 171 هزار میلیارد تومان کاهش یافت اما اعتبارات لازم برای پرداخت مابه‌التفاوت کالاهای اساسی به ویژه گندم به دو برابر افزایش یافت. به گونه‌ای که این رقم در قانون بودجه از حدود 5100 میلیارد تومان به دو برابر رسید از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که کمبودی وجود نداشته است.وی هم‌چنین در مورد این‌که آیا سبد کالایی جایگزین عیدانه سال گذشته خواهد شد تصریح کرد: عیدانه فقط یک بار و تحت شرایط خاص داده شد، اما این‌که در ادامه چگونه باشد نباید اکنون به آن ورود پیدا کرده و دغدغه‌های مردم را در این زمینه افزایش داد.

محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور نیز درباره جزییات این طرح و در پاسخ به این سوال که آیا اختصاص سبد کالا به اقشار کم درآمد در سالهای آینده نیز ادامه دارد گفت: فعلا برای امسال تصمیم‌گیری شده است و با توجه به شرایط سال آینده نسبت به پرداخت مجدد آن تصمیم‌گیری خواهد شد اما دولت در منابع بودجه مصوب منابعی را برای اجرای این طرح در نظر گرفته است.

مسوول دفتر رییس جمهور با بیان این‌که ماه اختصاص این سبد کالایی را کسی هنوز تعیین نکرده است تصریح کرد: ان شاء‌الله در موقعی که همه زمینه‌های اجرای آن فراهم شود، اطلاع‌رسانی می‌شود اما نکته‌ی بسیار مهم در این تصمیم‌گیری این بوده است که حتما نسبت به فشارهایی که این تورم غیرقابل قبول بر اقشار کم‌درآمد وارد می‌کند توجه لازم و تدبیر دلسوزانه‌ای صورت گیرد.

غیر از موارد فوق اطلاعات بیشتری درباره این طرح از سوی مسوولان دولتی ارائه نشده‌ است اما بر اساس برخی از اظهارات غیر رسمی از سوی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گویا این سبد کالایی شامل پنج قلم کالای اساسی شامل برنج، روغن، تخم‌مرغ، پنیر و گوشت مرغ است.همچنین تعداد افرادی کع در کشور به آنها سبد کالایی اختصاص می‌یابد در حدود 21 میلیون نفر است که عمدتا افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، روستاییان، عشایر، کارگران و کارمندان هستند.

در همین زمینه یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد که جلسات هماهنگی برای موضوعات تنظیم بازار و از جمله دو سبد کالایی در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت آغاز شده است.همچنین یک مقام مسئول در وزارت صنعت و تجارت نیز احتمال داد که در ایام سالگرد پیروزی انقلاب و ایام پایانی سال این دو سبد کالایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.به گفته وی چهار کالای برنج، گوشت، مرغ و روغن در اولویت توزیع قرار دارند اما ممکن است کالاهای دیگری هم اضافه شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها