کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مهاجرت سکه و دلار به دامنه جدید


کد خبر : ۲۳۲۹۷شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۸:۴۷۱۷۹۰ بازدید

سکه که روز چهارشنبه به زیر مرز یک میلیون تومان رفته بود، روز پنج‌شنبه به کانال بالاتر بازگشت. در ششمین روز هفته، همزمان با بازگشت دلار ...

سکه که روز چهارشنبه به زیر مرز یک میلیون تومان رفته بود، روز پنج‌شنبه به کانال بالاتر بازگشت. در ششمین روز هفته، همزمان با بازگشت دلار به محدوده 3 هزار و 470 تومان، سکه تمام بهار نیز قیمت یک میلیون و 5 هزار تومان را تجربه کرد. در ششمین روز هفته، شاخص ارزی با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 470 تومان رسید.

به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم و مقاومت دلار در محدوده 3 هزار و 460 تومان دو عاملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. با رشد روز پنج‌شنبه، میزان افزایش هفتگی دلار به 0.7 درصد رسید، این در حالی بود که شاخص ارزی 2 هفته پیش رشد منفی را تجربه کرده بود.

دنیای اقتصاد در گزارش روز چهارشنبه خود به سه تفسیر معامله‌گران از افزایش قیمت اشاره کرده بود که با توجه به روند ادامه هفته می‌توان گفت که دیدگاه دسته دوم بیشتر توضیح‌دهنده نوسان بازار بوده است. دسته دوم افزایش قیمت دلار را واقعی و ناشی از برگشت تقاضای تجاری به بازار عنوان کرده‌ بودند. چنان‌که اشاره شد، همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در راستای رشد قرار گرفت و به کانال میلیونی بازگشت. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی با 9 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 5 هزار تومان رسید. با وجود این رشد، سکه در هفته گذشته 0.7 درصد از ارزش خود را از دست داد. عامل اصلی افت هفتگی فلز گرانبهای داخلی کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

در اولین هفته خردادماه، دلار عمدتا در مسیر افزایشی قرار داشت. شنبه گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 447 تومان آغاز کرد که افزایشی 2 تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه داشت. این روند افزایشی با سرعت بیشتری در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ادامه یافت. دوشنبه دلار با 8 تومان افزایش از مرز 3 هزار و 450 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 455 تومان رسید. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی با 10 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. این بیشترین نوسان افزایشی دلار از پنجم اردیبهشت‌ماه بود و این ارز را به بالاترین قیمت در 25 روز پیش از آن رساند.

افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه به 4 نیروی «افزایش نرخ حواله درهم»، «پایین آمدن بهای طلای جهانی»، «افزایش تحرکات معامله‌گران آتی» و «کاهش میزان عرضه بازارساز» نسبت داده شد. روز چهارشنبه روند افزایشی دلار متوقف شد و این ارز با 3 تومان کاهش به قیمت 3‌هزار و 462 تومان رسید. با وجود این افت، به گفته فعالان پایین نیامدن دلار از محدوده 3 هزار و 460 تومانی انتظارات افزایشی را بالا نگه داشت و این ارز روز پنج‌شنبه توانست با 8 تومان رشد به محدوده 3 هزار و 470 تومان برسد. عامل دیگری که روز پنج‌شنبه به رشد قیمت کمک کرد، افزایش نرخ حواله درهم بود که تا نزدیکی 950 تومان بالا رفته بود. با وجود شروع افزایشی دلار در خردادماه، برخی فعالان اعتقاد دارند که روند افزایشی این ارز در هفته جاری ادامه پیدا نخواهد کرد.

به گفته آنها، دلار به سقف قیمت خود در سال 95 نزدیک شده است و از این پس مقاومت بازار در برابر افزایش قیمت بیشتر خواهد شد. در نهایت، روند قیمت اونس در ساعات انتهایی روز جمعه نیز در بازار داخلی روز شنبه اثر مهمی خواهد داشت، چراکه انتظارات و موقعیت معامله‌گران سکه و دلار داخلی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. برخی از معامله‌گران انتظار دارند قیمت اونس در ساعات انتهایی روز جمعه بالا برود و منجر به افزایش فروش ارز در روز شنبه توسط خالی فروشان سکه شود. در واقع خالی فروشان در صورت افزایش بهای اونس سعی خواهند کرد با فروش دلار مانع از ضرر خود شوند. در مقابل دسته دیگری از معامله‌گران انتظار دارند که دلار در هفته جاری به افزایش خود ادامه دهد. آنها معتقدند پس از گذشت 2 ماه از سال 95، تقاضا وارد بازار ارز شده و همین عامل قیمت را تحریک کرده است. به گفته آنها در صورت ادامه تقاضا، دلار رشد بیشتری خواهد کرد.

nktiuob2sh8zl46e2ii.jpg

v2e5d2oqxy1wk2qjtf49.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها