کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سایه سود 100 تا 200 درصدی روی میوه‌های نوبرانه


کد خبر : ۲۳۲۴۷پنجشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۱۳۹۰۲ بازدید

بسیاری از فعالان اقتصادی حوزه اصناف این واقعیت را می‌دانند که قیمت میوه‌و‌تره‌بار در مغازه‌های سطح شهر براساس آنچه مصوب شده باید حداکثر ...

بسیاری از فعالان اقتصادی حوزه اصناف این واقعیت را می‌دانند که قیمت میوه‌و‌تره‌بار در مغازه‌های سطح شهر براساس آنچه مصوب شده باید حداکثر 35 درصد بیشتر از قیمت‌های میدان میوه و تره‌بار باشد اما واقعیت درباره میوه‌های نوبرانه بسیار متفاوت از این ارقام و درصدها شده است. به‌گونه‌ای که درزمینه فروش میوه‌های نوبرانه شاهد افزایش سه برابری قیمت و سود نزدیک به 200 درصدی هستیم، چراکه توت فرنگی که باید کیلویی 9500 هزار تومان فروخته شود کیلویی 20 هزار تومان و بعضا بیشتر عرضه می‌شود که شامل سود 185 درصدی برای فروشنده می‌شود.

قیمت میوه‌و‌تره‌بار در مغازه‌های سطح شهر طبق اعلام اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی باید حداکثر 35 درصد بیشتر از قیمت عمده‌فروشی میدان میوه‌و‌تره‌بار عرضه شود اما قیمت‌های سطح شهر تطبیق چندانی با این مصوبه ندارد. برای نمونه هر کیلوگرم سیب قرمز درجه یک در میدان میوه‌وتره‌بار سه هزار تومان قیمت دارد که با احتساب سود 35 درصد به چهارهزارو 50 تومان برای فروش در مغازه‌ها می‌رسد یا قیمت هر کیلوگرم پرتقال درجه یک شمال که در میدان میوه‌وتره‌بار سه هزار تومان است با احتساب سقف سود تعیین شده، چهارهزارو 50 تومان می‌شود اما به‌طور متوسط کیلویی 4500 تومان در میوه فروشی‌ها به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

در میان میوه‌های نوبرانه، گوجه سبز درجه یک کیلویی 12 هزار تومان در میدان میوه‌و‌تره‌بار قیمت دارد که با احتساب نرخ 35 درصدی سود، باید 16 هزارو 200 تومان در مغازه‌ها فروخته شود که درحال‌حاضر 20 هزار تومان و در برخی موارد بیشتر نیز در مغازه‌ها به فروش می‌رسد، همچنین توت فرنگی در میدان‌ میوه‌وتره‌بار هفت هزار تومان است و در مغازه‌ها به‌طور متوسط کیلویی 20 هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که 9450 تومان نرخی است که باید براساس سود 35 درصدی عرضه شود.

هر کیلوگرم لیموترش در میدان میوه‌وتره‌بار 5800 تومان قیمت دارد که با محاسبه سود تعیین‌شده باید 7830 تومان در مغازه‌ها عرضه شود اما به‌طور میانگین هشت هزار تومان در مغازه‌های به فروش می‌رسد، همچنین هر کیلوگرم هندوانه در میدان میوه‌وتره‌بار 1350 قیمت دارد و در سطح شهر هر کیلوگرم آن دو هزار تومان فروخته می‌شود این در حالی است که با محاسبه سود 35 درصدی 1800 تومان باید قیمت واقعی هر کیلوگرم هندوانه باشد.

باوجود این اتفاقات حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه»، در واکنش به این اخبار اعلام کرد: «واقعیت این است که بازرسی اتاق اصناف دائم درحال رسیدگی است و این امر در کشور گسترده نیست.» وی در پاسخ به سؤال ما مبنی‌براینکه «آیا پدیده گرانفروشی میوه نوبرانه عادی نشده است؟» گفت: «درست است که از نظر خیلی‌ها این روزها گرانفروشی میوه‌های نوبرانه اصل و فروش آن با قیمت مناسب استثنا تلقی می‌شود ولی این پدیده در تهران گسترده است و در سایر شهرها اتفاقا استثناست. بازرسان اتاق اصناف هم باوجود نیروی اندک خود در تهران، در تلاش هستند و سازمان تعزیرات نیز دائما با توجه به گزارش‌های بازرسان در حال جریمه واحدهای متخلف است.» وی در پایان از گستردگی بیش‌ازحد واحدهای صنفی در تهران گفت با انتقاد از امکانات نظارتی تأکید کرد: اگر دوستانی در عرصه مدیریت اصناف دلسوز هستند، بهتر است برای برون‌رفت از این وضعیت به اتاق اصناف کمک کنند تا بازرسان این اتاق افزایش یابد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها