بیشترین مانوری که تاکنون ایران خودرو روی پروژه NX7 خود که همان دناست داده، در طراحی ظاهری آن است و مباحث دیگر مانند طراحی داخلی با مشخصات فنی فقط درحد ادعاهای این خودروساز باقیمانده و معلوم نیست تا چه حد در زمان حضور دنا در بازار به حقیقت بپیوندند. درواقع تنها بخش خودروی دنا که تاکنون بارها در محافل گوناگون خودرویی رونمایی شده است، طراحی ظاهری آن بوده و حتی مدلهایی که برای نمایش استفاده شدهاند هیچکدام از داشبورد و کنسول جدید بهره نمیبردند اما دنا طراحی ظاهری بهاندازهای متفاوت و چشمگیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را بهدنبال خود بکشاند و آنها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند.
از نکات منفی این خودرو فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند، یعنی محورها در نزدیکترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمیرسد و جای بسی تأمل دارد، چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو بهویژه در ترافیک شهری میشود این نکته را میتوانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین پانامرا ببینید. باتوجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدلهای سمند درباره طراحی اتاق دیده بودید کافی داشته و دارند، بنابراین بدون شک اولین نکتهای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، نداشتن تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود. ازجمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگهای ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان مناسب به نظر نمیرسند، بنابراین بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگهایی برای نمونه به ابعاد R55,225,16 بهره گیرد.
مشخصات فنی دنا
از دیگر نکات مبهم در پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن است آنچه در خروجی خبرگزاریهای منسوب به ایران خودرو درباره مشخصات فنی این خودرو ذکر شده، آن است که دنا با دو پیشرانه مختلف قابل سفارش خواهد بود پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز که طبق ادعای ایران خودرو توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست. این موتور که درحالحاظر روی انواع سمند، پارس و رانا قابل سفارش است، در بازار به موتوری نه چندان پرتوان و درعینحال کممصرف و کماستهلاک اما بهشدت پر هزینه و با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است. پیشرانه دوم هنوز در مرحله ساخت است.
جمعبندی
در مجموع باید دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل درحالحاضر، خودرویی به روز با امکانات مناسب دانست اما اصرار ایرانخودرو در استفاده از همان اتاق قدیمی و پراشکال سمند جای بسی تأمل دارد. شاید اگر به جای برخی از این تغییرات که به نوعی به زور روی اتاق سمند سوار شدهاند، سعی در تغییر کلی و بنیادی در این اتاق انجام میگرفت نتیجهای امیدوارکنندهتر و آینده نگرانهتر حاصل میشد، چراکه دنا نیز همچنان همان اشکالات بزرگ طراحی که در سمند وجود داشت را با خود همراه دارد و چهبسا با طویلترشدن خودرو این مشکلات پیشازپیش خودنمایی کنند اما بااینوجود دنا نمایانگر آن است که ایرانخودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقا خودروهای خود است که این موضوع در نوع خود نکتهای بسیار خوشحالکننده خواهد بود و میتوان امیدوار بود در آیندهای نزدیک خودروهایی از تولیدکنندگان داخلی ببینیم که حداقل بتوان آنها را در رنکینگ بازار خودرو جای داد. این خودرو به قیمت 43میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.