کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خیز مجلس آمریکا علیه عربستان


کد خبر : ۲۳۲۲۹پنجشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۴۷۲۴۶۹ بازدید

پس از سناتورها مجلس نمایندگان آمریکا نیز عربستان را عامل حمایت از تروریسم و ریاض را مستحق پرداخت غرامت به قربانیان 11 سپتامبر ...
خیز مجلس آمریکا علیه عربستانخیز مجلس آمریکا علیه عربستان

پس از سناتورها مجلس نمایندگان آمریکا نیز عربستان را عامل حمایت از تروریسم و ریاض را مستحق پرداخت غرامت به قربانیان 11 سپتامبر می‌داند. سایت «هیل» در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد قانون‌گذاران مجلس نمایندگان مترصد فرصتی هستند تا عربستان را درچارچوب لایحه ضدریاض محکوم کنند. عده‌ای از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات به‌طور مشترک در نشستی به انتقاد ازحکومت عربستان پرداختند و معتقدند شاهزاده‌های سعودی از تروریسم بین‌المللی حمایت فعالی دارند.

پس از سناتورهای آمریکایی حالا نوبت اعضای مجلس نمایندگان است تا عربستان را عامل حمایت از تروریسم بدانند و ریاض را ملزم به پرداخت غرامت به قربانیان 11 سپتامبر عنوان کنند. سایت «هیل» مربوط به کنگره آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد قانون‌گذاران مجلس نمایندگان مترصد فرصتی هستند تا عربستان را درخصوص لایحه ضدریاض محکوم کنند. در جریان بررسی طرح برای پرداخت خسارت به خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر دریک کمیته کنگره، شماری از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا، عربستان را به «حمایت» از تروریسم متهم کرده‌اند. این افراد می‌گویند شاهزاده‌های سعودی از تروریسم بین‌المللی حمایت فعالی دارند و درخصوص حملات 11 سپتامبر نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

عده‌ای از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات به‌طور مشترک در نشست روز سه‌شنبه‌ یک کمیته فرعی از زیرمجموعه‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به انتقاد ازحکومت عربستان سعودی پرداختند. در این زمینه براد شرمن، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا، می‌گوید: «زمان آن رسیده که عربستان سعودی از خود دفاع کند. آنها نمی‌توانند تنها به گفتن این جمله که ما از تروریسم حمایت نمی‌کنیم، بسنده کنند.» او می‌افزاید: آنها سالانه میلیون‌ها دلار برای بذر و رشد تروریسم پول هزینه می‌کنند. او همچنین تاکید می‌کند: «آنچه مرا نگران می‌کند این است که نمایندگانی از دولت عربستان سعودی نزد ما می‌آیند و می‌گویند شما دوستان ما هستید و باید ما را در برابر این قانون محافظت کنید.» این در حالی است که روحانیون وهابی به‌طور روزانه نه تنها در حال تبلیغ افراطی‌گری هستند بلکه هر روز از پیروانشان می‌خواهند تا کسانی را که مخالف آنها هستند، بکشند.

این نماینده کنگره گفته است: «اکنون زمان آن رسیده است که عربستان ثابت کند نقشی در تروریسم ندارد. اینکه تنها بگویند ما از تروریسم حمایت نمی‌کنیم کافی نیست و بعد صد‌ها میلیون دلار سالانه هزینه پاشیدن بذر تروریسم در سراسر جهان بکنند.»

«دانا راباچر»، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا، نیز گفته است: عربستانی‌ها و خانواده سلطنتی عربستان تا زیر چشم‌هایشان مشغول حمایت از فعالیت‌های تروریستی و نیروهای افراطی در منطقه هستند. وی در ادامه تصریح می‌کند: اوضاع تغییر نمی‌کند و بهتر نمی‌شود، مگر اینکه ما پا پیش بگذاریم و به شهروندان آمریکایی بگوییم که چه کسانی حامی تروریسم هستند و چه کسانی در مقابل تروریسم ایستاده‌اند. در همین زمینه، «تد پو»، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس و رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریسم،‌ نیز گفته است: آنچه مرا نگران می‌کند این است که عربستانی‌ها مدعی‌اند دوست ما هستند و می‌گویند شما باید از ما و مواضع ما دفاع کنید اما متاسفانه وهابی‌ها خیلی زودتر از دیگران جذب گروه‌های تروریستی می‌شوند. وهابی‌ها خیلی زود کسانی را که با آنها هم‌فکر نیستند، مستحق مجازات و مرگ می‌دانند. او در این زمینه افزود: اگر یک کشور خارجی -هر کشوری- نقش اساسی در حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی داشته باشد، قربانیان و خانواده‌های آنها باید بتوانند علیه آن کشور اقامه دعوی کنند.

سنای آمریکا هم پیش‌تر طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» را تصویب کرد و اکنون قرار است مجلس نمایندگان آمریکا آن را مورد بررسی قرار داده و به رای بگذارد.

براساس این طرح، در صورتی که اثبات شود کشوری دریک حادثه تروریستی نقش داشته است خانواده‌های قربانیان این حادثه می‌توانند علیه آن کشور ادعای خسارت کنند.مصوبه یاد شده به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر این حق را می‌دهد تا به دلیل هر نقشی که احتمالا عناصر وابسته به حکومت عربستان سعودی در این حملات داشته‌اند در دادگاه‌های فدرال آمریکا علیه ریاض اقامه دعوی کنند. این لایحه باید در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و باید از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، امضا شود. با این حال، دولت اوباما تهدید کرده است که این مصوبه را وتو خواهد کرد. دولت ایالات‌متحده می‌گوید که چنین طرحی می‌تواند آمریکایی‌های خارج از کشور را در معرض مخاطرات قانونی قرار دهد.

در حالی که 15 نفر از 19 عامل حملات 11 سپتامبر از اتباع عربستان بودند، مقامات ریاض از زمان رخداد 11 سپتامبر سال 2001 در نیویورک که به مرگ بیش از سه هزار نفر انجامید همواره دست داشتن در این واقعه تروریستی را انکار کرده‌اند. این در حالی است که براساس اسنادی که منتشر شده، نقش شاهزاده‌های سعودی در حمایت از عاملین این حملات مطرح شده است. با این حال هنوز هیچ یک از این اسناد به تایید دولت و مقام‌های امنیتی آمریکا نرسیده است. برخی می‌گویند اگر عربستان از 19 هواپیماربای 11 سپتامبر حمایت مستقیم نکرده باشد، اما با آموزش وهابیت زمینه آن را فراهم کرده است. این در شرایطی است که برخی دیگر می‌گویند اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد بین هواپیماربایان و آل سعود ارتباطاتی وجود داشته است.

این اسناد که به «28 صفحه» معروف است، جزو اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه ایالات‌متحده به حساب می‌آید و در آن به نقش شاهزاده‌های سعودی در این حملات پرداخته شده است.

انتظار می‌رود این اسناد در هفته‌های آتی به‌طور علنی منتشر شود. به‌رغم اینکه بیشتر نمایندگان مشتاق تصویب لایحه هستند، برخی نمایندگان مانند «دارِل عیسی» از حزب جمهوری‌خواه خواسته است پیش از تصویب این طرح نمایندگان دقت کنند که آیا این لایحه قابل پیشبرد است یا نه. این نماینده اعتقاد دارد تا زمانی که همه جوانب این لایحه سنجیده نشده نباید به تصویب برسد. از سویی فارن پالیسی به نقل از سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌نویسد که کاخ سفید به شدت مخالف تصویب شدن این طرح است و رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آن را وتو خواهد کرد. جاش ارنست می‌گوید: بعید است که رئیس‌جمهوری پای چنین لایحه‌ای را امضا کند.

 

اختلاف بین کارشناسان امنیتی

گفته می‌شود در زمانی که بحث دخالت عربستان و شاهزاده‌هایش در عملیات 11 سپتامبر مطرح شد، از 4 کارشناس دعوت شده بود تا میزان ادعای دخالت عربستان سنجیده شود. در این جلسه اعضای مجلس نمایندگان از 4 کارشناس می‌خواهند اگر بر این باورند که شاهزاده‌های سعودی در این حملات نقش داشته‌اند، دست خود را بالا ببرند. در این میان «کارن الیوت» از مرکز بلفر و دانیل بایمن از دانشگاه جورج تاون دست خود را بالا می‌برند، این در حالی است که «رومر» و «سیمون هاندرسون» هر دو از موسسه واشنگتن دستان خود را بالا نبردند. رومر می‌گوید: البته سخت است موضوع به این پیچیدگی را با بالا و پایین بردن دست مشخص کرد. حملات 11 سپتامبر موضوعی پیچیده است که باید کار کارشناسی فراوانی روی آن صورت بگیرد. اما روحرا باخر بر این باور است که عربستان سعودی سال‌های سال است که از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کند.

 

« 28 صفحه» افشا می‌شود

گفته می‌شود که مقامات آمریکایی قصد دارند به زودی پرونده «28 صفحه» را افشا کنند. با اعلام این خبر مقامات آمریکایی به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف. مخالفان معتقدند که افشای 28 صفحه ممکن است امنیت مردم آمریکا را در نقاط مختلف به خطر بیندازد اما موافقان می‌گویند باید نقش عربستان سعودی در این حملات روشن شود و پرده‌پوشی دیگر جایز نیست. موافقان جورج بوش دوم و باراک اوباما را متهم به پرده‌پوشی می‌کنند و می‌گویند این دو از مخالفان افشای این اطلاعات هستند. این در حالی است که برخی مقامات عربستان سعودی موافق افشای این مدارک هستند تا از خود بتوانند دفاع کنند. افزون بر این عربستان سعودی قصد دارد از این لایحه آمریکایی سوءاستفاده کند و با انحراف اذهان عمومی توپ را در زمین تهران بیندازد. فارن پالیسی می‌نویسد که مقامات عربستانی در پی نوشتن گزارشی هستند تا ایران را حامی تروریسم نشان دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها