کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف یارانه 24 میلیون نفر را به بعد از انتخابات 96 موکول نکنید


کد خبر : ۲۳۲۰۷چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶:۵۳۱۴۱۷ بازدید

هرچند این روزها موضوع اول کشور انتخاب رئیس مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است، دیری نخواهد گذشت که بار دیگر شاهد نزاع های ...

هرچند این روزها موضوع اول کشور انتخاب رئیس مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است، دیری نخواهد گذشت که بار دیگر شاهد نزاع های فراوان میان برخی سازمان ها و همچنین میان مجلس و دولت بر سر موضوعات اساسی خصوصا در حوزه اقتصاد باشیم.

به گزارش ایران جیب به نقل از تابناک، درست است که این روزها در گیرودار تغییر مجلس و نو شدن مجلس، خبری از کشمکش میان نمایندگان مردم و دولت دیده نمی شود، ولی برخی موضوعات است که با توجه به تأثیر شگرف آن بر زندگی مردم به زودی در کانون توجه قرار خواهد گرفت. ماجرای هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی به همه مردم کشور در دولت قبل و دولت یازدهم به یکی از چالش های اساسی تبدیل شده است، به نحوی که این دولت نیز تمام تلاش خود را کرد که بخشی از دهک های پردرآمد را به شیوه هایی قطع کند که در نهایت مجبور به قطع به شیوه بی سر و صدا شد!

در این میان، مجلس نهم در روزهای آخر کار خود در جریان تصویب بودجه 95 طرحی را به تصویب رساند که بر طبق آن یارانه نزدیک به 24 میلیون نفر حذف می شود، موضوعی که دولت اعلام کرد امکان پذیر نیست! تبصره (14) قانون بودجه امسال، بند (الف) دولت را مکلف به حذف شش گروه می کند؛ گروهایی که البته سرپرست خانوارهایشان هدف قرار گرفته است و ظاهرا اعضای خانواده ملاک نخواهند بود.

بر این اساس، سه گروه تعیین شده اند که اگر درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان است، باید از دریافت یارانه کنار گذاشته شوند؛ به عبارتی سرپرستان خانواری که درآمد متوسط ماهیانه آنها بیش از سه میلیون تومان است از نظر نمایندگان مجلس، جایی در بین یارانه بگیران ندارند.

با توجه به تصویب بودجه و اجرای آن پیش بینی می شود که مصوبه حذف یارانه 24 میلیون نفر باید در ابتدای تیرماه امسال به اجرا دربیاید. البته هرچند دولت یازدهم از آغاز روی کار آمدن از هر شیوه برای حذف یارانه پردرآمد‌ها استفاده کرده بود، نتوانسته در این راستا توفیق چندانی پیدا کند؛ اما احتمالا در این برهه زمانی نزدیک به سال ۹۶! نمی‌خواهد همچنان رویه قبل خود را حداقل به صراحت پیگیری کند.

در همین زمینه، مهدی پازوکی مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در اظهار نظری، راهکار و هدف اصلی دولت را در حذف یارانه ها به صراحت بیان کرده است. وی در نشست اقتصاد سیاسی، برجام و چشم انداز توسعه ایران، پرداخت یارانه را فقط مختص به سه دهک پایین جامعه عنوان و تصریح کرد که در حال حاضر حذف یارانه‌ها اوضاع موجود را بدتر می‌کند و بهترین زمان حذف یارانه‌ها شهریور سال آینده است.

در واقع این مقام مسئول دولتی بیان کرده است که در حال حاضر حذف یارانه اوضاع را بدتر می کند و بهترین وقت برای حذف یارانه شهریور 96 است! البته ایشان پاسخ نمی دهد که قرار است در شهریور 96 چه اتفاقی بیفتد که فرصت مناسبی برای حذف یارانه است و اصولا چرا الان حذف یارانه ها اوضاع را بدتر می کند؟!

تنها دلیلی که در این توجیه به ذهن متبادر می شود، متأسفانه موضوع انتخابات ریاست جمهوری 96 است. چرا که تا شهریور 96 تکلیف انتخابات مشخص شده و این موضوع می تواند دست دولت را برای حذف باز کند. به نظر می رسد در دولت تحلیلی وجود دارد که حذف یارانه غیرنیازمندان می تواند در محبوبیت دولت تأثیرگذار باشد و باید این روند تا بعد از انتخابات متوقف شود.

این در حالی است که چنین تحلیلی بر خلاف منافع ملی و همچنین منش مردم ایران است. بدون شک مردم ایران در صورتی که اقدامی مبتنی بر منافع ملی و همچنین تبدیل به قانون شده باشد از آن حمایت می کنند. قرار نبوده است که در جمهوری اسلامی ایران منافع حزبی و گروهی بر منافع ملی ترجیح داده شود.

مجلس دهم باید با توجه به این رویکرد دولت در اولین اقدام، پیگیر اجرای قانون حذف یارانه پردرآمدها باشد، زیرا تعلل در اجرای قانون به منزله زیر پا گذاشتن قانون خواهد بود که وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می کند به این تخلف احتمالی دولت رسیدگی کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها