کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مجلس دهم امروز افتتاح می‌شود


کد خبر : ۲۳۲۹۸شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲:۴۹۱۶۲۰ بازدید

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز در حالی افتتاح می‌شود که به نظر می‌رسد تلاش ها برای تعامل در انتخاب ارکان هیأت رئیسه بین فراکسیون‌های ...
مجلس دهم امروز افتتاح می‌شودمجلس دهم امروز افتتاح می‌شود

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز در حالی افتتاح می‌شود که به نظر می‌رسد تلاش ها برای تعامل در انتخاب ارکان هیأت رئیسه بین فراکسیون‌های اصلی نتیجه داده و منجر به تشکیل کمیته مشترکی شده است.

صحن بهارستان در حالی امروز به صورت رسمی دهمین دوره کار خود را شروع می‌کند، که همه نگاه‌ها به فردا و انتخاب هیأت رئیسه موقت است.

 بر اساس آیین نامه مجلس روز ابتدای شروع به کار مجلس را هیأت رئیسه سنی اداره می‌کند و یکی از وظایف این هیأت رئیسه، مدیریت صحن برای انتخاب هیأت رئیسه موقت است. هیأت رئیسه موقت نیز تا زمان تصویب اعتبار نامه‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و سپس با رأی دوباره نمایندگان هیأت رئیسه دائمی انتخاب می‌شود.

بر اساس خبرها و گزارش‌های موجود، دو فراکسیون اصلی موجود در مجلس دهم آخرین رایزنی‌ها و تحرکات، خود را برای نقش آفرینی بهتر و کسب سهمیه بیشتر از 12 کرسی هیأت رئیسه انجام می‌دهند. فراکسیون امید که محمدرضا عارف را نامزد اصلی ریاست خود می‌داند، امشب سومین نشست مجمع عمومی خود را در سالن شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران از ساعت 18 تا 22 برگزار می‌کند تا نامزدهای اصلی را برای رقابت در روز یکشنبه معرفی نماید. در سوی دیگر نیز اصولگرایان که حامی ریاست علی لاریجانی هستند، علاوه بر نشست عصر دیروز خود در ساختمان مشروطه مجلس و به دعوت لاریجانی، امروز عصر ساعت 17 تا 20 نیز در همین محل گرد هم می‌آیند تا به گفته اکبر رنجبرزاده منتخب اسدآباد برای انتخابات هیأت رئیسه تصمیم‌گیری کنند.

بر اساس اعلام نتایج انتخابات، جبهه امید اعم از اصلاح طلبان و اعتدالی‌ها حدود 120 کرسی بهارستان را از آن خود کرده و فهرست رسمی اصولگرایان هم حدود 80 نامزد رسمی فهرست خود را راهی مجلس کرده‌اند. حدود 80 منتخب جدید هم نامشان در هیچ کدام از فهرست‌های اصلی یاد شده نبود. از آنجا که هیچ کدام از فراکسیون‌های امید و اصولگرایان اکثریت قاطع کرسی‌ها را در اختیار ندارند، مستقل‌ها نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب هیأت رئیسه خواهند داشت.

مواضع علی لاریجانی و محمدرضا عارف روز چهارشنبه در حکم اعلام نامزدی هر دو برای ریاست بود. با این حال رئیس فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با « ایران » تأکید کرد که در حین رقابت توأم با رفاقت با لاریجانی بر سر ریاست، در خصوص سایر ارکان هیأت رئیسه همچنان آماده تعامل با رقیبان هستیم.  منتخب اول تهران روز پنجشنبه هم در مجمع عمومی نمایندگان ادوار مجلس باب تعامل را همچنان باز دانست و گفت: «آمادگی داریم با حفظ هویت همه فراکسیون‌ها حداکثر همکاری را داشته باشیم و طرح‌های مختلفی هم مطرح کردیم و آخرین طرحی که مطرح کردیم منتظر ارائه جواب هستیم و دوستان اگر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند رسماً جواب دهند.» به گزارش ایرنا، عارف همچنین افزود: « برای ما انتخابات سال 96 مهم است و مسیر عقلانیتی که آغاز شده را با تدبیر و اخلاق باید ادامه دهیم و مراقبت کنیم تا در سال جاری بخشی از تعهداتی را که دولت داده عملیاتی کنیم.»

تشکیل کمیته تعامل درباره هیأت رئیسه مجلس دهم

حال آخرین خبرها حکایت از آن دارد که تلاش‌ها برای تعامل دو فراکسیون به نتایج رضایت بخشی رسیده است.

سخنگوی فراکسیون امید از تشکیل کمیته تعامل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مورد هیأت رئیسه مجلس دهم خبر داد. محمدعلی وکیلی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: «از روز پنجشنبه کمیته‌ای متشکل از آقایان تاجگردون، تابش و علی نوبخت از فراکسیون امید و محبی‌نیا، دهقان، امیرآبادی، جلالی و نعمتی از فراکسیون فراگیر برای بررسی چگونگی تعامل در مورد ارکان هیأت رئیسه مجلس دهم تشکیل شده است.» وی افزود: «این کمیته روز پنجشنبه نخستین جلسه خود را برگزار کرد و عصر دیروز نیز تشکیل جلسه داد.» وکیلی خاطرنشان کرد: «بعید است این کمیته وارد موضوع ریاست مجلس شود و بیشتر تمرکز آن بر ارکان هیأت رئیسه مجلس خواهد بود.»

از سویی دیگر احمد امیر آبادی منتخب مردم قم به ایسنا خبر داد که در نشست دیروز اصولگرایان نام فراکسیون «فراگیر» به فراکسیون «ولایت» تغییر یافته و علی لاریجانی هم به عنوان نامزد این فراکسیون برای ریاست انتخاب شد. به گفته وی «188 منتخب جدید در این گردهمایی حضور داشتند».

موفقیت هواداران لاریجانی و عارف در پیش بردن این تعامل پیام مثبتی به بیرون مجلس و برای رأی دهندگان نیز خواهد بود که ائتلاف جبهه امید اعم از اصلاح طلبان، اعتدالی‌ها و اصولگرایان میانه رو در ادامه راه مجلس نیز تداوم خواهد یافت و انشقاقی در جبهه میانه روها ایجاد نمی شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا از منتخبان هوادار ریاست لاریجانی بر مجلس با استقبال از تشکیل این کمیته به « ایران» گفت: «خوشبین هستم که این رایزنی‌های لحظات آخر ثمربخش باشد. اگر این اتفاق بیفتد و مجلس دهم کار خود را با تعامل شروع کند، می‌توان سنگ بنای خوبی باشد برای ادامه کار در طول دوره 4 ساله که مجلس به‌دور از جنجال‌ها و تنش‌های حاشیه‌ای باشد.» نماینده آمل در مجلس نهم و دهم با بیان اینکه این تعامل‌ها بر سر 11 سمت هیأت رئیسه بجز ریاست مجلس است، افزود: «‌می‌توان امیدوار بود ائتلافی که در مقابل تندروها انجام گرفت پایدار بماند و ما شاهد یک مجلس قوی و کارآمد باشیم. مجلسی که رقابت‌های آن هم همراه با رفاقت و انصاف است.»
 با وجود این باید دید ظرف یک روز باقی مانده تا روز یکشنبه که انتخابات هیأت رئیسه موقت انجام می‌شود، آیا رایزنی‌ها و ابتکارات این کمیته به نتیجه‌ای می‌رسد یا اینکه تکلیف 11 عضو دیگر هیأت رئیسه را نیز همانند سمت ریاست مجلس رقابت در صحن علنی معلوم می‌کند.

هیأت رئیسه سنی

اگر چه منتخبان جدید روز گذشته در یک جلسه توجیهی و آموزشی در صحن مجلس حاضر شدند، اما آغاز به کار رسمی آنها امروز و با افتتاح مجلس دهم  رقم می‌خورد.  اداره جلسه افتتاحیه بر عهده هیأت رئیسه سنی است تا مراسم افتتاحیه، تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب بررسی اعتبارنامه‌ها  و اجرای انتخابات هیأت رئیسه موقت را برگزار کند. به گزارش ایرنا، عبدالرضا هاشم‌زایی منتخب تهران رئیس، مصطفی ذوالقدر منتخب میناب نایب رئیس، سیده فاطمه حسینی منتخب تهران و سمیه محمودی منتخب شهرضا دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس دهم هستند. بعد از تلاوت قرآن و پیام رهبر معظم انقلاب، منتخبان حاضر براساس اصل 67 قانون اساسی سوگند نمایندگی برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد می‌کنند.منتخبان همچنین  برای تجدید پیمان با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدا راهی حرم مطهر امام خمینی(ره) می‌شوند و ضمن حضور در مرقد شهدای هفتم تیر، نماز ظهر و عصر را به صورت جماعت در حرم اقامه می‌کنند و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی فرزند یادگار امام(ره) برای آنها سخنرانی ‌می‌کند. منتخبان در پایان برنامه کاری خود در حرم مطهر به سمت مجلس حرکت می‌کنند تا جلسه شعب پانزده‌گانه را برای بررسی اعتبار‌نامه منتخبان تشکیل دهند.

طبق ماده 12 آیین نامه انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس یعنی 9 خرداد انجام خواهد شد که ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیأت رئیسه دائم است، به جز اینکه اکثریت نسبی در انتخاب رئیس کافی خواهد بود.هیأت‌رئیسه موقت بلافاصله پس‌از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به‌جای خواهد آورد. همچنین براساس ماده 13 وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور اداری مجلس است. به گزارش فارس مراسم افتتاحیه به طور مستقیم از شبکه خبر سیما و  رادیو فرهنگ پخش خواهد شد. همچنین رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما هم برای اجرای سرود ملی کشورمان توسط 55 نفر از اعضای این گروه برای افتتاحیه مجلس دهم دعوت شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها